[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Wie heeft z'n p in een jaar gehaald?

Algemeen - Wie heeft z'n p in een jaar gehaald?

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Algemeen - Wie heeft z'n p in een jaar gehaald?

Berichtdoor JufMalika op 05 feb 2006, 20:53

Ik ga in september aan de pabo beginnen, en hoor veel nare geluiden omtrent het halen van je p in het eerste jaar.

Wie heeft hier wat over te vertellen.

Want ik begin hem wel al te knijpen. Ik ben echt een pietjeprecies. Ik baaaaaal enorm als ik een toets niet haal, en hertentamen heb. En als ik hoor dat veel studenten hun p niet halen in het eerste jaar dan twijfel ik weer aan mezelf, eerder ik al begonnen ben, of ik wel geschikt ben :cry: .

Nou kan ik redelijk goed leren, kom voor leraren altijd heel zelfverzekerd over, maar m'n buik die kriebelt enorm, wat dit betreft :?
Leer mij het zelf te doen (Freinet).
Avatar gebruiker
JufMalika
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 05 feb 2006, 20:46
Woonplaats: LIMBURG

Berichtdoor Anita op 05 feb 2006, 23:18

Ik heb m'n P in een jaar gehaald. Bij ons waren er toen inderdaad maar 7 van de 70 die hem hadden. Het was een heel gevarieerd gezelschap, ik heb VWO, maar er waren ook mensen van het SPW bij. Het gaat er vooral om dat je alles goed bijhoudt en op tijd inlevert.
Ik ga er nog steeds van uit dat de Pabo niet moeilijk is, maar wel vrij veel werk. Een goede tip is trouwens om vast te oefenen met rekenen en spelling als je dat lastig vindt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor miek op 06 feb 2006, 08:49

Bij ons had juist het overgrote deel zijn P wel binnen een jaar gehaald. er waren er wel bij die het niet hadden maar in onze klas waren dat er maar 4 van de 20 ofzo. Bij die vier lag het inderdaad wel voornamelijk aan spelling en rekenen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Ikke! op 06 feb 2006, 11:11

Ik had er geen problemen mee om mijn P in het eerste jaar te halen.
Het is makkelijk te doen. Toch hadden het maar een paar bij ons in het eerste jaar.

Tuurlijk ben je geschikt en het gaat je gewoon lukken. Even er aan
trekken en dan heb je hem zo. Succes

Liefs Nicole
Avatar gebruiker
Ikke!
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 476
Geregistreerd op: 18 dec 2005, 22:37
Woonplaats: Drenthe
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Geoffrey op 06 feb 2006, 11:14

Ik had mijn P ook in één jaar. Ongeveer 25% van de studenten had dat ook gehaald.

Spelling en rekenen zijn inderdaad in de meeste gevallen het struikelblok. Als je die toetsen gewoon haalt, en je houdt je werk gewoon goed bij, dan is het goed te doen om je P in één jaar te halen.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Kim20 op 06 feb 2006, 13:26

Ook ik heb mijn P in 1 jaar gehaald. Ik heb er niet zoveel hoeven doen. Zelf had ik voor de Pabo MBO toerisme gedaan (niet dat dat uit zou maken.)

Ik denk dat vooral alles bijhouden het belangrijkste is. Zelf ben ik ook pietje precies (wordt nu minder). Maar dat stimuleerde mij wel alles bij te houden.

Het is best goed te doen dan!!!
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Berichtdoor marjan op 06 feb 2006, 14:57

Ik heb mijn P ook in 1 jaar gehaald (als SPW'er). Ik vind dat dat makkelijk kan, als je alles inderdaad een beetje bijhoudt. Het eerste jaar vond ik best druk, maar in m'n tweede jaar kwam ik erachter dat het eerste jaar juist heel rustig was geweest vergeleken met de jaren die nog kwamen.
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 06 feb 2006, 15:08

Ik heb 'm in het derde jaar gehaald. In het eerste jaar had ik alle punten bij elkaar, alleen had ik mijn rekenen nog niet gehaald. Ik zat d'r elke keer net iets langs...

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor JufMalika op 06 feb 2006, 17:15

Hallo allemaal,

Hartstikke leuk dat jullie gereageerd hebben.


Ik lees vooral dus dat het rekenen vaak een obstakel is. Ik ga me daar de komende maanden wat meer in verdiepen. Krijg je meestal een spelling- en grammaticatoets gescheiden van elkaar?


En waar bestaan de meeste opdrachten uit? (dat zal natuurlijk wel verschillend zijn).

Voordat je les geeft, krijg je toch vast en zeker eerst op de Pabo geleerd hoe je een les draait, ofniet?
Leer mij het zelf te doen (Freinet).
Avatar gebruiker
JufMalika
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 05 feb 2006, 20:46
Woonplaats: LIMBURG

Berichtdoor Geoffrey op 06 feb 2006, 18:04

Hoi studentje,

Spelling en grammatica is gescheiden inderdaad, en er is meestal ook een toets zinsbouw. Je moet in ieder geval in staat zijn om gewone spellingregels goed toe te kunnen passen (zo foutloos mogelijk normaal, alledaags Nederlands bezigen), om zinnen goed te ontleden in onderwerp, persoonsvorm, gezegde, lijdend voorwerp etc., en om te zien of een zin goed of fout geschreven is.

Wat lesgeven betreft: je moet het niet zo zwart-wit zien. Ga er maar vanuit dat je eerste stage gewoon een snuffelstage is. Je helpt mee in de klas, leert de kinderen kennen, doet af en toe een activiteit met een kind, een klein groepje en verderop in je stage de hele klas. Daar groei je vanzelf in. Het is echt niet zo dat je voor de klas wordt gedumpt met een welgemeend "zoek het maar uit".

En misschien dat dit je wel gerust stelt: op de meeste PABO's begin je met stage lopen bij de kleuters. Kleuters zijn zeer zeker níet makkelijker om les aan te geven dan oudere kinderen, maar worden over het algemeen als 'minder eng' ervaren door beginnende PABO'ers ;).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor JufMalika op 06 feb 2006, 19:01

Hoi studentje,

Spelling en grammatica is gescheiden inderdaad, en er is meestal ook een toets zinsbouw. Je moet in ieder geval in staat zijn om gewone spellingregels goed toe te kunnen passen (zo foutloos mogelijk normaal, alledaags Nederlands bezigen), om zinnen goed te ontleden in onderwerp, persoonsvorm, gezegde, lijdend voorwerp etc., en om te zien of een zin goed of fout geschreven is.

Wat lesgeven betreft: je moet het niet zo zwart-wit zien. Ga er maar vanuit dat je eerste stage gewoon een snuffelstage is. Je helpt mee in de klas, leert de kinderen kennen, doet af en toe een activiteit met een kind, een klein groepje en verderop in je stage de hele klas. Daar groei je vanzelf in. Het is echt niet zo dat je voor de klas wordt gedumpt met een welgemeend "zoek het maar uit".

En misschien dat dit je wel gerust stelt: op de meeste PABO's begin je met stage lopen bij de kleuters. Kleuters zijn zeer zeker níet makkelijker om les aan te geven dan oudere kinderen, maar worden over het algemeen als 'minder eng' ervaren door beginnende PABO'ers ;).


Je hebt een leuk stukje getypt :D . Je lijkt me een gezellige meester, waar je met plezier mee werkt. Het stukje geeft me alweer een gerustgesteld gevoel.


Kunnen jullie mij een goed en duidelijk rekenboek aanraden. Ik heb het boek 'Rekenwijzer', maar vind het niet z'n goed boek om uit te oefenen.
Ik ga binnenkort kijken voor cititoetsen en een boek voor de brugklassers, maar wil nog een boek wat op de pabo's gebruikt wordt.
(Is het boek 'rekenen en didactiek' een boek om je eigenvaardigheden mee te oefenen?)
Leer mij het zelf te doen (Freinet).
Avatar gebruiker
JufMalika
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 05 feb 2006, 20:46
Woonplaats: LIMBURG

Berichtdoor Anita op 06 feb 2006, 19:11

Rekenvaardig is een heel goed boek om te oefenen. Dit wordt ook gebruikt op heel veel pabo's.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor JufMalika op 06 feb 2006, 19:32

Rekenvaardig is een heel goed boek om te oefenen. Dit wordt ook gebruikt op heel veel pabo's.

Heb je ook isbn :oops: ? Keek even de Bruna, en kreeg allemaal economische boeken.
Leer mij het zelf te doen (Freinet).
Avatar gebruiker
JufMalika
PABOforum Peuter
 
Berichten: 84
Geregistreerd op: 05 feb 2006, 20:46
Woonplaats: LIMBURG

Berichtdoor Anita op 06 feb 2006, 19:43

Rekenvaardig - Fred Goffree / 9001346707
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor daniellestraver op 06 feb 2006, 20:59

Hallo,

Ik zit zelf nu in het eerste jaar dus ik kan je wel wat dingen vertellen over nederlands en rekenen. Ik moet je eerlijk zeggen, ik had me er erg in vergist. Nou moet ik erbij zeggen dat ik van de spw kom en het bij dus lang geleden is dat ik nederlands heb gehad maar jeetje wat vier dat tegen..
Ik hoorde dingen zoals nevenschikkend voegwoord, wederkerig voornaamwoord... Nog nooit van gehoord !
Maar goed heb net de 2e tentamen week achter de rug en jaja ik heb me nederlands en rekenen 8 niveau gehaald. Nu op naar het 8 plus niveau.
Maar inderdaad, als je alles goed bij houd en nederlands en rekenen haald denk ik dat het goed mogelijk is je P in 1 jaar te halen.

Wat ik voor rekenen aan raad zijn de boekjes alles telt.
Voor nederlands zou ik gewoon erg veel oefenen op internet.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel

groetjes danielle
daniellestraver
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 16 jan 2006, 13:47

Volgende

Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast