Zinsdelen en woordsoorten

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Zinsdelen en woordsoorten

Berichtdoor Moonsel92 op 05 apr 2017, 18:32

Hallo allemaal,

Ik heb voor mijn stage in groep 8 de opdracht gekregen om een les te ontwerpen rondom zinsdelen en woordsoorten (je weet wel, lijdend voorwerp, persoonsvorm, lidwoord, etc.). Daarbij kreeg ik ook de opdracht om uit te zoeken welke zinsdelen en woordsoorten kinderen aan het eind van groep 8 allemaal moeten kennen. Nu ben ik al de site van Tule af gaan speuren en uitgekomen bij kerndoel 11, maar hier staat niet concreet bij welke zinsdelen en woordsoorten kinderen eind groep 8 moeten kennen. Ook in verschillende boeken (o.a. Portaal) komt dit niet terug.

Heeft iemand een idee welke woordsoorten en zinsdelen kinderen aan het eind van groep 8 moeten kennen, of weet iemand waar ik deze wel kan vinden?

Mijn dank is groot!
Moonsel92
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 05 apr 2017, 18:27
Groep: 8
PABO jaar: 2

Re: Zinsdelen en woordsoorten

Berichtdoor Erick op 05 apr 2017, 20:34

Hallo!

Zou je mentor, de leerkracht van groep 8, je niet een heel eind op weg kunnen helpen hiermee?

Ik denk in elk geval aan de volgende items:
Woordsoorten (Taalkundig ontleden): zelfstandig naamwoord, werkwoord, bijvoeglijk naamwoord, lidwoord, voegwoord, voorzetsel, persoonlijk/bezittelijk/aanwijzend voornaamwoord
Zinsdelen (Redekundig ontleden): onderwerp, gezegde, lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp, bijwoordelijke bepaling (van tijd/plaats)

Succes!

Erick ;) :)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Zinsdelen en woordsoorten

Berichtdoor miek op 07 apr 2017, 18:21

Ik zou eens in de handleiding van de taalmethode in het algemene deel kijken als ik jou was. Bij sommige methodes vind je dat ook op de site.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Zinsdelen en woordsoorten

Berichtdoor miek op 07 apr 2017, 18:24

http://www.taalinbeeld.nl/Voor-gebruike ... eriaal.htm

Hier bijvoorbeeld voor taal in beeld
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron