[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Berichtdoor mj-j27 op 22 feb 2010, 16:16

Hoi allemaal,

Ik begin zeer ws in september 2010 met de deeltijd PABO. Ik heb al een HBO-V diploma en enkele jaren werkervaring op zak, maar nog nooit lesgegeven.
Ik ben zeer benieuwd hoe die eerste stage-dagen verlopen, wat mag je doen, wat moet je doen...ik kan me er moeilijk een beeld van vormen. Ze verwachten toch niet dat je direct les kan geven???Of leer je echt de eerste beginselen in de eerste weken school en kun je daarna een les(je) doen??
mj-j27
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 13 feb 2010, 21:50
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Berichtdoor Oud op 22 feb 2010, 16:34

Gewoon achter in de klas zitten, observeren. Hier en daar beetje helpen bij knutselles, misschien dat je van je begeleidster (even van tevoren vragen) tijdens de les rond mag lopen om kinderen aan hun tafeltje te helpen :)

En dan na een week of 2 eens vragen of je een lesje mag geven, maar let op! Dat is wel afhankelijk van de groep (groep 1 kun je makkelijker iets doen dan groep 8 ) en van de klas (sommige klassen zijn makkelijk, andere wat moeilijker in de omgang)

Verwacht niet dat je al een hele dag of dagdeel je eerste jaar zal doen elke week
Laatst bijgewerkt door Oud op 22 feb 2010, 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Berichtdoor Joke op 22 feb 2010, 16:39

In die eerste dagen kun je de algemene zaken van de groep doorkijken, zoals het klassenboek met naar ik hoop de regels die er in de groep gehanteerd worden. Rooster bekijken. Je zou je kunnen voorbereiden op een manier van je voorstellen aan de leerlingen (en leerkracht), maar dat hoeft niet. Je kunt ook gewoon zeggen wie je bent.
Meestal mag je de eerste keren gewoon kijken hoe het er in de groep aan toe gaat. Kijk goed hoe het er in de groep toe gaat.
Als er wat van je verwacht wordt, zullen ze dat wel van te voren moeten aangeven, zodat je je er op kunt voorbereiden. Zeker als er een lesje van je verwacht wordt. Voorlezen zou nog kunnen zonder voorbereiding. Let goed op als de juf het werk uitlegt, zodat je lln. misschien kunt helpen als ze iets te vragen hebben, maar vraag wel even van te voren of de juf daar prijs op stelt. (En alleen als je dat zelf wilt.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Berichtdoor JufH op 22 feb 2010, 18:27

Inderdaad, die eerste dagen zijn veel observeren! Hoe werkt je begeleider, waarom werkt hij/zij zo? Je kunt jezelf uitgebreid voorstellen maar ik vind dat zelf nooit zo heel erg nodig moet ik zeggen. Toon gelijk initiatief, help mee met dingen (kinderen helpen, nakijken, knutselen e.d.) maar vraag het altijd wel even... Stel veel vragen na zo'n dag, daar leer je zoveel van! En geef zelf aan wat je graag wilt doen de volgende keer, blijf niet te afwachtend, van doen leer je nóg meer!

En nee, we verwachten niet dat je direct geweldige lessen neerzet, dat is onmogelijk. Maar zet je gewoon voor 100% in, dan komt het wel goed!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Berichtdoor Juffr.J op 22 feb 2010, 19:03

Wat je wel de eerste dag kunt doen is jezelf op een leuke manier introduceren. Hangt natuurlijk van de groep af wat je gaat doen, maar door middel van een leuke kring of leuke materialen kan je jezelf voorstellen aan de kinderen. Zo heb je toch al een beetje 'the feeling' van het voor de klas staan.
Doe dit overigens wel in overleg.
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Berichtdoor duijster op 25 feb 2010, 21:53

Hoi,

Ik ben in september begonnen met de opleiding en de eerste dag ga je gewoon in de klas zitten met een kladblok en pen en noteer je alles wat de juf of meester doet en zegt. Je observeert dus. Je kijkt naar de reacties van de leerlingen en neemt deze na de lessen met je mentor (de juf of meester bij wie jij stage loopt) door. Hij of zij zal je uitleggen waarom hij zo reageerde bij die leerling, waarom hij op dat moment geen vragen beantwoorde van leerlingen, waarom hij wou dat het toen stil was, etc etc.
Hier leer je dus van. Voor jezelf moet je eigenlijk vantevoren bepalen waar een ideale leraar aan moet voldoen. Moet hij/zij streng zijn, vriendelijk, grappig, sociaal, duidelijk, hard kunnen praten, veel lachen, etc etc. Alles wat je genoteerd hebt, bepaald voor jou hoe een ideale leraar eruit ziet. Dit lijstje wordt naarmate de opleiding vorderd, steeds langer.

Aan het einde van de eerste stagedag ga je je vragen stellen aan je mentor, en ga je hem/haar vertellen wat je geleerd hebt en wat je opgevallen is.
Nu ga je je lijstje van je ideale leraar na, en vraag je hoe je hier aan kunt werken. Stel, jij wil dat de klas stil is tijdens een uitleg van een les, dan heb je van je mentor gezien hoe dat moet. Je stel hem/haar hier vragen over en probeert dat de volgende keer zelf.

De tweede stagedag ga je gewoon wat kinderen helpen met werkjes, nakijken, aankleden, troosten of misschien komen de leerlingen al naar je toe om te vragen of je ze wil helpen met bouwen, aardrijkskunde of spelling.

Ik ben in september begonnen in groep 8, ben 38 jaar en man, heb een open houding en het klikte meteen met de kinderen. Als je laat zien dat je het niveau aankan en dat je ze kunt helpen door sommen of lessen goed uit te leggen, komen ze vanzelf.
In overleg met je mentor ga je vanaf de tweede of derde stagedag een les geven. Dit hoeft maar een half uurtje te duren.
duijster
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 25 feb 2010, 21:38
Groep: 1
PABO jaar: 1

Re: hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Berichtdoor Juf Bar op 31 maart 2010, 21:17

als ik de reacties hier zo lees is het dus heel verschillend. ik ben een deeltijd student en mijn stagedagen vullen zich wel met lesgeven.
Voor mijn 1e echte stage dag ben ik gaan kennis maken met mijn mentor. Met haar heb ik doorgesproken wat ze van mij verwacht, wat ik voor de opleiding moet doen etc.
Mijn 1e dag begon met een voorstelspel en aan het einde van de dag heb ik een vertelling gedaan.

Dag twee meteen taalles en rekenles. En zo gaat het steeds door. Ik geef juist veel les. Van achter / voorin de klas zitten is mijn mentor niet echt gecharmeerd. Tuurlijk observeer ik haar ook. Maar ik geef zelf ook veel les. Ik merk op de opleiding dat het wel heel erg verschilt per stageschool.
Juf Bar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 92
Geregistreerd op: 26 nov 2009, 09:49
Groep: 1
Schooltype: Christelijk
Functie: Leerkracht

Re: hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Berichtdoor Oud op 31 maart 2010, 21:35

als ik de reacties hier zo lees is het dus heel verschillend. ik ben een deeltijd student en mijn stagedagen vullen zich wel met lesgeven.
Voor mijn 1e echte stage dag ben ik gaan kennis maken met mijn mentor. Met haar heb ik doorgesproken wat ze van mij verwacht, wat ik voor de opleiding moet doen etc.
Mijn 1e dag begon met een voorstelspel en aan het einde van de dag heb ik een vertelling gedaan.

Dag twee meteen taalles en rekenles. En zo gaat het steeds door. Ik geef juist veel les. Van achter / voorin de klas zitten is mijn mentor niet echt gecharmeerd. Tuurlijk observeer ik haar ook. Maar ik geef zelf ook veel les. Ik merk op de opleiding dat het wel heel erg verschilt per stageschool.
Dag 2 een taalles en een rekenles? Terwijl je net de dag daarvoor voor het eerst een taalles of rekenles hebt gezien?
Dat vind ik persoonlijk wel erg snel... Of had je al ervaring in het onderwijs? Welke groep was het? Groep 3 of 4?
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Berichtdoor Mniekske op 01 apr 2010, 10:32

als ik de reacties hier zo lees is het dus heel verschillend. ik ben een deeltijd student en mijn stagedagen vullen zich wel met lesgeven.
Voor mijn 1e echte stage dag ben ik gaan kennis maken met mijn mentor. Met haar heb ik doorgesproken wat ze van mij verwacht, wat ik voor de opleiding moet doen etc.
Mijn 1e dag begon met een voorstelspel en aan het einde van de dag heb ik een vertelling gedaan.

Dag twee meteen taalles en rekenles. En zo gaat het steeds door. Ik geef juist veel les. Van achter / voorin de klas zitten is mijn mentor niet echt gecharmeerd. Tuurlijk observeer ik haar ook. Maar ik geef zelf ook veel les. Ik merk op de opleiding dat het wel heel erg verschilt per stageschool.
Dag 2 een taalles en een rekenles? Terwijl je net de dag daarvoor voor het eerst een taalles of rekenles hebt gezien?
Dat vind ik persoonlijk wel erg snel... Of had je al ervaring in het onderwijs? Welke groep was het? Groep 3 of 4?


Hmm ik ben op mijn stages ook wel meteen begonnen met lesgeven hoor. Meteen de tweede dag een 'echte' les. Daar leer je uiteindelijk toch het meeste van, door zelf te doen. Of het te snel is? Dat ligt misschien ook aan jezelf als persoon. Wat ik wel deed in die eerste lessen is gewoon een methodeles geven. DAn kun je de handleiding als leidraad gebruiken, en qua aanbieden kan er dan ook niet veel fout gaan. Je kunt dan meteen proeven aan het lesgeven, en dat is toch waar je het voor doet.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: hoe moet ik die eerste stage-dagen voor me zien?

Berichtdoor Werna op 01 apr 2010, 10:33

Het is inderdaad erg wisselend, bij ons staat de vraag 'kan en wil ik leerkracht worden' centraal in het eerste jaar en je stage is een belangrijk onderdeel om deze vraag te kunnen beantwoorden. Overleggen is het magische woord, bij ons kreeg je altijd een aantal verplichte opdrachten mee (een keer voorlezen, een kringgesprek, meespelen in de poppenhoek etc.) maar verder moest je de stage zelf invullen. Zeker in het eerste jaar komen er nog veel dingen op je af, je ziet vanalles, hoort vanalles en je zult veel vragen hebben. Laat alles gewoon op je afkomen, bedenk vooraf wat je wilt bereiken met je stage. Lesgeven is een groot woord voor in je eerste stage, als je al ervaring hebt in het onderwijs is een taal of rekenles prima te doen maar als je die ervaring nog niet hebt zal dit erg hoog gegrepen zijn. Dat betekend niet dat je alleen maar moet zitten en toekijken, dat is na een paar dagen erg saai en vermoeiend. Er zijn genoeg kleine leuke activiteiten, overleg maar met je mentor, die weet wel wat je kan doen en wat nog moeilijk is.

Heel veel plezier in elk geval!
Werna
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 17 maart 2010, 18:45
Woonplaats: Arnhem
Groep: 4
Schooltype: OVG openbaar
PABO jaar: 4
Functie: Lio


Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast