Ik kan me herinneren dat er op een gegeven moment op de school waar ik werkte, afgesproken werd dat er bij een stelopdracht van kinderen niet meer op spelfouten gelet zou worden.
In mijn beginperiode als juf moest je dat namelijk verbeteren, zodat het verhaal vaak ontsierd werd door rode(!) verbeteringen. Bovendien was het een tijdrovend karwei.
Gelukkig werd er toen besloten dat het bij stellen voortaan om het verhaal zou gaan en niet hoe het geschreven werd.
Of die theorie nog steeds gehandhaafd wordt weet ik niet. Ik kijk geen verhalen van de kinderen meer na.
Maar er wordt nog wel veel over de combinatie stellen en spellen nagedacht, vergaderd en er worden workshops en cursussen gevolgd.
Hier wat links:
http://www.onderwijsachterstanden.nl/ok ... et005.html:
Verslag workshop 5: Stellen en Spellen
Marieke Willemen
Tijdens de workshop in de ochtend onder leiding van Marieke Willemen en mijzelf is er nagedacht over de mogelijkheid om spellen en stellen meer met elkaar te verbinden. Een aantal jaren geleden werd Marieke tijdens haar studie orthopedagogiek gevraagd om een oplossing te vinden voor het transferprobleem van spellen naar stellen. Kinderen die goede dictees maken, maken bij stelopdrachten nog steeds veel spelfouten.
Tijdens haar studie is er in samenwerking met scholen een aanpak ontwikkeld waarbij:
-spelling als een onderdeel van het schrijven van teksten wordt gezien;
-iedere leerling samen met de leerkracht een eigen spellingswijzer ontwikkelt, zodat de leerling zijn eigen werk kan controleren;
-leerlingen metacognitieve vaardigheden ontwikkelen door na te denken over de manier waarop zij spellen en leren;
-de motivatie van leerlingen voor het stellen toeneemt.
Inmiddels is Marieke zo enthousiast voor het onderwijs geworden dat zij zelf op een Freinet school is gaan werken en daarmee hetgeen zij bedacht heeft toepast op haar eigen klassen- en schoolpraktijk.
De schoolleiders die deelnamen aan deze bijeenkomst waren enthousiast over de gepresenteerde aanpak. Er is gediscussieerd over op welke manier een dergelijke aanpak zou kunnen worden geïmplementeerd en hoe een dergelijke aanpak zich zou verhouden tot de methodes. Een aantal schoolleiders gaf aan kansen te zien om een dergelijke aanpak in eerste instantie remediërend in te zetten en vervolgens misschien breder in te voeren.
Albert-Jan Krikke, APS
Verder wil ik je aandacht nog even vestigen op wat topics op dit forum.
O.a. het topic waarin naar mijn idee de beste stelopdrachten staan. Scroll naar beneden tot je bij de te downloaden 'Bijlagen' (van evievi) bent:
Je vindt ze hier en hier:
Daarbij wordt dan een hele serie (start)zinnen en woorden gegeven die de leerlingen kunnen gebruiken. Door de schrijfwijze van de woorden en de woorden zelf (woordenschat) aan te bieden worden de resultaten van de leerlingen, niet alleen qua verhaal, maar ook qua spelling beter.
Ik denk dat je, als je hier en daar eens snuffelt, ook op internet, je een heel stuk verder komt. Gebruik de term 'spellen en stellen' maar eens in de zoekfunctie van google.