Competenties

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Competenties

Berichtdoor JuffSanne op 20 feb 2010, 12:19

Hallo,

Ik zit in het eerstje jaar van de pabo en heb een probleem voor mijn gevoel een groot probleem.
Ik snap vrij weinig van het werken met de competenties.
Mijn medeleerlingen hebben sommige competenties al bewezen of hebben er een heleboel bij hun lessen staan.
Ik heb namelijk nog niks. Mijn vraag is:

Hoe werken die competenties?
Moet ik ze vooraf aan mijn lessen koppelen, moet ik lessen maken om mijn competenties heen? Wat moet ik doen?
Of hoef ik ze pas te koppelen in mijn output formulieren?

De pabo zelf zegt dat de uitleg nog komt maar dat roepen ze al vanaf het begin van het jaar en wil het wel graag weten.
Ook heb ik het afgelopen half jaar stage gelopen in groep 5. Van dit half jaar heb ik ook geen competenties bewezen kan dit nog of niet.
A.s start ik in groep 1/2 en wil daar graag op de juiste manier beginnen.

Kan iemand mij helpen?

Alvast heel erg bedankt!
Avatar gebruiker
JuffSanne
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 20 feb 2010, 12:14
Groep: 1
PABO jaar: 1

Re: Competenties

Berichtdoor Oud op 20 feb 2010, 12:31

Och, competenties is gewoon een kort verhaaltje over bepaald gedrag dat je hebt vertoond. Het enige vervelende is dat je er bewijs van moet hebben, wat lastig is aangezien je begeleidster er vaak niet bij in is. Gewoon een verhaal schrijven en laten ondertekenen door je begeleidster is meestal ook voldoende als bewijs :)

Alleen wat de competenties zijn ligt aan je hogeschool...

Soms moet je bewust aan de competities werken, maar als je gewoon aan het eind van de dag even de competenties erbij pakt kom je al heel ver :D
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Competenties

Berichtdoor Juffr.J op 20 feb 2010, 13:35

haha, dat probleem ken ik!

Probeer als je een le sin elkaar gezet hebt, te kijken welke competentie bij deze les zou kunnen passen. (Dus niet andersom!)
Je kan dan aan je groepsleerkracht vragen of hij/zij hier extra op wil letten tijdens je les.

Je kan ook die groepsleerkracht gewoon feedback laten geven en zelf kijken, goh, wat heb ik volgens hem/haar nou laten zien.
Als er bijvoorbeeld staat dat je goed de klas in kijkt en een duidelijk stemgebruik hebt, ben je al heel interpersoonlijk bezig.

Verder kun je, als je een beroepsproduct/werkstuk/verslag schrijft daar ook competenties aan koppelen. Stel je voor dat je samen met iemand een project doet ofzo, dan kan je competentie Omgaan met Collega's weer daaraan koppelen en daar feedback over vragen.
(Goh, ik heb dit gedaan, dus ik vind dat ik dit ermee bewijs...)
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Competenties

Berichtdoor super_juf op 20 feb 2010, 13:43

hm dat probleem ken ik 8) maar na lang zeuren over dat ik uitleg wilde heb ik het toen ook gekregen. Het bleek veel gemakkelijker te zijn dan ik dacht...

Wat ik meestal doe is het volgende:
Na een paar weken stage (in jouw geval een half jaar) pak ik mijn stage-dossier erbij. Hier staan alle competenties in die ik in die periode zou moeten halen. Tijdens een eindbeoordeling moet mijn mentor ook een lijst invullen of dit goed is of niet. Dit zijn al de competenties!
Als je dus een goede beoordeling hebt, heb je al een bewijs te pakken.

Kijk naar de lessen die je hebt gegeven in je map (neem aan dat je een stagemap hebt) en houd de competenties erbij.
Deze competenties zijn ontzettend breed! Een voorbeeld van een prestatie-indicator (dit zijn de onderdelen die onder een competentie vallen) 'Hij geeft aan de groep zowel positieve als negatieve feedback en evalueert dit' (zoiets was het) Ik kijk dan naar de lessen die ik gegeven heb en als daar iets staat dat je het hebt geëvalueerd met de lln -BINGO- Weer een bewijs er bij.
Je hoeft toch niet voor ALLE onderdelen een bewijs te hebben? Je kunt het namelijk in een gesprek ook gewoon toelichten waarom jij denkt dat je het onderdeel gehaald hebt.

Mijn medestudenten hadden dit probleem ook; en ze dachten veel te moeilijk 8) Je moet ook beetje creatief zijn :D
Misschien is het een idee:
Geef hier eens een voorbeeld van zo'n competentie (bijvoorbeeld 'didacticus') en waarvoor jij een bewijs zou moeten hebben. Dan kan ik je een idee geven waaraan je dan kan denken. Is dat een plan?
Of je doet dat liever in een PB, wat jij wil. :D
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Competenties

Berichtdoor meesterlaus op 20 feb 2010, 14:34

Zoals ik aan het begin van de PABO deed, was gewoon te beginnen met lessen geven.
Je kijkt waar je tegenaan loopt en daar let je de volgende keer een beetje extra op.
Sommige dingen gaan in een keer goed. Die beheers je op dat moment al, daar ben je dan al competent in.

Ik kan niet goed uit je verhaal opmaken of je de competenties niet begrijpt of dat het helemaal niet duidelijk is, maar zo deden wij het in het 1e jaar:

Stel, je hebt een rekenles gegeven. Pakkende intro, de kinderen gaan aan het werk, jij loopt nog even langs bij dat kind wat het lastig vindt, er mag een kind op de computer.
Je kunt er zo een aantal competenties aan koppelen.

Competentie 1: Het gesprek wat je met kinderen van tevoren hebt.
Competentie 2: Vertel hierbij waarom kinderen zich veilig voelden bij de les. In de theorie zou je hierbij de "basisbehoefte van kinderen" bij kunnen zoeken.
Competentie 3: Waarom heb jij die rekenles zo en zo aangepakt?
Competentie 4: Hoe was je organisatie? Wisten de kinderen wat ze moesten doen, lag alles van tevoren al klaar?

Ik hoop dat je begrijpt dat je sommige competenties echt al wel beheerst, maar het is een kwestie van bewijzen.
Moeten jullie je competenties ook bewijzen in een portfolio?
Groeten,
Laurens


2013-16: Groep 7
2011-13: Groep 4
2010-11: Groep 3
meesterlaus
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 388
Geregistreerd op: 01 feb 2007, 10:32
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Competenties

Berichtdoor Juffr.J op 20 feb 2010, 14:47

Wat ik zelf wel moeilijk vind is feedback koppelen aan een competentie.
Als er staat 'je hebt goed overwicht over de klas' dan koppel ik dat niet meteen aan een indicator bij competentie 1. (Interpersoonlijk)
Ik moest al mijn bewijzen verzamelen en bepalen welke competentie erbij hoort, en mijn mentor kijkt of dit klopt en of ik dit echt kan.
Maar dat bewijzen erbij voegen viel behoorlijk tegen haha
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Competenties

Berichtdoor JuffSanne op 20 feb 2010, 16:40

Super fijn al die ideeën en uitleg!
ik snap de competenties wel en wat ze inhouden, maar hoe ik ze nu precies moest toepassen op stage en het kan dus ook vanuit school, dat wist ik niet!
Ik snap er al echt meer van, ik heb idd een stagemap waar ik alle opdrachten in bewaar.
Ook moeten wij alles digitaal hebben op de computer.
Op internet hebben wij een portal met daarin ons digitaal portfolio wat we moeten laten zien bij ons assesment.
Ik wilde vast bedanken voor alle super fijne reacties, tips en uitleg.
Morgen ga ik er gelijk aan beginnen met koppelen.

(als het lukt dan wil ik er ook wel eentje op de site zetten als voorbeeld)

Ik denk dat ik zo al een heel eind kom!

Super bedankt!!

Als iemand nog meer tips heeft zijn die altijd welkom!
Avatar gebruiker
JuffSanne
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 20 feb 2010, 12:14
Groep: 1
PABO jaar: 1

Re: Competenties

Berichtdoor Juffr.J op 20 feb 2010, 16:47

Succes!
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire


Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten