[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor Rhea op 17 maart 2003, 19:51

Is er iemand bekend met de geautomatiseerde wiscat toets? een toets die je maakt op de computer, je krijgt meteen te horen of je het hebt gehaald of niet.
Volgens mijn pabo is dit een landelijke toets, maar andere pabo's in Brabant (Tilburg, Eindhoven) kennen de toets niet eens.
De toets is bij ons sinds vorig jaar een feit, maar heeft tot nu toe eigenlijk alleen maar voor problemen gezorgt. Computers die uitvallen, inlog nummers die het niet doen, allemaal balen. Maar het ergste is nog dat ik de toets binnenkort voor de 5de keer ga maken, en dat ik het het echt vreselijk vind. Ik snap uberhaupt niet waarom we de toets hebben, want we hebben ook schriftelijke rekenvaardigheid toetsen, en die haal ik allemaal in een keer, behalve die stomme kl*te toets op de computer. Heeft er iemand tips??
Rhea
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 304
Geregistreerd op: 14 jun 2002, 09:41

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Lienke op 17 maart 2003, 19:59

Wiscat, ik hbe er eerlijk waar nog nooit van gehoord

wij hadden ook alleen maar schriftelijke toetsen!
Lienke
 

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Rhea op 17 maart 2003, 20:47

Nou, het is een toets waarbij je moet voldoen aan het niveau van de brugklas. Iedere vraag die je goed beantwoordt zorgt ervoor dat de volgende vraag moeilijker is, dus ook al zit je met je beste vriendin het tentamen te maken, je hebt bijna nooit de zelfde vragen. Wel kom je iedere keer dat je het tentamen maakt de zelfde vragen tegen. Het vervelende is dat je als je eenmaal een antwoord hebt ingevuld het niet meer kunt wijzigen. Als je een vraag ff niet weet kun je dus niet aan het einde van het tentamen zeggen, goh, ik kijk nog ff naar die ene vraag waar ik moeite mee had.
Om het tentamen te halen moet je 120 punten halen, ik begon met 104-113-115 en de laatste keer was 117, dus er zit wel een stijgende lijn in, maar als ik de logische lijn zou volgen haal ik nu 119 en dat is niet voldoende ???
De onderdelen die getoetst worden zijn; hoofdrekenen, basiskennis en nog 1 of 2 andere zaken.
Het is gewoon een K*T tentamen!!
Rhea
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 304
Geregistreerd op: 14 jun 2002, 09:41

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor DIO op 18 maart 2003, 14:04

Hallo Rhea,

In Eindhoven wordt ook gewerkt met de Wiscat toets.
Doordat er wat probleempjes met de server zijn geweest, is er wel altijd een papieren toets achter de hand voor als de server uitvalt.

Het voordeel van Wiscat is wel, dat er na elke som een som wordt gegeven die aansluit bij je eigen niveau. Bij een papieren toets krijgt iedereen dezelfde toets.
Een kind raakt zijn onschuld kwijt wanneer hij op de toekomst wordt voorbereid?!
DIO
PABOforum Baby
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: 16 feb 2003, 22:32
Woonplaats: Best

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Esther op 19 maart 2003, 13:01

Tja, nu hoorde ik deze week dat in Eindhoven de problemen met Wiscat zodanig zijn dat de toets op papier gemaakt moet worden. Hij is dan niet meer adaptive...of dat voordelig of nadelig is weet ik eigenlijk niet.

Er zijn 4 onderdelen: meetkunde, basisbewerkingen, breuken/procenten en hoofdrekenen. Voor ieder onderdeel moet je min. 120 halen.

In Eindhoven mag je de toets geloof ik vijf keer maken, drie keer in het eerste jaar en twee keer in het tweede jaar.

Ik hoop het binnenkort te halen, zie er nogal tegenop.
Esther
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 jun 2002, 09:47
Woonplaats: Eindhoven

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Priscilla op 21 maart 2003, 14:42

Nou ik zit dus met hetzelfde probleem. Ik ga dus ook voor de vijfde keer die toets maken en ik kan iedereen verzekeren dat dat dus absoluut geen succes is. Ik was in het begin totaal niet zenuwachtig. Maar het wordt gewoon steeds erger. Ik snap ook niet waarom er naast de papiertoetsen ook nog deze computertoetsen worden afgenomen. Het levert zoveel ellende op. maar goed het is een keuze van de pabo en op elke pabo gaan ze er toch weer anders mee om. Daar zullen we het dan toch mee moeten doen. Of niet Rhea!!!! ;)
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Rhea op 22 maart 2003, 20:56

Zo is het!!
En ik heb echt het zelfde probleem als jij, ik word er steeds zenuwachtiger voor!! Ik heb ook het idee dat het geen zin heeft om goed te gaan oefenen van te voren! Maar ja, ik hoop maar dat we de toets nog zo vaak mogen doen tot we het halen, want ik zou het wel vreselijk vinden als ik alles haal op de pabo, maar weg zou moeten op zo'n stomme toets!
Ps Priscilla, wanneer moet jij?
Rhea
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 304
Geregistreerd op: 14 jun 2002, 09:41

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Priscilla op 25 maart 2003, 09:32

Al heel veel tweede jaars kampen met hetzelfde probleem. Het is en blijft een zware toets voor mensen die moeite hebben met rekenen. Doordat de school niet kan vertellen wat je fout doet, blijf je steeds dezelfde fouten maken. En dat is bij mij het probleem waardoor ik die toets niet kan halen. Maar elke keer zit ik weer braaf in de zaal en hoop dat ik een keer 119,5 punt haal. Maar ik kan het me haast niet voorstellen. Wanneer ik moet weet ik niet omdat de toets gepland is op dagen dat ik er niet ben. Dus daar moet ook nog een oplossing voor gezocht worden!!! Succes
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Esther op 02 apr 2003, 10:13

Op 10 april ga ik de toets voor de tweede keer maken. Vorige keer scoorde ik 114.

Maakte me inderdaad ook zorgen over het feit dat je de opleiding moet verlaten als je deze toets niet haalt. Lekker hoor, die druk erachter. Maar, in Eindhoven ben je na de vijfde keer een bespreekgeval. Als je je andere studiepunten haalt en de stage goed gaat is er wel een oplossing te vinden.... In ieder geval fijn, maar eigenlijk wil ik gewoon volgende week slagen voor de toets. Wens me succes, want dat zal ik nodig hebben.
Esther
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 jun 2002, 09:47
Woonplaats: Eindhoven

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Priscilla op 02 apr 2003, 15:08

Zo zit ik er dus ook mee. Volgende week moet ik er ook weer aan geloven en het liefste zou ik die toets in een keer willen halen, maar helaas ik moet er al weer voor de 5 keer naar toe. Op een of andere manier lukt het gewoon niet. Ik kan me er zo druk om maken, dat ik gewoon een black-out krijg en daar ben ik volgende week dus weer bang voor.
BIj ons zeggen ze ook dat ze je niet laten zakken op die toets, maar ondertussen moet ik hem nog steeds halen. Maar goed, in ieder geval ontzettend veel succes. Ik zal voor je duimen!!!! :D
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Monique20 op 02 apr 2003, 18:23

Aha ook al problemen met die zeik toets.
Ik ben een 2e jaars en heb vandaag weer de toets niet gehaald. (met 118!!!) punten, net niet dus.
Dus heb ik hier nog maar 1 kans voor, haal ik m niet dan is het afgelopen voor mij op de pabo :'( :'( :'(
Dit is de enige toets die ik nog moet voor mijn p en van het 2e jaar heb ik gewoon alles.
Weten jullie wat ze zoal kunnen doen met zo'n mensen als mij?
Dus op 1 punt na de p niet maar wel alles van het 2e jaar?

Ik wil gewoon niet stoppen.
Maar oke, ik heb nog een kans, maar toch. Van die hele toets klopt gewoon niks!!

Heel veel succes voor jullie!
Ik duim voor jullie, echt waar.
Als je nog een oefenprogramma wilt hebben kan ik je breinbits voor groep 8 aanbevelen!!

+xxx= Monique

ps heeft iemand nog meer tips wat betrefd rekenboeken voor eigen vaardigheid?
juf van groep 6/7!
Monique20
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 31 okt 2002, 17:16
Woonplaats: Limburg
Groep: 6
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en ib in opl.

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Priscilla op 03 apr 2003, 12:28

Ik heb dus ook nog maar een kans na volgende week. Wat ze dan met me gaan doen is mij ook niet helemaal duidelijk, maar ik denk altijd maar we zien maar weer. Volgende keer beter. Die toets rammelt gewoon van alle kanten en vertelt je niet eens wat je fout doet. Dat vind ik het slechtste van alles. Maar om even op je vraag in te gaan. Momenteel ben ik de kopieerbladen van 'Rekenspoor' aan hetmaken. Daarin zitten alle onderdelen van rekenen gesorteerd. Het is heel overzichtelijk. Succes!!!
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Esther op 04 apr 2003, 09:28

Ik kan me niet voorstellen dat ze iemand met 118 punten wegsturen, vooral niet als je verder al je studiepunten hebt gehaald. Daar zoeken ze wel een oplossing voor. Zorg wel dat je kunt aantonen hoe je je hebt verdiept in de stof, dus de literatuur, proeftoetsen, bijlessen enz. Het komt goed hoor.
Esther
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 jun 2002, 09:47
Woonplaats: Eindhoven

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Monique20 op 05 apr 2003, 11:23

Ja bij ons op de pabo gebeurt het echt!
Zonder pardon!
Ik zie dat echt niet zitten en wil op de pabo blijven, maar de school werkt er niet aan mee echt niet.

Hoe wordt dat bij ullie geregeld als je je p niet haalt op 1 studiepuntje?
juf van groep 6/7!
Monique20
PABOforum Peuter
 
Berichten: 67
Geregistreerd op: 31 okt 2002, 17:16
Woonplaats: Limburg
Groep: 6
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en ib in opl.

Re:Wiscat rekenvaardigheid.

Berichtdoor Esther op 05 apr 2003, 16:46

Het zou echt slecht zijn als dat gebeurt!
Ik zei al, in Eindhoven ben je dan een bespreekgeval. Als je 118 hebt gehaald en je het verder goed doet helpen ze je wel een handje.
Je moet wel kunnen aantonen dat je er alles aan gedaan hebt en het ook wel kan. Ze weten dat zenuwen gewoon meespelen bij zo'n toets, daar houden ze dan rekening mee.

Ik heb trouwens afgelopen nacht een nachtmerrie gehad over die toets, is dat gezond?
Esther
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 jun 2002, 09:47
Woonplaats: Eindhoven

Volgende

Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten