Groep 6/7/8 differentiatie

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Groep 6/7/8 differentiatie

Berichtdoor Jorn op 11 maart 2004, 14:58

Tijdens mijn taallessen vind ik het erg moeilijk om differentiatie toe te passen. Ik volg mijn lio op een asielzoekersschool. Het niveau is zeer verschillend. Ik heb een leerling die alleen nog maar Engels spreekt, een leerling die enkele woorden/letters kan opschrijven (qua niveau en gedrag kun je hem met een groep 2 leerling vergelijken) maar met een aantal ben je ook serieus bezig met grammatica. Toch moet ik in dezelfde les een doel hebben voor alle leerlingen individueel. Het is een punt waarmee ik goed onderuit ga in mijn stage en wat er mede voor zorgt dat ik net een onvoldoende op mijn evaluatie heb gekregen. Wie heeft tips voor me om te leren mijn differentiatie beter toe te passen? De methode waar ik uit werk heet Taaltijd.
Jorn
 

Re:Groep 6/7/8 differentiatie

Berichtdoor Joke op 11 maart 2004, 17:05

Helaas ken ik de methode niet anders zou het makkelijker zijn om een voorbeeld te geven.
Je moet bij het kiezen van een algemene doelstelling een doel zoeken wat voor iedereen haalbaar is. In jouw geval dus iets met een letter en/ of een woord.
Zo zou je doel kunnen zijn:
Ik wil bereiken dat alle leerlingen 10 woorden met een 'm' kennen en daar de betekenis van weten.
Bekijk het lesje goed en bedenk welke letter en welk woord je de zwaksten wilt aanleren. Zoek hierbij een haalbare opdracht. Voorbeeld: zoek woorden met de 'm' in die les, schrijf de woorden over en kleur de 'm'. Maak desnoods een vergrote kopie van de les en laat de woorden omcirkelen, daarna opschrijven. Bespreek met de lln die hiertoe in staat zijn de echte les, maar zoek rond die letter ook een opdracht, desnoods als plusopdracht:
-Teken de woorden met een 'm' (dan zie je meteen of het woord bekend is.
Als je van te voren aan de lln. duidelijk maakt (ev. in het Engels en daarna in het Nederlands) wat het doel van de les is, weten ze waar ze mee bezig zijn. Om te controleren of de 'opbrengst' ook echt tien woorden is, stop je iets eerder met de les en neemt door welke woorden er gevonden zijn, je legt betekenissen uit, laat het woord als het mogelijk is in een zin gebruiken. Bij je nieuwe les, kom je er weer op terug en je probeert deze woorden de hele tijd door regelmatig in andere verbanden te gebruiken.
Informeer eens bij de leerkracht van groep 3 welke mogelijkheden er allemaal zijn om een letter of woord te oefenen. Als schrijven een probleem is kun je desnoods een letterdoos of stempeldoos lenen.
Het komt er op neer dat iedere leerling gedurende deze activiteit bezig is met een 'talige' opdracht en er iets van leert op zijn eigen niveau. Wat hij leert hangt dus af van wat jij als doel kiest voor deze les, maar hij is wel gemotiveerd, want hij kan de opdracht aan en zal er voor werken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast