Wereldorientatie

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Wereldorientatie

Berichtdoor JufinopleidingChan op 15 okt 2011, 14:56

Hallo allemaal!

Ik ben mij druk aan het voorbereiden voor mijn eerste toetsen (spannend).
Nu kan ik voor rekenen en taal voldoende oefenmateriaal vinden en goed oefenen.
Maar voor de wereldorientatie helaas niet en er zijn veel onduidelijkheden vanuit de opleiding zelf.
Daarbij komt dat wij alle vakken als een aparte toets maken en niet zoals sommige pabo's alles in 1 toets krijgen.

Daarom mijn vragen:
- Welke tips hebben jullie voor het oefenen van kennis voor natuurkunde/geschiedenis & aardrijkskunde?
- Wat kan ik precies verwachten van de planten, dieren en soortenlijst van natuurkunde?
- Wat kan ik verwachten van de gebieden kennis voor de toets aardrijkskunde?

Sorry voor de vele vragen maar ik zie zelf door de bomen het bos ook niet meer :(
JufinopleidingChan
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 15 okt 2011, 14:41
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Wereldorientatie

Berichtdoor Juffr.J op 15 okt 2011, 22:20

Ik heb voor deze toetsen het 'Basisschoolboek' gekocht. (link: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html)
Dit heb ik geleerd voor de toetsen rondom wereldorientatie. Een 10 zal je er niet mee halen, want de toetsen zijn vaak 8+ niveau, maar een ruime voldoende zit er wel in. Meerdere studenten die ik ken gebruiken het ook.


Wat ook handig is, is als je straks in de bovenbouw zelf eventjes de stof (bij taal, rekenen, of welk vak dan ook) niet meer weet, is het hierin heel makkelijk terug te vinden. Dus ook na je toetsen kan je het nog goed gebruiken. :-)

(Niet direct antwoord op je vragen, maar ik hoop wel een tip waar je iets mee kunt!)
Laatst bijgewerkt door Juffr.J op 16 okt 2011, 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Wereldorientatie

Berichtdoor JufH op 16 okt 2011, 09:44

Op je stageschool wat boeken lenen, zodat je weet wat er a/d orde komt kan ook helpen!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Wereldorientatie

Berichtdoor Mniekske op 16 okt 2011, 10:04

Ik weet niet op welke pabo je zit? Ik weet dat bij ons een groot deel van aardrijkskunde de topografie was, hier zijn veel mensen op gezakt. Ook de verschillende grondsoorten en dergelijke zijn veel aan bod gekomen.
Bij geschiedenis ging het vooral veel over het combineren van de 3 tijdbalken, en over de belangrijskte gebeurtenissen in de geschiedenis. Als je uit alle 10 de tijdvakken de hoofdgebeurtenissen kende, kon je bij ons de geschiedenistoets goed halen.

Ik heb overigens de boeken aandrijkskunde in de basisschool en geschiedenis in de basisschool gebruikt. Topografie oefende ik op de pc, en verder kregen wij ook introductiecollege`s en daar heb ik ook veel uit gehaald.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Wereldorientatie

Berichtdoor MonaToetje op 12 jun 2012, 23:40

http://www.entreetoets-menw.nl

Hier vind je meer informatie over de toets + aanbevolen boeken om te leren.
Voor het aardrijkskunde en geschiedenis onderdeel zijn er speciale boeken die je voorbereiden op de toets.
MonaToetje
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 09 jun 2012, 11:09
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wereldorientatie

Berichtdoor Meester Mitchell op 25 jun 2012, 13:44

Voor geschiedenis heb ik het boek: GESCHIEDENIS & SAMENLEVING gekocht, een prima boek!
Ook filmpjes kijken op schooltvbeeldbank doet 't goed. Ook heb ik gewoon lekker veel National Geographic gekeken en heb ik ze alle 3 in 1 keer gehaald. Ze zijn niet zo héél lastig hoor!
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie: Stamgroepleider


Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast