LSVb: onderzoek naar rekentoets, graag invullen!

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

LSVb: onderzoek naar rekentoets, graag invullen!

Berichtdoor János op 20 feb 2008, 14:09

Het afgelopen jaar zijn pabostudenten veel negatief in het nieuws geweest vanwege problemen met reken- en taalvaardigheid. Vorig collegejaar zijn ongeveer 2500 studenten van de instelling verwijderd omdat zij zakten voor de toets. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) kreeg echter ruim 150 klachten binnen van pabo-studenten die niet of nauwelijks rekenonderwijs kregen. Meer info over deze situatie is hier te vinden:
http://www.lsvb.nl/diensten/pabobstoelichting
http://www.lsvb.nl/actueel/checklistpabo

De LSVb heeft een brandbrief gestuurd naar pabo’s met het dringende verzoek hun rekenonderwijs op orde te brengen. Op veel plaatsen is dit niet gebeurd terwijl de eerste studenten alweer rekentoetsen krijgen. Wij vinden het tijd om de politiek in te schakelen, maar eerst willen we een goed beeld hebben van de situatie. Daarom hebben we een aantal vragen online gezet. We willen graag zo veel mogelijk pabo-studenten bereiken om het onderzoekje in te vullen.

Het zou fijn zijn als je het onderzoekje wilt invullen en de link doorstuurt naar pabo-studenten die je kent (en dan met name eerstejaars). Alleen met jullie steun kunnen we daadwerkelijk iets verbeteren aan het onderwijs!

Hier de link: http://www.enqueteviainternet.nl/rekentoetspabo

Hartelijke groet,

Lisa Westerveld en János Betkó
Voorzitter & secretaris LSVb
János
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 12 feb 2008, 17:20
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LSVb: onderzoek naar rekentoets, graag invullen!

Berichtdoor Joke op 22 feb 2008, 18:25

Jammer dat je je bericht 2x hebt geplaatst. Het wordt hierdoor echt niet vaker gelezen. Sommige paboforumleden raken er zelfs een beetje geïrriteerd door. ;)

Ik hoop dat ze iets aan jouw enquête hebben en hem invullen. Misschien kun je er beter een af(laten)sluiten, dan blijft het (ook voor jou) een stuk overzichtelijker.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LSVb: onderzoek naar rekentoets, graag invullen!

Berichtdoor János op 07 maart 2008, 15:11

Beste Joke,

Inmiddels hebben we het andere bericht verwijderd, dank voor je tip. Overigens hebben we de voorlopige resultaten binnen en komt er weer opnieuw aandacht voor in de landelijke politiek en de media. Uit het onderzoekje blijkt namelijk dat er op veel plaatsen te weinig rekenonderwijs gegeven wordt en studenten hiervan de dupe worden. We zijn nu dringend op zoek naar pabo-studenten die gezakt zijn voor de rekentoets en (eventueel anoniem) voor de camera hun verhaal durven te vertellen. Doordat studenten vertellen hoe het rekenonderwijs gegeven wordt, kunnen we dit jaar hopelijk voorkomen dat er weer veel studenten onterecht weggestuurd worden.

Dus daarom een oproepje aan alle lezers om ons hierbij te helpen. Wil je dat, of wil je meer informatie?
Stuur dan even een mail naar mailto:Lisa@lsvb.nl of mailto:Janos@lsvb.nl
János
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 12 feb 2008, 17:20
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LSVb: onderzoek naar rekentoets, graag invullen!

Berichtdoor Joke op 07 maart 2008, 15:57

Succes, het is in ieders belang denk ik. :duimomhoog:
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LSVb: onderzoek naar rekentoets, graag invullen!

Berichtdoor prulletje op 29 aug 2008, 18:59

Pabostudenten hebben meteen bij aanvang van de opleiding al niet genoeg reken-kennis als ze zakken hoor, dus dat ligt niet aan de pabo's, maar aan de middelbare scholen en andere opleidingen die eraan vooraf gaan.
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: LSVb: onderzoek naar rekentoets, graag invullen!

Berichtdoor IJsberg op 29 aug 2008, 23:02

Dat is maar al te waar. Hoofdrekenen in het VO zou eerder een onderwerp van gesprek moeten zijn.
Wanneer gebruiken we wel een rekenmachine en wanneer niet. Een student op een HBO opleiding met een commerciële richting blijft gewoon lekker tikken op de machine. Een Pabostudent mag dat niet. Dan gaat het niveau in eens opvallen.

Deze beroepsopleiding heeft studenten nodig die nog kunnen rekenen. De studenten moeten tijdens hun verblijf op de Pabo de didactiek bestuderen en ervaren. Dat behoort de belangrijkste inhoud van de rekenles te zijn en niet de eigen vaardigheid.
Iedere Pabo besteedt aandacht aan het weg werken van hiaten. Er is echter niet de tijd om bij nul (…) te beginnen. Dat zou ten koste gaan van de eigenlijke taak. Het leren van het vak.

Er is dus ook een eigen verantwoordelijkheid. Als je dit wilt, moet je aan de slag om je eigenvaardigheid op peil te krijgen. Bij andere opleidingen is dat heel gewoon.
Een school voor journalistiek verwacht studenten die al kunnen lezen en schrijven. Een opleiding voor kraanmachinist zal een vak als hoogtevrees reductie therapie niet snel op het rooster zetten. Ook zie ik een dergelijke brandbrief nog niet snel naar alle duikopleidingen in Nederland verzonden worden met het dringende verzoek om meer aandacht te besteden aan de lessen voor zwemdiploma A en B.
IJsberg
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 27 jun 2008, 19:10
Groep: 0

Re: LSVb: onderzoek naar rekentoets, graag invullen!

Berichtdoor Swinta op 30 aug 2008, 06:44

Ijsberg, ik ben het volledig met je eens.
Meestal weet je van tevoren dat je in september naar de Pabo gaat. Dan kan je je toch voorbereiden?
Ik ben al ruim een half jaar aan het voorleren, en ik ben er blij om. Ik heb lol in het rekenen gekregen en maak de oefentoetsen gecijferdheid
(bijna) foutloos. (bijna,want ik haal steeds 40/41 punten van de 44, zo frustrerend)

Bij mijn klas zijn er enkele die zich totaal niet hebben voorbereid. Dat snap ik gewoonweg niet. Maar dat is hun probleem, niet de mijne.
Maar ik begrijp nu wel waar die 25% vandaan komt die niet de rekentoets haalt.
3 september begint school! Ik heb er zin in! :)
Swinta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 104
Geregistreerd op: 12 nov 2007, 15:59
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 1

Re: LSVb: onderzoek naar rekentoets, graag invullen!

Berichtdoor prulletje op 31 aug 2008, 19:38

Haha precies swinta :D

Ik had mijn toetsen, waaronder de rekentoets, meteen de eerste schoolweek al (vorige week) en daarna beginnen de lessen en het introkamp enzo pas. Bij ons tenminste. Dus ja, dan móet je haast wel in de vakantie gaan leren als je weet dat rekenen niet je beste vak is. Maar ja, veel studenten denken 'ach, niveau groep 8, dat kan ik wel'. En bij mij op de opleiding heb ik ook van veel studenten gehoord dat ze het eerst wel even op zich af laten komen, want ze weten totaal niet wat ze ervan moeten verwachten. Als ze het dan niet halen hebben ze nog 2 kansen is hun redenering.
Ik wist gelukkig wel beter. Ik heb er hard voor moeten werken, maar ik heb tenminste al mijn toetsen (4 stuks) wel meteen gehaald, dus ik ben er vanaf voor de rest van het jaar en hoef er ook geen lessen meer voor te volgen. Dat was het voor mij wel waard :D.

Maar het is gelukkig wel te doen. Alleen dat veel mensen die toetsen de 1e week niet halen, wil alleen maar zeggen dat het inderdaad dus echt niet aan de pabo's ligt.
Trouwens, ons is de eerste dag ook verteld dat die onderzoeken naar rekenvaardigheid echt niet alleen op pabo's gedaan zijn maar ook op andere hbo's en daar was het niveau net zo slecht.
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron