Leuk hè, competentiegericht leren
.
Wat ze volgens mij willen zien is dat jij met betrekking tot het onderwerp van je casus iets wijzer bent geworden. Je moet dus aangeven waar jij eerst m.b.t. dat onderwerp stond, hoe je daar gaandeweg in bent gegroeid en hoever je daar nu in bent.
Stel dat je bijvoorbeeld het onderwerp 'Communicatie met ouders' hebt, dan heb je daar ongetwijfeld een paar heel zinvolle dingen mee gedaan. Aan het begin van zo'n project kijk je altijd eerst naar jezelf. Hoe sta jij als juf tegenover ouders? Hoe zou jij je voelen als een ouder bijvoorbeeld verhaal komt halen over strafwerk dat je een kind hebt gegeven? Hoe ga je een tien-minutengesprek in? Dat hoort allemaal bij je beginsituatie.
Aan de hand van je beginsituatie ga je dan kijken wat je nog zou willen leren over communicatie met ouders. Dat kan van alles zijn, zoals "hoe moet ik reageren als een ouder onverwacht verhaal komt halen" of "hoe kan ik een tien-minutengesprek opbouwen" of "hoe kan ik ouders betrekken bij activiteiten van de klas?" Dat zijn dan je leervragen.
Als je die leervragen hebt, ga je daarmee aan de slag. In je groepje kun je bijvoorbeeld rollenspellen doen, en je kunt de literatuur erop naslaan. Ook in je stage kun je verschillende activiteiten doen omtrent de communicatie met ouders. Je probeert dingen uit, je kijkt wat lukt en wat niet, en op basis daarvan trek jij je conclusies. Hierdoor kom je (hopelijk) tot nieuwe inzichten.
En helemaal aan het eind, als jij jouw leervragen hebt onderzocht, dan kun jij vertellen wat je ervan wijzer bent geworden. Je kunt dan echt zeggen:
"Toen ik begon aan dit onderwerp, voelde ik me erg onzeker in oudergesprekken en wist ik me geen raad als ouders me plotseling aanspraken. Ik wilde daarom onderzoeken wat goede gespreksstrategieën zijn, hoe je een gesprek op kunt bouwen en hoe je ouders het beste kunt benaderen om ze te betrekken bij activiteiten in de klas. In artikels X, Y en Z stond ...................... . Ik heb dit eerst uitgeprobeerd in rollenspellen met medestudenten, en ik ondervond dat .......................................... . Later heb ik dit in mijn stage uitgeprobeerd, door ................................... . Mijn bevindingen hiermee waren ............................................. . Ik kan dan ook concluderen dat .................................................... . Het werken aan deze casus heeft mij als leerkracht sterker gemaakt, doordat .............................. . In de toekomst wil ik deze kennis dan ook inzetten door .......................................... "
Nou ja, zoiets dus, maar dan veel uitgebreider. Het gaat er dus om dat je het hele proces goed beschrijft, en met name hoe jij dit als (toekomstig) leerkracht hebt beleefd. Ongetwijfeld heb je er iets van opgestoken en heb je er iets aan dat je nu weet hoe je iets goed aan moet pakken. En dát is datgene wat die docenten willen weten
.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.