Toen ik jaren geleden elke week geschiedenis in groep 8 moest geven, was het nog de gewoonte op school om inderdaad het boek voor je te nemen en te beginnen. Daar had ik zelf een verschrikkelijke hekel aan omdat het in mijn eigen tijd ook al zo ging en ik er geen enkele interesse voor geschiedenis aan overgehouden had. In tegendeel, ik had er een hekel aan, zeker aan al die achterlijke jaartallen die bij geschiedenislessen hoorden die mij niet aanspraken.
Ik struinde de hele bibliotheek af op verhalen en platen, die bij die tijd hoorden. Al die modernere middelen zoals videobanden etc. waren nauwelijks aan de orde, hooguit een diastrip
.
Bij elke les had ik wel een of andere bijzonderheid te vertellen en in de ogen van de lln. wist ik heel veel, dat zeiden ze dan ook tegen me. Ze moesten eens weten.
Zo herinner ik me nog het verhaal uit de tijd van die Engelse oorlogen op zee. De plaat met de hoge, goed, met rijen kannonnen, uitgeruste Engelse oorlogsschepen en de lage, veel kleinere Nederlandse schepen. Wij wonnen! De lln. konden zich dit nauwelijks voorstellen. Hoe dan juf? Ik vertelde hoe onze schepen onder het kannonsvuur door konden varen (juist omdat ze zo klein waren) en de Engelse schepen lek konden schieten om daarna te maken dat ze wegkwamen. Prachtig vonden ze het. Ik heb er gewoonte van gemaakt bij elke les iets bijzonders te vertellen en de meeste lln. keken naar de lessen uit, terwijl ze daarvoor 'een broertje dood' aan geschiedenis hadden. Ik begon er zelf zelfs lol in te krijgen. Iets wat mijn eigen meester vroeger niet voor elkaar had gekregen.
Nu er veel meer hulpmiddelen zijn, kun je heerlijk afwisselen. Het kost wel even tijd met voorbereiden, maar het werpt zijn vruchten af: je hebt de aandacht van je lln.
Ik ben het volledig met je eens dat het veel voorbereiding kost. Je zult soms lang moeten zoeken. Maar dat is het leuke van het onderwijs. Je blijft zelf actief zoeken en alles wat je gebruikt bewaar je om het ooit nog eens te kunnen gebruiken. En zoals je al zei tegenwoordig heb je zoveel materiaal en technieken om je lessen te verrijken.
Maar ik ben ervan overtuigd als je een enthousiaste en gemotiveerde leerkracht bent doe je dit met plezier. Je haalt er zowel voor de kinderen als voor je eigen het genoegen eruit.