[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Hoe laat ik leerlingen boeien??

Hoe laat ik leerlingen boeien??

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor dirkteur100 op 19 okt 2010, 16:22

HAllo,
ik ben net nieuw op dit forum.
Ben dit jaar begonnen met de PABO en ben nu 7 keer op stage geweest.
Na elke stagedag krijg ik altijd feedback.
EIgenlijk is bijna alles wel positief, alleen is er een groot probleem, namelijk:
Ik kan de leerlingen niet zo goed laten boeien als ik een les geef.
Ik doe gewoon de (saaie) opdracht die in het boek staat meer niet.
Wie kan mij tips geven??

Groetjes
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor Anita op 19 okt 2010, 17:05

Het hangt heel erg van de opdracht af, het moet natuurlijk ook niet alleen gaan om het boeien maar wel effectief zijn bij de leerstof.

Ik las dat je les geeft in groep 7. Een voorbeeld van een inleiding bij een les over zinsdelen:
Print een zin uit op een lange strook papier. (Of plak papier aan elkaar). Laat de leerlingen de zin in stukken knippen. Nu geef je de verschillende stukken aan leerlingen. Een andere leerling moet hen in volgorde zetten. Bij het maken van verschillende zinnen komen toch een aantal woorden steeds bij elkaar te staan. Zo ontdek je bijvoorbeeld dat onderwerp en persoonsvorm altijd bij elkaar blijven in de zin.
Zo ben je met de kinderen leuk bezig, maar is het ook nog een nuttige oefening die hen bij blijft.

Dit kun je ook op andere manieren doen. Een andere invulling van een les die over onderwerp en persoonsvorm gaat: gebruik niet de zinnen uit het boek maar maak zelf zinnen. Deze zinnen kunnen betrekking hebben op de hele groep, of je verzint over ieder kind een zin over zijn/haar hobby etc. Ook weer een trucje om hen er veel meer bij te betrekken.

Ik weet niet of er een digibord is?
Zoek eens een filmpje bij een onderwerp. Zo kun je iedere les boeiender maken.

Dit zijn maar wat algemene kreten. Als je meer hulp wilt kun je misschien aangeven welke les je voor de volgende keer moet doen, dan kunnen we er met elkaar iets boeiends bij bedenken.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor Joke op 19 okt 2010, 17:07

Als jullie een digibord in de klas hebben, zou je daar wat meer gebruik van kunnen maken, bv. voor een boeiende inleiding.
Probeer een link te leggen met het dagelijkse leven en dan het liefst iets dat de lln. interesseert op dat moment. Probeer vanaf nu dus goed op de hoogte te blijven van alles wat er speelt onder jouw leeftijdsgroep. Oren open. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor Robje op 19 okt 2010, 18:32

Eigenlijk zit het antwoord al in je vraag....

"Hoe laat ik leerlingen boeien? " klinkt ontzettend afwachtend.

"Hoe boei ik leerlingen?" klinkt al actiever...

"Ik boei leerlingen!" klinkt helemaal actief!

Ik doe gewoon de (saaie) opdracht die in het boek staat meer niet.


Zou maar eens beginnen om dat te pimpen..... Een actievere houding waarbij je zelf initiatief neemt, fantasie en creativiteit gebruikt zou wel eens kunnen helpen. Eventueel kun je met je begeleider mer les kijken hoe je de les speciaal (boeiend) kan maken terwijl je wel de methodeles als uitgangspunt hebt. Meestal is een flitsende introductie al genoeg!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor dirkteur100 op 19 okt 2010, 20:47

Bedankt voor jullie reactie's
Ik heb inderdaad een digibord in de klas. Daar kan ik een leuke inleiding mee doen.
Ik weet dat ik 'toneel' moest spelen als ik de leerlingen wil boeien. Dat ik dingen overdreven moet vertellen/uitbeelden.
Daar ligt het probleem ook denk ik, als ik voor de klas sta laat ik mezelf niet gaan/ben ik te rustig.
Hoe kan ik daar op oefenen?
Bedankt alvast
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor Joke op 19 okt 2010, 21:01

Dat komt ook nog wel. Je moet nu nog te veel aandacht aan de les zelf besteden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor kanari op 19 okt 2010, 21:59

Zeker voor een groep 7 is het een uitdaging om ze geboeid te krijgen. Dat kan vaak met kleine aanpassingen. In plaats van een 'gewoon' lesje vanuit het boek, kun je een alternatieve opdracht bedenken. Simpel voorbeeld wat ik zelf heb gedaan in groep 7:
De lln. moesten een oefening doen met 10 zinnen waarin ze de hoofdletters en leestekens moesten plaatsen; overschrijven met alles erop en eraan. Het liep toen tegen sinterklaastijd en ik heb die les eens als leerling bekeken en gedacht: oersaai! Ik heb een A4 postertje gemaakt met een verhaal van wat ze een week of twee later met de sintviering zouden gaan doen (zelf bedacht, maar het kwam een aardig eind overeen). Ik heb daar alle hoofdletters en leestekens uit gehaald en de zinnen zo opgesteld dat je je soms echt afvroeg waar nu precies de zin eindigde en de nieuwe zin zou beginnen.
Dit blad heb ik gekopieerd en zonder een woord te zeggen, uitgedeeld. Ze wisten vanwege het planschema, dat we taal zouden doen en er werd dus van alle kanten gevraagd wat ze ermee moesten. Ik heb niets gezegd behalve dat ze het maar moesten lezen.
Interesse gewekt en ze waren dolenthousiast: Gaan we dat echt doen? Ongeveer, was het antwoord. Maar nu: wat zou je met dat blad moeten doen?
Vervolgens kreeg 1 van de leerlingen in de gaten dat de hoofdletters en leestekens ontbraken en gingen ze ijverig aan het werk. Daarbij kwamen ze ook demoeilijkheden tegen en snapten daarmee dus ook meteen wat het nut was van het plaatsen van hoofdletters en leestekens. Het doel van de les was ruimschoots behaald. Ze hebben geoefend zonder persé helemaal de zinnen over te moeten schrijven, wat me in dit geval overbodig saai leek (hoewel sommige kinderen dit uit zichzelf wel wilden, gewoon om het nog eens terug te lezen in hun schrift of aan de ouders te laten zien), kids waren geboeid en hadden er lol in.
Voor mij als leerkracht was de aanpassing eigenlijk minimaal, terwijl het effect groot was.
Een heel verhaal om dit te zeggen: bekijk de doelen goed, verplaats je in je leerlingen en gebruik lekker je fantasie! Succes :D
Avatar gebruiker
kanari
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 444
Geregistreerd op: 18 dec 2001, 10:51
Groep: 3
Schooltype: cbs, OGO
PABO jaar: 0
Functie: invallend groepsleerkracht

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor moimoi op 20 okt 2010, 05:52

Ligt "het kunnen boeien" aan de lesstof of aan de manier waarop je les geeft?
Het "saaie lesboek" kunnen we niet altijd oppimpen als leerkracht....

Misschien is t een idee om eens met de gedachte "hoe doet mijn mentor dit" naar zijn/haar les te kijken.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor MeesterD op 20 okt 2010, 12:03

Ik doe gewoon de (saaie) opdracht die in het boek staat meer niet.
Wie kan mij tips geven??
Een belangrijke tip: bekijk wat de kinderen van een les kunnen leren, ga niet meteen oordelen dat het saai of leuk is.

Mag je loskomen van je methode of is het echt 100% methode volgen bij je op school?
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor dirkteur100 op 20 okt 2010, 13:37

Ik mag wel loskomen van het boek,
als het doel maar hetzelfde blijft, mag ik alles doen.
Het probleem is gewoon dat ik dingen niet zo leuk kan vertellen met mijn mimiek en stem.
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor MeesterD op 20 okt 2010, 13:41

Ik mag wel loskomen van het boek,
als het doel maar hetzelfde blijft, mag ik alles doen.
Het probleem is gewoon dat ik dingen niet zo leuk kan vertellen met mijn mimiek en stem.
Heb je wel zelf plezier in de klas / het lesgeven?
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor dirkteur100 op 20 okt 2010, 15:03

Ja heb nog wel plezier in het lesgeven. (ben pas net begonnen)
Alleen zit ik er wel mee dat ik mijn zenuwen voor de klas niet kwijt kan raken..
Kwestie van tijd?
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor MeesterD op 20 okt 2010, 15:13

Ja heb nog wel plezier in het lesgeven. (ben pas net begonnen)
Alleen zit ik er wel mee dat ik mijn zenuwen voor de klas niet kwijt kan raken..
Kwestie van tijd?
Ahh 1e jaars :) Och jah, je moet even wat zelfvertrouwen krijgen en je zenuwen kwijt raken :P. Achter in de klas aan het observeren tot de leerkracht laat weten dat je een les mag geven, waardoor het wel lijkt alsof je voor een hele zaal vol met mensen moet gaan spreken :lol:
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor Anita op 20 okt 2010, 15:21

Begin dan eens met iets wat echt bij jou hoort en waar jij enthousiast over bent. Als je bijvoorbeeld al jaren een instrument speelt zul je met meer enthousiasme en zekerheid een muziekles kunnen geven. Kun je zelf heel goed tekenen, geef dan eens een leuke tekenles. Dan hoef je geen 'nep'enthousiasme op te brengen, maar kun je de les boeiend maken vanuit je eigen gemeende enthousiasme.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor dirkteur100 op 20 okt 2010, 16:10

Begin dan eens met iets wat echt bij jou hoort en waar jij enthousiast over bent.
Ja dat vind ik wel een goede tip!
In mijn stageweek wil ik graag een project gaan doen met de leerlingen. Iets wat ik zelf ook leuk vind!
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
PABO jaar: 1

Volgende

Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron