[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Tips voor de beginnende PABO-student

Tips voor de beginnende PABO-student

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor Hilal K. op 07 sep 2009, 19:10

Hoi!

Ik heb een vraagje aan de oudere jaars studenten PABO. Wat voor tips heb je voor beginnende PABO-studenten? Denk maar aan tips m.b.t. stage, studeren, vakken, contact met leerlingen, collega's etc.

Alle tips zijn van harte welkom!

Groeten,

Hilal
Avatar gebruiker
Hilal K.
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 14 jul 2009, 21:24
Woonplaats: Leiden
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 1
Functie: Stagiaire

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor Doeda op 07 sep 2009, 19:29

Vakken:
- Als je cijfers van docenten via de mail krijgt is het erg handig om deze mails te bewaren. Er zijn altijd wel een paar docenten die de administratie niet op orde hebben. Doordat jij de mails met cijfers nog hebt, kan het (bijna) nooit misgaan.
Stage:
- Ik vond het voor mijzelf erg makkelijk om 1 map te hebben waar ik alle formulieren en papieren in had voor stage. Zo heb je altijd alles bij elkaar. Ook is het handig om lesideeën te bewaren, voor later.
- Wat de leerlingen altijd heel erg leuk vinden als je nieuw bent is dat je je uitgebreid voorstelt. Bijvoorbeeld wat je doet, wat je hobbies zijn etc. Er zijn hier verschillende manieren voor, er staat hier vast wel iets op het forum over geschreven (wie ben ik - doos).
Collega's:
- Wanneer je nieuw bent op stage is het handig om je tijdens een algemene vergadering waar iedereen komt, jezelf voor te stellen. Zo weet je zeker dat je iedereen gehad hebt en zo weet je ook zeker dat iedereen weet wie je bent en wat je doet op school.
- Het klinkt vast heel logisch maar het helpt altijd als je nieuw bent: zet eens een keer uit jezelf de afwasmachine aan of haal eens koffie voor wat leerkrachten. Goodwill kweken dus! :D
Contact met leerlingen:
- Kijk voordat je de stage in gaat wat er allemaal op internet staat over jou. Denk bijvoorbeeld aan hyves en weblogs. Ook moet je voor jezelf bedenken wat je wilt met contacten met leerlingen. Geen msn of hyves of alleen msn met een bepaald emailadres of hyves voor alleen je leerlingen. Hierbij moet je ook kijken wat het protocol is op school!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Aan het werk als leraarondersteuner!
Avatar gebruiker
Doeda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 552
Geregistreerd op: 07 jan 2007, 22:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor timgearz op 07 sep 2009, 19:52

het enige wat ik je kan zeggen is:

Geef veel les in je stage.. toon initiatief..
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,



Avatar gebruiker
timgearz
PABOForum team
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 12 feb 2005, 19:32
Woonplaats: Den Haag
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
Functie: Groepsleerkracht

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor jufRoos op 08 sep 2009, 11:42

Lever opdrachten op tijd in!. Dit is de beste tip die hier eens gegeven is.
Hierdoor ben ik niet achter geraakt in het eerste jaar.
jufRoos
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 01 dec 2008, 17:00
Groep: 3
Schooltype: Katholiek (OGO)
PABO jaar: 2
Functie: Student

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor Mniekske op 08 sep 2009, 14:14

- Veel lessen geven in je stage inderdaad. Dit is de tijd dat je uitgebreid feedback krijgt, dingen kunt uitproberen etc. Maak daar gebruik van.
- Begin op tijd aan je opdrachten. Ik heb dit zelf een aantal keer niet gedaan: dat levert je echt nachtwerk op of een achterstand als je niet inlevert.
- Stel je open op op stage, naar de kinderen en je collega`s. Sta open voor tips, laat zien dat je wat met die tips doet en dat je leert.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor Hilal K. op 14 sep 2009, 22:02

Hartelijk dank voor de tips! Ik begin maandag 28 september met mijn stage. :)
Met de vakken op de hogeschool zijn we al begonnen. Erg leuk allemaal.
Ik ben benieuwd hoe het zal verlopen!

Als er nog meer tips zijn, dan lees ik ze graag!

Groeten,

Hilal
Avatar gebruiker
Hilal K.
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 14 jul 2009, 21:24
Woonplaats: Leiden
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 1
Functie: Stagiaire

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor romy24 op 29 sep 2009, 18:27

Hoi Hilal!
en hoe was je eerste stagedag?
Mijn tip is: maak een kort verslagje van een stagedag en stel vanuit je verslagje en feedback leervragen op. zodat je over je ontwikkeling blijft nadenken.

Groetjes Romy
romy24
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 29 sep 2009, 17:31
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor Hilal K. op 09 okt 2009, 16:28

Hoi Romy,

Nou mijn eerste stagedag was aan de ene kant erg leuk en aan de andere kant minder leuk.
De leerlingen leren kennen en hen observeren, vond ik erg leuk!
Wat ik minder leuk vond, was de negatieve houding van mijn mentor naar de kinderen toe.
Ze was in een negatieve cyclus geraakt,omdat ze geen orde kan houden in de klas.
Tweede dag mocht ik meteen een korte les doen. Op het bord schreef ik "Er is een brief voor groep 5!".Ik had namelijk voor hen een brief geschreven waarin ik mezelf heb voorgesteld. De brieven heb ik in enveloppen gedaan en daarna de namen van de leerlingen er op geschreven.Ieder leerling kreeg van mij persoonlijk een brief.Het was meteen een goed oefening om de namen van de leerlingen te leren. De leerlingen schreven vervolgens een brief aan mij om zichzelf voor te stellen. Ze mochten de brief pas openen als ze klaar waren met hun eigen brief. En natuurlijk heb ik eerst kort uitgelegd hoe een brief uitziet en waarover ze een brief kunnen schrijven. Het was een succes! Ik had hun aandacht en ze deden goed mee.
Mijn mentor trouwens is gaan inzien dat zij best negatief was naar de kids toe. Nu doet ze haar best om positief te zijn. Dat vind ik echt leuk van haar. Ze staat open voor feedback en doet er wat mee. Ze betrekt mij er goed bij.Ik vind haar echt tof!

Ik heb afgelopen week mijn eerste les gegeven: geschiedenis. Nou, dat was dus echt een ramp! Ik kon geen orde houden. Ik dacht dat het net zo makkelijk zou gaan als mijn introductie-les. Maar nee hoor. De kinderen waren erg onrustig en deden niet mee. Uiteindelijk heb ik mijn les niet af kunnen maken en heb de les overgedragen aan mijn mentor. Ze gaf mij achteraf feedback. En daar heb ik veel aan gehad. Ik ga weer aan de slag.

Maar al met al, ik voel me op mijn plek in de klas. Ik had namelijk erg getwijfeld of ik deze studie wel wilde doen. Tot nu toe kan ik zeggen dat het een goede keuze is geweest. Ik heb overigens mijn reken- en taaltoets al gehaald. Alleen nog de toets voor ak,gs,nt moet ik nog doen!

Bedankt voor het vragen! :)
Avatar gebruiker
Hilal K.
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 14 jul 2009, 21:24
Woonplaats: Leiden
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 1
Functie: Stagiaire

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor Juffr.J op 15 feb 2010, 23:04

Persoonlijk vind ik het fijn om alles ook concreet te hebben. Niet alleen digitaal.
Lijkt misschien alsof ik n@tschool wantrouw ofzo, maar heb al mijn bestanden (producten, lessen, werkbladen, gemaakt spul van kinderen etc) digitaal staan op n@tschool, opgeslagen op een speciale school-USBstick en ook nog uitgeprint.

Werk met 3 soorten mappen, 1 map met alle verslagen en beroepsproducten, 1 map voor stage met algemene regels van school, de klas, en de lessen die bij die groep horen. Als laatste heb ik per klas mappen met daarin lessen en werkbladen en werkjes. Dat is er nu een, voor de kleuters. Mocht ik ooit weer bij kleuters komen heb ik in elk geval een map met ideeen erin.

Vind het voroal fijn omdat ik dan dingen op mijn computer kan schrijven, zonder dat ik telkens het ene venster moet open zetten en terug klikken etc. Kwestie van een map pakken en ik ben er ook.
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor Oud op 15 feb 2010, 23:06

1 tip van mij: maak foto's! Hoe meer, hoe beter!

Je zult er je hele PABO carrière plezier van hebben bij het maken van werkstukken :D
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor Anita op 16 feb 2010, 18:36

Dat doe ik inderdaad ook vaak als ik bij een collega iets leuks zie en zeker als dat op een andere school is. Zo heb ik destijds op studiereis in Oostenrijk heel veel op de foto gezet. Als ik het dan zie kan ik zelf wel bedenken hoe ik het ga laten maken.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor miekiemousie op 16 feb 2010, 19:47

Kijk goed naar je eigen handelen. Ga niet zomaar dingen op de school/stageplek of andere dingen afschuiven.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor Juffr.J op 18 feb 2010, 19:24

Kijk goed naar je eigen handelen. Ga niet zomaar dingen op de school/stageplek of andere dingen afschuiven.

Die tip heb ik iets te in acht genomen haha.

Nog een tip:
Vraag alles waar je tegenaan loopt. Op school aan docenten en begeleiders, maar ook aan je mentor op stage.
Ik vond dat zelf heel moeilijk in het begin, voel me zo stom als ik 'domme' vragen stel. (Ik ben er zo ene die alles in ene keer wil weten en kunnen... :oops: )
Uiteindelijk had ik misschien nóg meer uit mijn stage kunnen halen als ik niet zo onhandig was geweest wat dat betreft. Dingetje waar ik na een half jaar tegenaangelopen ben, maar zeker een tip voor startende studenten! :D
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Tips voor de beginnende PABO-student

Berichtdoor super_juf op 19 feb 2010, 12:01

Bijna alles is wel gezegd, maar wil nog een ding meegeven:

Leer goed plannen en hou je hieraan!

Dit scheelt enorm. Zo krijg ik alles op tijd af en raak ik (bijna) niet in de stress.
Oh ja, nog een:

Wacht nog even met boeken kopen. Bekijk in de colleges welke je nodig hebt en ga niet klakkeloos uit van een boekenlijst. Vaak staan er boeken op die je helemaal niet gebruikt.

Als er iets is (tentamens, stage of whatever) ga niet zitten afwachten en denken 'dat komt vanzelf wel goed'
JIJ bent verantwoordelijk dus zul je zelf (vaak overal) er achteraan moeten.
Dit is niet leuk en vaak frustrerend, maar men verwacht van jou grote zelfstandigheid. Dit betekent natuurlijk niet dat je geen hulp kunt vragen; doe dit juist wel! Wat mijn ervaring is; beter een keer teveel vragen dan er nooit zijn of nooit ergens om vragen. Dit toont motivatie.

Dit laatste heb ik vaak gezien bij medestudenten: cijfers zijn mager (want ook al haal je net voldoende en krijg je overal je studiepunten voor; ze kijken echt naar je cijfers) en vaak niet in colleges aanwezig, alleen stage goed.
Zij kregen een SLB (studieloopbaanbegeleiding) gesprek en dit werd allemaal meegenomen. Het toonde voor school niet echt motivatie en adviseerden de student om te stoppen of (bindend) negatief studieadvies

Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken, maar ik vertel mijn ervaring bij mij op de pabo :lol:
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten