Ik begrijp het nu eindelijk.
Het is voor jou een toets. En in die toets moet jij aan iets nieuws beginnen.
Jij kiest voor Geschiedenis en je wilt de kinderen enthousiasmeren over de boeren, de steden of de staten of de monniken en ridders of de Grieken en de Romeinen.
Je hebt nog geen keuze gemaakt en je hebt niet de methode die ze op school gebruiken.
Kies dan het onderwerp dat je het meest interesseert óf het onderwerp waarmee je iets leuks kunt doen.
Ik zou een kwartetspel eerder gebruiken om kennis te consolideren dan om aanwezige kennis vast te stellen.
Iedereen weet wel iets over de middeleeuwen, misschien zou je met een placemat van coöperatief leren kunnen beginnen om de voorkennis vast te stellen?
Zorg dat je zelf erg veel weet over die periode en vraag dan aan de kinderen waar ze meer over zouden willen te weten komen. Daarover geef je dan je les.
Of vertel een mooi verhaal uit die tijd. Er zijn er genoeg.
Over de Grieken en de Romeinen is minder bekend, zo'n les zou ik niet met een placemat beginnen.
Wel leuk om de kinderen hierover enthousiast te maken door een van de prachtige mythen of sagen uit die tijd te vertellen.
Of de spelletjes uit die tijd vergelijken met de spelletjes van nu of even een kort rekenlesje met Romeinse cijfers.