door miekiemousie op 18 apr 2011, 19:10
Waarom doe je meteen delen met rest? Delen gewoon is al zo moeilijk!
Ik zou beginnen lekker visueel, met het echt verdelen van de eitjes. De kinderen handelend eerst een klein aantal laten verdelen, maar dan een steeds groter aantal. Hoe doe je dat? Sommige kinderen zullen 1 voor 1 doen, andere zullen groepjes maken en weer andere zullen de tafels erbij halen. Dit mag allemaal gebeuren, zo speel je al in op de verschillen. Laat je zien dat er verschillende mogelijkheden zijn, deze geef je dan ook visueel aan op het bord. Bijvoorbeeld bij de 1 voor 1, zet je zoveel mogelijk tegelijk (of anders erna, maar goed verwoorden) streepjes bij de zes "kinderen' op het bord. Bij de andere zet je de groepjes die het kind verdeeld bij de 'kinderen' op het bord en anders ga je al stap voor stap kijken naar de keersom. Kortom, je vraagt aan de kinderen hoe ze het zouden doen EN visualiseert dit op het bord.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)