door Joke op 14 apr 2009, 20:08
Uit een oud inspectierapport van internet:
Er gaat in de groepen weinig tijd verloren door het
nemen van ordemaatregelen. Tijdens de lessen constateert de inspectie dat de
leraren, door een ordelijk werkklimaat, de leertijd voor de leerling zo efficiënt
mogelijk inzetten. De variatie in leertijd is voor de individuele leerling nog
gering. Het zelfstandig werken is vooral het zelfstandig verwerken van de
leerstof. Een nadere ontwikkeling van het zelfstandig werken kan op termijn
wel meer variatie in de leertijd bieden voor de individuele leerlingen.
Ondersteuning van meer additioneel materiaal en verrijkende opdrachten
kunnen daarbij dan niet worden gemist. Een sterk punt binnen de lessen is de orde en rust.
Leraren creëren voor hun leerlingen een goed werkklimaat en stellen de leerlingen
daarmee voldoende in de gelegenheid geconcentreerd aan de hun opgedragen
taken te werken. Vervolgens zijn de onderwijsactiviteiten doelmatig en
gestructureerd. De meeste leraren geven een duidelijke structuur aan op het
bord van de onderwijsactiviteiten, zijn helder in hun uitleg en controleren of
hun leerlingen de uitleg hebben begrepen. Het zijn de basale vaardigheden van
het didactisch handelen, waarin leraren hun vakmanschap tonen.
Dus deze onderdelen kun je volgens mij (!) rekenen tot het werkklimaat, denk ik:
-een goed geordende werkomgeving met een goede werksfeer en duidelijke regels
-adaptief onderwijs, zo veel mogelijk toegespitst op de cognitieve behoeftes van de lln.
(Maar misschien weten andere (jongere) leerkrachten er meer over.)