PABO OPLEIDING I.C.M. WERK EN KIND

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

PABO OPLEIDING I.C.M. WERK EN KIND

Berichtdoor Soraya op 07 mei 2009, 09:10

Hallo,

Ik ben een 32 jarige moeder van een dochtertje van 2, ik werk 3 dagen in de week en denk erover om met de deeltijd opleiding van de pabo te starten, ik heb dit idee al een aantal jaar, maar ik zag de studiebelasting niet zitten omdat ik mijn dochtertje niet tekort wil doen. Nu heb ik dit jaar weer gekeken naar de mogelijkheden voor deze opleiding en tot mijn verbazing hebben ze de opleiding helemaal veranderd (in Eindhoven). De opleiding is nu 2 avonden in de week naar school, 1 dag stage lopen en er wordt aangegeven dat de studiebelasting circa 12 uur per week zal bevatten (buiten school en stagetijd). Ik ben hier erg enthousiast over geraakt en dacht dat ik dit wel zou moeten lukken maar nu ik hier de reacties heb gelezen begin ik weer te twijfelen, ik merk naar het lezen van dit forum dat jullie het allemaal een beetje hetzelfde hebben ervaren, dat de studiebelasting veel hoger ligt dan 12 uur per week en best een zware pil is. Zijn er misschien nog moeders/vaders die deze ervaring delen en me nog wat tips kunnen geven om dit het beste te combineren met kinderen.

Groeten,
Soraya
Soraya
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 07 mei 2009, 07:59
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: PABO OPLEIDING I.C.M. WERK EN KIND

Berichtdoor saabje op 27 mei 2009, 15:02

Hoi Soraya,
ik ben zelf 36 en heb eerst stage gelopen als onderwijsassistent in het basisonderwijs. ik kwam er dus achter dat dit niet voor mij is. ik wil zelf voor de klas staan en niet het hulpje zijn van de juf/meester. nou heb ik ook een dochter en ga waarschijnlijk per januari 2010 kijken of ik kan starten met pabo deeltijd. ik heb samen met mijn man overlegd hoe we dit gaan doen. 2 avonden in de week naar school plus 1 dag stage lopen. hij zal dus er dus ook moeten zijn voor onze dochter mede voor het huishouden. ik werk er niet bij maar als je samen met je partner een goed 'plan' maakt en hij/zij zich hier ook voor inzet denk ik dat het haalbaar is voor je. de reden dat ik pas in januari begin is omdat mijn man momenteel met zijn scriptie bezig is en die wil hij eind 2009 af hebben. eerder is het voor ons gezin niet haalbaar dat ik eerder begin met mijn studie.
overleg met je partner en kijk hoe het gaat met 3 dagen werken misschien kan je 1 dag minder werken en zo heb je misschien meer tijd voor je studie. en vraag opa's oma's, buren, enz. of die willen helpen met oppassen van je dochter als het even nodig is.
succes ermee.
groetjes saabje
saabje
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 27 mei 2009, 13:35
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: PABO OPLEIDING I.C.M. WERK EN KIND

Berichtdoor Luni op 27 mei 2009, 18:41

Ik ben in februari begonnen als zij-instromer en sluit aan bij de deeltijd-verkort. Ik heb 2 kinderen, 1 van 9 maaden en 1 van 2 jaar. Ik vind het tot nu toe wel te doen, maar heb ook nog wel wat vrijstelling. Ik ga 2 avonden naar school, en vanwege het zij-instromer gebeuren loop ik nu 10 dagen stage (ipv 20 dit blok). Ik werk daarnaast 2 1/2 dag. Een studielast van 12 uur is denk ik wel redelijk, misschien wel iets meer als het richting deadlines en toetsweken gaat. Ik weet niet waar jij die 12 uur zou willen plannen in de week? Bij komt het namelijk voornamelijk neer op avonden en als de kinderen slapen. Dat vind ik wel pittig hoor! Maak voor jezelf eens een weekschema met ook nog tijd voor jezelf en sociale contacten, want die schieten er hier behoorlijk bij in!
Luni
PABOforum Peuter
 
Berichten: 237
Geregistreerd op: 23 dec 2008, 20:52
Groep: 4
Schooltype: cluster 2

Re: PABO OPLEIDING I.C.M. WERK EN KIND

Berichtdoor Martine86 op 17 jun 2009, 13:43

Hallo,

Ik heb zelf een dochter van 4 en ben nu bijna klaar met het eerste jaar van de Pabo. Het is erg veel! maar buiten stage en school om zou 12 uur best eens kunnen kloppen. Minder is het zeker niet! Ikzelf heb gewacht tot mijn dochter bijna naar school ging, en heb gekozen voor de dagopleiding. 1 dag school, 1 dag stage. Aangezien mn kind dan op school is mis ik daar in ieder geval niet zoveel van. Daarnaast heb ik maar 1x reistijd. Zou ik 2 avonden doen, dan zit je 2 keer met de reistijden.

Succes met je keuze
Martine86
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 17 jun 2009, 13:39
PABO jaar: 1

Re: PABO OPLEIDING I.C.M. WERK EN KIND

Berichtdoor Soraya op 29 jun 2009, 09:26

Lieve mensen,

Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb er enorm veel aan gehad ! Ik heb me inmiddels aangemeld en heb de summercourse ( een weekje rekenles) al achter de rug. Ik ben blij dat ik de knoop heb doorgehakt, mede dankzij jullie reactie's ! Ik heb enorm veel zin om te starten ! Nu alleen nog even kijken of ik wat minder kan gaan werken..

Bedankt !

Groetjes,
Soraya
Soraya
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 07 mei 2009, 07:59
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: PABO OPLEIDING I.C.M. WERK EN KIND

Berichtdoor rvanheugten op 16 jul 2009, 18:33

Als coordinator van de deeltijdopleiding in Eindhoven ben ik natuurlijk erg blij te horen dat je (na een goede verdieping) voor onze opleiding hebt gekozen.
Van harte welkom! We hopen dat je je spoedig thuis zult voelen.

Laat het gerust weten als er vragen mochten zijn!
We ontmoeten elkaar op 31 augustus!
Ik wens je een fijne vakantie.

Groet,
Rene van Heugten
Fontys Pabo Eindhoven
r.vanheugten@fontys.nl
rvanheugten
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 03 aug 2006, 11:47
Woonplaats: beek en donk


Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast