les tabel ontwerpen

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

les tabel ontwerpen

Berichtdoor Jufbe op 04 mei 2014, 22:32

Voor mijn stagegroep 8 wil ik een les ontwerpen waarin de leerlingen zelf een tabel moeten maken.
Iemand een leuk idee welke gegevens ik de leerlingen zou kunnen laten gebruiken? Ik ben inspiratieloos.

Ik heb het idee gezien met m&m's. De leerlingen tellen het aantal rode, blauwe, gele etc en geven de gegevens weer in een grafiek.

Iemand een ander leuk idee?
Jufbe
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 04 mei 2014, 21:57
Groep: 8
PABO jaar: 2

Re: les tabel ontwerpen

Berichtdoor Sterre op 05 mei 2014, 07:47

Misschien denk ik te makkelijk maar: welke huisdieren hebben ze, hoe komen ze op school, wat is hun lievelingskleur... ze kunnen elkaar (en ook van andere klassen) van alles vragen en dit in een tabel zetten, toch?
Sterre
PABOforum Peuter
 
Berichten: 77
Geregistreerd op: 09 sep 2011, 16:06
Groep: 3
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0

Re: les tabel ontwerpen

Berichtdoor Joke op 05 mei 2014, 11:25

Jaren geleden heb ik eens een enquête laten invullen door alle lln. van de hele school en de uitslag gebruikt voor - heette dat programma toentertijd 1 tegen 5? - op een ouderavond. Ik heb dit soort eenvoudige vragen gebruikt:
-welke soep vind je het lekkerst
-wat is je lievelingsdier
-wat eet je het liefst
-van wie ben je fan
-welk tv programma kijk je het liefst
en meer van zulke vragen (ik sluit me bij Sterre aan)
Maak zo'n enquêteformulier als inleiding en kies dan zelf een van de vragen waarmee je het best aan de slag kunt gaan.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: les tabel ontwerpen

Berichtdoor Erick op 05 mei 2014, 14:13

Het is een groep 8. Die gaan nog op kamp dit jaar? Laat ze inventariseren welke frisdranken lekker gevonden worden, broodbeleg, wie er een mountainbike heeft (en wie niet), welke spelletjes ze leuk vinden... Misschien kunnen de leerlingen zelf ook nog wel leuke vragen bedenken?
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: les tabel ontwerpen

Berichtdoor Jufbe op 05 mei 2014, 20:22

leuk idee van het frisdrank inventariseren. Ik zag een beetje op tegen het verzamelen van gegevens, maar ik kan natuurlijk heel makkelijk een paar opties op het bord schrijven en de kinderen per groepje een streepje laten zetten bij hun keuze. Ik kan weer verder. Bedankt!
Jufbe
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 04 mei 2014, 21:57
Groep: 8
PABO jaar: 2


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten