Propedeuse-Assessment lesideeën

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Propedeuse-Assessment lesideeën

Berichtdoor Biiancaa op 24 mei 2010, 20:06

Hey Allemaal,

Ik heb volgende week dinsdag 1 juni mijn propedeuse assessment, maar ik zit momenteel heel erg in de stress wat voor les ik moet geven
( ik loop stage in groep 4 trouwens).
Ik heb op internet al wat rond gekeken, maar het probleem is ook dat de les maar 30 minuten mag duren. Tevens moet er ook een inleiding,kern en slot in mijn les komen die ik moet laten zien.
Nou is mijn vraag aan jullie of jullie misschien een idee hebben wat voor les ik kan geven.
Van diverse mensen heb ik al gehoord dat ik een soort les moet geven die al een keer een succes is geweest. Nu heb ik één keer een methodeles rekenen gegeven over een voetbal, een kalender en digitaal klokkijken. Waarin je in gesprek moest gaan met de leerlingen en aan de hand van jou vragen bracht je ze op de goede antwoorden. Dit vonden de leerlingen erg leuk.
Alleen in de methode staat zo een les niet meer.

Wie kan mij helpen ?

Groetjes,
Bianca.
Biiancaa
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 02 feb 2010, 20:26
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Propedeuse-Assessment lesideeën

Berichtdoor Juffr.J op 25 mei 2010, 16:36

Persoonlijk ben ik altijd heel erg van het zelf bedenken van nieuwe lessen. Een leuk idee haal ik uit een methode en die pas ik helemaal aan naar de belevingswereld van de kinderen. Daarbij is herhaling natuurlijk nooit verkeerd. Af en toe mag het geheugen best wat opgefrisd worden toch?

Wat betreft inleiding, kern en slot. Zelfs in een half uurtje is dat goed te doen. Ik gebruik als inleiding gewoon de uitleg. Pak dat zo interessant mogelijk in, aansluitend op de belevingswereld. De Kern is meestal het uitvoeren. De kinderen maken de opdrachten die ik ze geef, zelfstandig of in groepjes, tot slot evalueer ik de les. Als je maar een beperkte tijd hebt, zou ik het zo aanpakken. Maar ik ben ook nog maar een P-student. :)
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Propedeuse-Assessment lesideeën

Berichtdoor super_juf op 25 mei 2010, 21:04

Denk vooral niet te moeilijk. Dit levert vaak de onnodige stress op!
Kies eerst een vak wat je (inderdaad!) al eerder hebt gedaan en wat je goed vond gaan. Bijvoorbeeld taal.
Ga eerst kijken wat het doel van de les (staat altijd in de methode aangegeven)
Als inleiding: Vandaag gaan we het hebben over...Aan het eind van de les hebben jullie geleerd dat... (doel naar de lln aangeven) Ik verwacht het komende half uur dat....(afspraken maken) Dit kan misschien wel in 5 minuten (de inleiding)
Kern: leg de lesstof uit en houdt rekening met de tijd, zodat lln ook tijd hebben om aan het werk te gaan. Moet de les ook af in deze tijd? Houd hier dan rekening mee met je instructie.
Slot: Laat werk neerleggen en bespreek met de lln hoe zij het vonden gaan. Laat lln zelf meepraten over hun werkhouding, gedrag enz. Wat vond je goed gaan en wat minder?
Vertel als laatste pas wat jij goed en minder goed vond gaan. (zo scoor je goede punten, want dit soort dingen komen in je volgende pabojaren pas aan de orde)

Veel succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast