[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Berichtdoor rvanheugten op 04 feb 2007, 12:16

Beste Ingrid,

Als docent op "jouw" pabo (Eindhoven) kan ik misverstand gelukkig verhelderen: ;-)

Er bestaan twee wiscatversies.
Versie 1 werd de afgelopen jaren gebruikt. De norm was 119,5
Versie 2 is sinds 1 september landelijk verplicht en kent nieuwe normen.
(103 en 140). Ook pabo Eindhoven gebruikt die versie nu.
De oude toets wordt nergens meer gebruikt, uitgezonderd herkansingen van huidige tweedejaars.

Het is dus niet zo dat het overal anders is:
iedereen dezelfde toets en iedereen norm 103.

De aanvullende propedeuse-eis wil wel nogal eens verschillen.

Groet,
René van Heugten
rvanheugten
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 03 aug 2006, 11:47
Woonplaats: beek en donk

Berichtdoor JufNiek op 04 feb 2007, 12:20

ik ben een huidige tweedejaars en moet toch de nieuwe wiscat toets maken. Hoe zit dit dan?
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn (Loesje)
Avatar gebruiker
JufNiek
PABOforum Peuter
 
Berichten: 86
Geregistreerd op: 05 nov 2005, 20:02
Woonplaats: Maastricht
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 3

Berichtdoor rvanheugten op 08 feb 2007, 18:09

Beste Niek,

Geen idee....
Het is een rare keuze.
Ik ga er dan ook helemaal vanuit dat je niet in Eindhoven studeert.

De enige verklaring die ik bedacht krijg is dat men geen licentie meer wil betalen voor de oude versie. Maar dat valt eigenlijk niet te verdedigen..

Groet,
René
rvanheugten
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 03 aug 2006, 11:47
Woonplaats: beek en donk

Berichtdoor Tanja op 17 feb 2007, 22:58

Ik heb ook de WISCAT gehaald. Ik kreeg een dag van te voren te horen, rond 17.00, dat we de dag erna de toets hadden. Zelf heb ik nog die avond zitten leren, maar het was geen leuke actie van de opleiding. Veel mensen hebben hem daardoor denk ik ook niet gehaald.
Avatar gebruiker
Tanja
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 17 feb 2007, 22:34
Woonplaats: Amstelveen

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor Shortwire op 16 jun 2007, 22:26

Ik heb hem dinsdag bij de eerste poging meteen gehaald!! :D

Ik kreeg op een gegeven moment vragen met formules waar pi in zat, toen had ik toch wel het gevoel dat ik aardig op de goede weg zat :P
<3 Sven <3
Shortwire
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 07 feb 2007, 20:46
Woonplaats: Tholen

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor PAA-053 op 09 jul 2007, 10:00

Ik heb de toets in 1x gehaald. Wat ik echter zo vervelend vind is dat er in de media compleet verkeerde berichtgeving over de rekentoets verschijnt. Alle grote dagbladen hebben inmiddels wel 'voorbeelden' van opgaven uit de rekentoets geplaatst. Deze voorbeeldopgaven zijn echter enorm simpel. Het zou inderdaad schandalig zijn als zoveel Pabo-studenten die toets niet zouden halen!

Echter.....die opgaven zitten helemaal niet in de rekentoets, in ieder geval niet in de toets die ik heb gehad!
De berichtgeving klopt gewoon van geen kant, zo gemakkelijk als de toets is volgens de media, is hij in wezen helemaal niet.

Ik ben het er in grote lijnen mee eens dat de rekenvaardigheid van veel Pabo-studenten te wensen overlaat, maar ik kan me mateloos ergeren aan de foute, opkloppende berichtgeving in de media.

Herkennen jullie de zogenaamde 'voorbeeldopgaven' wel, of herkennen jullie wat ik hierboven zeg?
PAA-053
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 12 apr 2007, 13:22
Woonplaats: Groningen/Apeldoorn

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor sher1987 op 10 okt 2007, 12:20

Nou ik snap niet waarom jullie voor de wiscat maar een score van 120 moeten behalen :?
Ik zit op de Pabo in Den-Bosch en wij moeten een score van 140 halen :shock: :? beetje raar dus...
Niet dat ik dit gehaald had, ik zat net op de helft van de 140!!!! Rampzalig die vrouwelijk geslachtsorgaan toets
sher1987
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 10 okt 2007, 12:16
Groep: 3
PABO jaar: 1

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor Renate op 10 okt 2007, 13:14

Tjonge jonge, wat een gescheld op die toets. Ik heb 'm ook maar kort van te voren kunnen voorbereiden omdat de toets opeens van de overheid voor 1 oktober afgenomen moest worden en we 'm dus vervroegd moesten maken.
Toch heb ik 'm in 1 keer gehaald met 167 punten (een 10 dus- ja, dat kan ook!).
Ja, hij was erg moeilijk, maar dat klopt dan ook: het niveau wordt, als je het goed doet, steeds hoger.
Jammer dat anderen het zo anders beleven, al kan ik me dat goed voorstellen als het mogen blijven op de pabo ervan af hangt.
Voor wie 'm nog moet maken: Heel veel succes!

Ik heb zelf gebruik gemaakt van de volgende site en het bijbehorende boek. Mij heeft het goed geholpen:
http://www.basisvaardighedenrekenen.wolters.nl/
Hoera, afgestudeerd! Nu nog een baan.
Avatar gebruiker
Renate
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 24 aug 2007, 09:23
Woonplaats: Twente
Groep: 3
Schooltype: PC

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor Ellen1980 op 10 okt 2007, 16:46

Ik vind het ook jammer dat er zo wordt afgegeven op de toets. Ik heb 'm gehaald met een score van 200. Het lijkt me alleen maar logisch dat je als leerkracht je eigen vaardigheden feilloos beheerst. Ik moet er zelf niet aan denken dat mijn kinderen les zouden krijgen van een leerkracht die niet of heel slecht kan rekenen.
Haal je het niet? Dan is dat pech en ben je kennelijk niet geschikt voor het vak. Als je het instapniveau al niet aankunt, hoor je misschien niet thuis op de opleiding, want het gaat alleen maar moeilijker worden.
Ellen1980
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 19 jun 2007, 17:06
Groep: 4
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 2

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor Jufi op 10 okt 2007, 17:21

Tjonge jonge, wat een gescheld op die toets. Ik heb 'm ook maar kort van te voren kunnen voorbereiden omdat de toets opeens van de overheid voor 1 oktober afgenomen moest worden en we 'm dus vervroegd moesten maken.
Toch heb ik 'm in 1 keer gehaald met 167 punten (een 10 dus- ja, dat kan ook!).
Ja, hij was erg moeilijk, maar dat klopt dan ook: het niveau wordt, als je het goed doet, steeds hoger.
Jammer dat anderen het zo anders beleven, al kan ik me dat goed voorstellen als het mogen blijven op de pabo ervan af hangt.
Voor wie 'm nog moet maken: Heel veel succes!

Ik heb zelf gebruik gemaakt van de volgende site en het bijbehorende boek. Mij heeft het goed geholpen:
http://www.basisvaardighedenrekenen.wolters.nl/



Ik ben het met je eens.
Ook ik vond de toets heel moeilijk, maar ik ben nooit erg goed geweest in rekenen. :oops:
Tóch heb ik het gehaald.. :D
Hoe? Door 3 weken lang iedere avond te oefenen op allerlei onderdelen; breuken, procenten, verhoudingen, enz.

Dus mijn tip is: VEEL OEFENEN! 8)
En ja daar gaat veel tijd in zitten, maar dan heb je wel een mooi resultaat!

Veel succes allemaal..

Juf van groep 0/1/2 en RT'er.
Daarnaast student master SEN
Avatar gebruiker
Jufi
PABOforum Peuter
 
Berichten: 149
Geregistreerd op: 08 okt 2007, 19:57
Groep: 1
Schooltype: Dalton
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor Doeda op 10 okt 2007, 18:05

Ik heb ooit eens een berichtje geplaatst dat ik oefensommen heb van Wiscat met antwoorden... Ik weet niet of dat in dit topic was dus hier maar ff een herhaling... Ik heb dus oefensommen van Wiscat met antwoorden. Die kan ik zo even doorsturen als je mij in een pb even je emailadres geeft...
Aan het werk als leraarondersteuner!
Avatar gebruiker
Doeda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 552
Geregistreerd op: 07 jan 2007, 22:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor Juf Arie op 10 okt 2007, 21:12

Nou ik snap niet waarom jullie voor de wiscat maar een score van 120 moeten behalen :?
Ik zit op de Pabo in Den-Bosch en wij moeten een score van 140 halen :shock: :? beetje raar dus...
Niet dat ik dit gehaald had, ik zat net op de helft van de 140!!!! Rampzalig die vrouwelijk geslachtsorgaan toets

Jouw toets is de nieuwe versie die ze hebben aangepast na de 'oude' toets goed te hebben bekeken. Vandaar dat ze bij de oude toets 'maar' 119,5' moesten halen. De studenten kregen toen ook nog geen oefeningen etc. Zij moesten de toets zelf zien te behalen zonder hulp van de PABO. Eigen vaardigheid dus. Nu krijgen de studenten meer hulp en zeker terecht!(zit ook pabo in Den Bosch)
Ik heb de toets ook binnen het jaar gehaald, hoewel wij er toen nog twee jaar over mochten doen. Ik vind het terecht dat men goed rekenvaardig moet zijn, net als bij taal.
Jammer van de berichtgeving in de media dat de toetsen nieuw zijn, het is alleen de opzet die nieuw is. Toen mijn zus op de PABO zat (lang, lang geleden) moest zij voor taal en rekenen ook minimaal een acht halen. Alleen mochten ze daar langer over doen en dat is nu veranderd. De media brengt het alsof er eerder nooit werd getoetst op rekenen en taal.............heel jammer.

Gr. Arja
Life is what happens to you, while you are busy making plans!!!!
Avatar gebruiker
Juf Arie
PABOforum Baby
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: 07 feb 2005, 14:36
Woonplaats: Schijndel
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor Juf_Danielle op 23 okt 2007, 11:25

Nou ik snap niet waarom jullie voor de wiscat maar een score van 120 moeten behalen :?
Ik zit op de Pabo in Den-Bosch en wij moeten een score van 140 halen :shock: :? beetje raar dus...
Niet dat ik dit gehaald had, ik zat net op de helft van de 140!!!! Rampzalig die vrouwelijk geslachtsorgaan toets
tsja... met 70 punten zit je ongeveer op rekeniveau van groep 6... met 108 punten ben je in groep 8 en met 140 zit je op groep 8 +. Zeer terech vind ik het dat je de 140 punten moet halen.
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor Bluelady op 30 okt 2007, 20:33

Ik heb de toets in 1x gehaald. Wij hebben 4 kansen voor de rekentoets, en 4 voor de eigenvaardigheid taaltoets.
Niet gehaald? Tot ziens!

Voordeel van de computer is dat je wel meteen weet waar je aan toe bent.
Nadeel, je kunt niet zien wat je fout hebt gedaan.
Bluelady
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 09 okt 2007, 15:20
Woonplaats: Rotterdam
PABO jaar: 3

Re: Ervaringen - Wiscat rekenvaardigheidstoets

Berichtdoor Jolanda1981 op 08 nov 2007, 14:46

Nou,

Ik heb vorige week dinsdag de toets gemaakt en ik ben gezakt...net als nog 5 anderen in mijn klas.
Je hoeft ook niet "maar" groep 8+ niveau te hebben, maar HBO, dat is wel even iets anders. En voor mensen die hem wel in 1x hebben gehaald: hartstikke goed natuurlijk, maar er zijn ook mensen die van het MBO komen, en die hebben niet genoeg aan 2 bijlessen en 1 maand tijd om te studeren. Bij ons op school zijn er 2 groepen die nu eerstejaars zijn, van de andere groep hebben 9 mensen het wel gehaald en 4 niet. Bij ons dus 6 niet en 5 wel. De andere groep heeft meer bijles gehad én nog een oefentoets om te wennen. Toeval? Denk het niet helemaal...Meer tijd en aandacht en een GOEDE leraar die kan uitleggen, zou fijn zijn...je kunt je suf leren, maar als je het niet snapt, zul je zelf het licht niet zien denk ik.

Ik heb wel de cito taal in 1x gehaald. Maar die viel ook niet mee. Hierbij hadden we gehoord dat je maar een aantal dingen hoefde te kennen, maar er werden dingen gevraagd die helemaal niet behandeld zijn in de bijlessen. Zo maak je het je studenten natuurlijk ook niet makkelijker als school.
Jolanda1981
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 07 aug 2007, 09:57
Groep: 0
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten