Tips voor POP?

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Tips voor POP?

Berichtdoor LiekeA op 18 jan 2010, 22:14

Hallo allemaal,

Ik merk dat ik het lastig vind om een goed POP te maken. Wat voor situaties zijn goed en handig om op te nemen in je POP? Heeft iemand misschien een voobeeld voor mij? Bedankt alvast!

Groetjes, Lieke
Avatar gebruiker
LiekeA
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 03 aug 2009, 20:13
Groep: 1
PABO jaar: 4
Functie: LIO groep 1-2

Re: Tips voor POP?

Berichtdoor Anita op 18 jan 2010, 22:22

Lees je reflecties en beoordelingen eens terug. Dan kom je vast punten tegen waar je graag aan zou willen werken.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Tips voor POP?

Berichtdoor Robje op 18 jan 2010, 22:28

Probeer bij elke competentie te omschrijven waar jij staat en waar je wilt staan. Kies dan 3 punten uit waar je nu aan gaat werken (SMART-doelstelling); juist het stellen van prioriteiten vind ik altijd een kenmerk van zelfbewustzijn; je kunt niet alles tegelijk doen!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Tips voor POP?

Berichtdoor Sellebel op 21 jan 2010, 21:36

Hoi Lieke,

Een goede POP maken is ook best lastig.
Misschien kan een oude POP van mij je helpen:

Inspelen op opmerkingen van de kinderen

Stap 1.
Kinderen maken voortdurend opmerkingen tijdens de lessen. Door in te spelen op deze opmerkingen leer je de kinderen taal te gebruiken, zich uit te drukken en naar elkaar te luisteren. Om dit te kunnen, moet je als leerkracht goed luisteren naar de kinderen. Wat zeggen ze en hoe kun je dit gebruiken in de les?

Stap 2.
Omdat ik al mijn energie gebruik om de les goed te laten verlopen, ontgaat sommige opmerkingen van de kinderen mij. Het is belangrijk dat je de kinderen bij de les betrekt. Door in te gaan op de opmerkingen, betrek je alle kinderen en leren ze juist. Ik maak goede lesvoorbereidingen, dus daar ligt het niet aan. Ook de lessen op zich verlopen goed, dus daarom vind ik het erg jammer dat ik niet op de opmerkingen ben ingegaan. Cees Baart, de schoolopleider van stichting Flore, heeft gezegd dat als mijn lessen goed in mijn hoofd zitten, dat ik dan meer oog krijg voor de kinderen. Zo hoor je meer en kan ik mij meer richten op wat de kinderen zeggen en deze opmerkingen bij de les betrekken.

Stap 3.
Ik wil mijn lessen beter in mijn hoofd krijgen, zodat ik mij kan richten op wat de kinderen mij vertellen. Aan het einde van de eerste periode in het tweede schooljaar heb ik bereikt dat ik in kan gaan op deze opmerkingen.

Stap 4.
Ik wil dit leerpunt bereiken door:
• Mijn lessen beter in mijn hoofd te hebben;
• Kleine ‘spiekbriefjes’ gebruiken zodat ik hierop terug kan vallen, mocht ik mijn lesvolgorde vergeten zijn. Hierdoor heb ik de ruimte om in te gaan op wat de kinderen zeggen, want ik kan terugvallen op deze ‘briefjes’;
• Ik ga dit ontwikkelpunt aanpakken als mijn lesovergangen beter verlopen, zodat al mijn aandacht naar dit ontwikkelpunt kan gaan;
• Ik wil bereiken dat de kinderen echt betrokken zijn bij de les en dat niemand het gevoel hoeft te hebben dat hij/zij niet gehoord wordt;
• Ik heb dit punt bereikt als ik effectief gebruik maak van de opmerkingen van de kinderen. Door mijn mentor te vragen om hierop te letten tijdens mijn lessen, wil ik bereiken dat hij/zij vindt dat ik hier voldoende op scoor.
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf


Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron