Dan ben ik spuit 12 zeker?
Zelf zit ik ook in mijn eerste jaar; de eerste weken had ik ook wel het gevoel alsof ik op het toneel moest gaan staan om een voorstelling te geven, brrrrrrr.
Toen kwam ik er zelf ook achter dat het makkelijker lesgeven is als de kinderen het leuk of interessant vinden. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn,
om ze te boeien! Voorbeeldjes;
*Bij een rekenles over kg en gr -> neem een weegschaal mee van thuis. Teken een boot op het bord met 'max. 150 kg'. Wat betekend dit? Hierna ga je samen met de
kinderen kijken d.m.v. wegen hoeveel kinderen er in de boot mee kunnen. (Rekenen over de 100)
*Bij aardrijkskunde over fabrieken 'hoe wordt drop gemaakt', begonnen met een leuk filmpje hierover. Daarna de kinderen laten opzoeken wat de basis is van drop (zoethout),
ik had zoethoutstokjes meegenomen. De meeste konden het niet eens. Het waren tijdens de les echte 'zoethoudertjes'.
* Bij natuur over gronddiertjes de kinderen in de pauze laten zoeken naar regenwormen en pissenbedden. Deze na de les bekeken met een vergrootglas. Klopt het wat we net geleerd hebben?
* Kopieer eens voor de grap, het gewone rekenwerk op A3 bladen.....moet je die gezichten zien!
Zo kan je met kleine dingetjes een les leuker maken, ook voor jezelf. Ik heb soms al voorlol. Vorige keer ging het over 'haar' en dan kom ik met een roze pruik binnen. Dat soort gekke dingetjes.
Een keer een krul met een goude pen ipv een rode pen........
Succes ermeee en die lesvoorbereidingen gaan steeds sneller hoor!