[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Hoe laat ik leerlingen boeien??

Hoe laat ik leerlingen boeien??

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor dirkteur100 op 20 okt 2010, 16:11

[/quote]
Ahh 1e jaars :) Och jah, je moet even wat zelfvertrouwen krijgen en je zenuwen kwijt raken :P. Achter in de klas aan het observeren tot de leerkracht laat weten dat je een les mag geven, waardoor het wel lijkt alsof je voor een hele zaal vol met mensen moet gaan spreken :lol:[/quote]
Haha ja zo voelt het wel. Heb nu 6 keer een lesje gegeven, maar kom nog niet echt van mijn zenuwen af.
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor Joke op 20 okt 2010, 16:27

..........Alleen zit ik er wel mee dat ik mijn zenuwen voor de klas niet kwijt kan raken..
Kwestie van tijd?
Dat bedoelde ik inderdaad. het lesgeven kost nog zoveel spanning en moeite, dan kun je veel moeilijker spontaan zijn en iets bijzonders doen.
Ik ben benieuwd of het spontaan zijn je wel lukt als je iets gaat doen waar je zelf enthousiast over bent. Dat zal vast wel.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor peter1000 op 21 okt 2010, 06:18

Het probleem is gewoon dat ik dingen niet zo leuk kan vertellen met mijn mimiek en stem.

Een oorzaak zou kunnen zijn dat je wat zenuwachtig bent tijdens een bezoek. Je wilt niet een te lange instructie, alles moet perfect verlopen etc. hierdoor kan het zijn dat je wat gehaast overkomt, gevolg kan zijn dat je wat "vlak" overkomt.

Ik ben het met de andere bezoekers eens dat je een methodeles vaak met heel simpele aanpassingen leuker/betekenisvoller kan maken voor de kinderen. Mijn tip zou zijn om dit vooral in te zetten aan het begin van de les. Samen met de kinderen terugblikken op voorgaande lessen, als inleiding iets hanteren waarbij de kinderen enthousiast worden om vervolgens en als begeleide inoefening een soort van leerspelletje hanteren. Dit alles hoeft niet lang te duren maar is een veel betere opening van de les als "sla je boek open op blz. 10". Mocht je weer een les moeten geven, laat het even weten, kunnen we samen kijken hoe we de les levendiger kunnen maken.

Als je inhoudelijk achter je les staat kan het zijn dat je vanzelf al wat enthousiaster klinkt qua stemgebruik en je mimiek kan ook beter worden omdat je van binnen echt enthousiast bent over wat er komen gaat. Maar dit hoeft zeker niet het geval te zijn, sommige mensen hebben het van nature meer dan anderen.

Volgens mij kan iedereen het leren. Zorg dat je niet te gehaast doet, bouw rust in tijdens de les. Maak gebruik van stiltes, zodat het voor kinderen spannend wordt wat er gaat komen. Maak gebruik van hard/zacht in je stem. Verder raad ik je aan om veel te kijken naar cabaretiers, zij doen precies waar het jou aan ontbreekt. Ze vertellen iets maar door de wijze waarop blijft het verhaal je boeien.

Succes!
Avatar gebruiker
peter1000
PABOforum Peuter
 
Berichten: 120
Geregistreerd op: 21 jan 2010, 23:26
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor dirkteur100 op 21 okt 2010, 14:39

[/quote]

Een oorzaak zou kunnen zijn dat je wat zenuwachtig bent tijdens een bezoek. Je wilt niet een te lange instructie, alles moet perfect verlopen etc. hierdoor kan het zijn dat je wat gehaast overkomt, gevolg kan zijn dat je wat "vlak" overkomt.

[/quote]

Ja dit klopt! Handige tips ook trouwens.
Bedankt!
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
PABO jaar: 1

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor super_juf op 30 nov 2010, 21:35

Maak je niet druk, joh!
Waarschijnlijk moet je nog over 'een drempel' heen. Dit geeft niets!

De tip van Anita; heb je daar al iets mee kunnen doen?
Aangezien je ook net nieuw bent, heb je al een activiteit met de lln gedaan over jezelf? Laat ze jou leren kennen. Dus heb je bijvoorbeeld een hobby 'vissen', neem dan je spullen mee en vertel erover.
Laat leerlingen dan ook vertellen over hun hobby's
Zo leer jij de leerlingen kennen en kun jij wennen aan de groep. Als jij je dan thuis gaat voelen in die klas, dan kom je ook wel los.

Lessen in een methode zijn gemakkelijk maar vaak niet altijd even 'leuk' Dit is wat jij er zelf van maakt.
Ga je eerst ontspannen in de groep en kijk het eerst af! Je bent nog maar 7 keer geweest en dat je nu al lessen geeft, vind ik al knap! Leerlingen geboeid houden, komt wel (ga je nog allemaal krijgen hoe je dit kunt doen; denk aan andere werkvormen e.d.) :D
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor FartherAway op 30 nov 2010, 22:13

Komt spuit 11 nog even door de bocht.. om me er ook nog maar even mee te bemoeien. :p
Een goede introductie doet wonderen! Zorg dat je ze meteen pakt. Een goede introductie kan heel kort zijn. Neem een interessant voorwerp mee (onder een doek), begin een toneelstukje, laat een indrukwekkend filmpje zien. Dan zijn de oren gespitst en kun jij je ding doen. :) Succes!
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor Gabrielle73 op 01 dec 2010, 08:14

Dan ben ik spuit 12 zeker? :lol:

Zelf zit ik ook in mijn eerste jaar; de eerste weken had ik ook wel het gevoel alsof ik op het toneel moest gaan staan om een voorstelling te geven, brrrrrrr.
Toen kwam ik er zelf ook achter dat het makkelijker lesgeven is als de kinderen het leuk of interessant vinden. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn,
om ze te boeien! Voorbeeldjes;
*Bij een rekenles over kg en gr -> neem een weegschaal mee van thuis. Teken een boot op het bord met 'max. 150 kg'. Wat betekend dit? Hierna ga je samen met de
kinderen kijken d.m.v. wegen hoeveel kinderen er in de boot mee kunnen. (Rekenen over de 100)
*Bij aardrijkskunde over fabrieken 'hoe wordt drop gemaakt', begonnen met een leuk filmpje hierover. Daarna de kinderen laten opzoeken wat de basis is van drop (zoethout),
ik had zoethoutstokjes meegenomen. De meeste konden het niet eens. Het waren tijdens de les echte 'zoethoudertjes'.
* Bij natuur over gronddiertjes de kinderen in de pauze laten zoeken naar regenwormen en pissenbedden. Deze na de les bekeken met een vergrootglas. Klopt het wat we net geleerd hebben?
* Kopieer eens voor de grap, het gewone rekenwerk op A3 bladen.....moet je die gezichten zien! :D

Zo kan je met kleine dingetjes een les leuker maken, ook voor jezelf. Ik heb soms al voorlol. Vorige keer ging het over 'haar' en dan kom ik met een roze pruik binnen. Dat soort gekke dingetjes.
Een keer een krul met een goude pen ipv een rode pen........

Succes ermeee en die lesvoorbereidingen gaan steeds sneller hoor!
2e jaars digipabo - groep 8
Avatar gebruiker
Gabrielle73
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 26 dec 2009, 12:33
Groep: 8
Schooltype: Openbare basisschool
PABO jaar: 2

Re: Hoe laat ik leerlingen boeien??

Berichtdoor RoosMarije op 24 feb 2011, 01:22

Hey!
Ik ben ook eerstejaars, en loop in groep 8. (vergelijkbaar? haha)

Ik snap heel goed wat je bedoeld wat betreft zenuwen etc. Mijn groep staat erom bekend nog wel eens te willen 'testen', maar hier was ik dan ook op voorbereid.
Vanuit mijn opleiding hebben ze me een verplichte opdracht gegeven om me te verdiepen in de leefwereld en belevingswereld van mijn leerlingen. Zodat ik wist wat ze lazen, wat ze keken, waarin ze geloofden, wat voor hobby's ze hadden.

Dit hielp!
Ik moest met begrijpend lezen een projectje doen. Min. 3 lessen. We hebben het toen ook over de verschillen tussen boeken en films gehad: Kruistocht in spijkerbroek erbij gehaald en ze zonder op te laten schrijven zoveel mogelijk laten onthouden. Toen dezelfde scene voorgelzen. etc. Je snapt hoe de les liep.

Wat er al eerder gezegd is: laat je leiden door wat de leerlingen al boeit. Alles is zo makkelijk om te buigen. Ik heb speciale opdrachten gericht op het BOEIEND maken van die saaie natuurmethodeles, dus ik ben er heel actief mee bezig.
Nog een tip: maak het concreet, filmpjes, materialen etc.

Moet je een verhaal overbrengen? ik heb de saaie geschiedenis over onze Koninginnen verteld vanuit Koningin Beatrix, en liet haar vertellen over haar voorouders. De lln. vonden het geweldig (Dit komt misschien ook omdat ik wel redelijk kan vertellen.)

Succes,
Niet de moet verliezen na een paar keer stage lopen, alles went. Vraag je mentor om tips over de beginsituatie van de lln.
RoosMarije
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 24 feb 2011, 01:09
Groep: 8
PABO jaar: 1

Vorige

Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten