[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Projectweek groep 6

Projectweek groep 6

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Projectweek groep 6

Berichtdoor meesterken op 11 feb 2015, 11:09

Goedemorgen,

Momenteel loop ik stage in groep 6 en over een paar weken mag ik een hele week onderwijs verzorgen.
In deze week moeten sowieso de volgende vakgebieden aan bod komen:
* Drama
* Natuur / W&T
* Nederlands
* Rekenen

Zelf vind ik het interessant om de actualiteit te koppelen aan het onderwijs, ook omdat de kinderen dit erg aanspreekt.
Voor de hand liggend is dan om een nieuwszender of een eigen krant op te zetten. Ik heb een groot prikbord vrij, waar kinderen een hele week lang interessante krantenartikelen en/of ander nieuws kunnen plaatsen. Dit zou een opstart kunnen zijn mocht ik kiezen voor dit onderwerp.

Wie van jullie heeft ideeën om bovenstaande vakken in dit thema te plaatsen? Welke andere vakken zou ik mee kunnen nemen in deze projectweek?
Of heeft iemand een beter onderwerp waar bovenstaande vakken in verwerkt kunnen worden?

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën.
Alvast bedankt!!
meesterken
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 29 jan 2014, 20:04
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Projectweek groep 6

Berichtdoor Erick op 12 feb 2015, 11:22

Je zou inderdaad een nieuwszender, krant of website (bijv. via Wordpress) kunnen maken. De actuele onderwerpen die de leerlingen verzamelen, zullen de basis zijn voor de input van het gekozen medium. De klas verdeel je in groepjes op basis van een bepaalde actualiteit die de kinderen zelf hebben meegebracht. Zorg voor niet al te grote groepjes zodat iedereen steeds een taak heeft.

Nederlands:
Elk groepje gaat bij het gekozen onderwerp een artikel schrijven. Dit kan een achtergrondartikel zijn dat dieper ingaat op het onderwerp, of een verzonnen vervolg of een interview.
(Aan het artikel stel je dan eisen m.b.t. aantal woorden, opbouw (duidelijke inleiding, kern en slot). Laat ze vooraf nadenken over hun artikel a.h.v. de 6 W's (Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en op Welke manier) die ze waarschijnlijk ook al bij begrijpend lezen hebben gehad. Je kunt voordat de leerlingen met een fase aan de slag gaan, nog een kort, gezamenlijk instructiemoment laten plaats vinden om kennis op te frissen en/of er juist nog iets nieuws aan te voegen.

Drama:
Bij de artikelen horen natuurlijk foto's die de inhoud ondersteunen. Leerlingen kunnen deze in een soort van stil leven vastleggen op foto. Maak je een website of nieuwszender, dan kunnen ze ook een korte reportage 'filmen' bijvoorbeeld.

Natuur & Techniek:
Afhankelijk van de ingebrachte onderwerpen kun je hier pas echt op gaan inhaken. Kiest een groepje voor een onderwerp dat te maken heeft met de bouw van bijvoorbeeld een nieuwe school, dan kunnen ze misschien zelf iets met stroken papier maken, testen welke constructies stevig zijn en welke niet. Ik heb zo geen idee binnen dit vakgebied waarmee je alle groepjes, ongeacht de onderwerpkeuze) aan de slag kunt zetten.

Rekenen:
Ook voor dit vakgebied heb ik niet direct een idee waarmee je alle groepjes kunt laten bezig zijn.

Echter, de kinderen zullen ook niet van begin tot einde van de dag in de projectgroepjes werken. Je zou dus ook voor rekenen (en misschien ook wel voor Natuur & Techniek) een aantal momenten kunnen pakken waarop je met ze aan de slag gaat met rekenopdrachten die aansluiten bij de verschillende onderwerpen. Iedereen gaat dus rekenen met elkaars onderwerpen waarbij aangesloten wordt op wat er in groep 6 actueel is aan rekenstof, of je oefent er een onderdeel mee waar de groep nog moeite mee heeft.

De ingebrachte onderwerpen zullen dus in grote lijnen bepalend zijn voor de richting die met bepaalde vakken (ook de vakken niet noodzakelijk deel hoeven uit te maken van het project) wordt uitgegaan. Uiteraard kun je zelf ook een aantal onderwerpen inbrengen die de kinderen zelf misschien niet gevonden hebben, maar wel interessant vinden om iets mee te gaan doen.

Kun je hier iets mee?

Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Projectweek groep 6

Berichtdoor meesterken op 16 feb 2015, 20:04

Yes, super!

Voor drama dacht ik aan het maken van een nieuwsuitzending: presenteren, rapporteren en interviewen. Maar omdat drama niet vaak aan bod is gekomen, is dit idee van jou misschien beter om mee te beginnen.

Weet je nog andere vakgebieden die ik aan dit thema kan koppelen zonder dat dit afhankelijk is van inbreng van de kinderen?
meesterken
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 29 jan 2014, 20:04
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Projectweek groep 6

Berichtdoor Joke op 16 feb 2015, 20:32

Aardrijkskunde: buitenlandse correspondenten ;-) met buitenlands nieuws
Muziek: de top-tien van de groep
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Projectweek groep 6

Berichtdoor Erick op 16 feb 2015, 20:35

Yes, super!

Voor drama dacht ik aan het maken van een nieuwsuitzending: presenteren, rapporteren en interviewen. Maar omdat drama niet vaak aan bod is gekomen, is dit idee van jou misschien beter om mee te beginnen.

Tenzij je ervoor kiest natuurlijk om een nieuwszender te beginnen. In dat geval zullen de kinderen hun nieuwsberichten in gemakkelijke taal moeten voorbereiden voor de nieuwslezer, maar ook voor de reportages die allemaal opgenomen worden. Je zou dan drama kunnen inzetten en aandacht besteden aan de positie van de verslaggever en de geïnterviewde. (Niet op te rug filmen, maar denk ook aan aandachtspunten bij spreekbeurten.)

Kies je voor de foto's dan kun je daar ook nog wat kanten mee uit. Foto's kunnen op locatie gemaakt worden, maar kinderen kunnen ook foto's maken van zichzelf, uitknippen en plakken of een foto van internet die bij het onderwerp van hun gekozen artikel past. (> stukje tekenen/handvaardigheid)

Weet je nog andere vakgebieden die ik aan dit thema kan koppelen zonder dat dit afhankelijk is van inbreng van de kinderen?

Voor rekenen zou je zelf contextrijke sommen (of probleem) kunnen bedenken die aansluiten bij zowel de stof uit het lesboek (dat je niet gebruikt, maar in plaats daarvan zet je jouw sommen in) en het thema (Bijv. een verslaggever moet vanuit Amsterdam naar Groningen rijden om verslag te doen van de gaswinning. De afstand is x, de verslaggever rijdt y km/u, hoe lang doet hij erover? Etc.)

Tekenen/handvaardigheid: Laat ze een logo ontwerpen voor de nieuwszender/krant/... of misschien op schaal als miniatuur een decor bouwen van hoe hun nieuwsstudio eruit zou kunnen gaan zien.

Geschiedenis/Begrijpend lezen: Ga eens op zoek naar een tekst over de ontwikkeling van de media. Wat is er veranderd? Hoe komt dat? Gebruik het win-win-model waarbij je een zaakvak combineert met begrijpend lezen. Bij de zaakvaktest bedenk je begrijpend lezen vragen. (Wanneer je op school werkt met Nieuwsbegrip, kijk dan eens naar de strategieën die daar beurtelings aan bod komen).

Tijd voor een globaal tijdspad om vast te stellen wat haalbaar is, denk ik? Veel succes en als er nog vragen zijn post ze maar of stuur een pb!

Erick :) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron