Reken en taaltoets bij de intake bij HVA

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Reken en taaltoets bij de intake bij HVA

Berichtdoor Heather op 27 jun 2013, 14:20

Na de zomer ga ik beginnen met de PABO op de hogeschool van Amsterdam. Komende maandag heb ik daarvoor de intake, waarbij ook een taal- en rekentoets wordt afgenomen. Als je deze nu al haalt hoef je ze in het eerste jaar niet meer te maken. Tijdens de open dag van de school heb ik al een oefenversie van deze toetsen gemaakt, en die gingen erg goed. Maar vandaag wou ik toch gaan oefenen, en nu blijken de oefentoetsen die ik op internet vind vele malen moeilijker dan die ik eerder had gemaakt. Ik begin me nu wel zorgen te maken en denk echt niet dat ik maandag deze toetsen ga halen. Ik had gehoord dat je normaal 3 kansen krijgt om deze toetsen te halen, maar weet iemand of de toets tijdens de intake al als nummer 1 telt, en hoe vaak je bij de HVA tijdens het eerste jaar nog de kans krijgt? En krijg je tijdens het eerste jaar ook nog voorbereidende lessen?
Ik las op de site van de HVA dat mensen die zich voor mei hadden ingeschreven voor de opleiding het aanbod kregen om een voorjaarscursus taal en reken te doen, maar daar heb ik nooit wat van gehoord :( .
Heather
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 27 jun 2013, 14:09
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Reken en taaltoets bij de intake bij HVA

Berichtdoor super_juf op 28 jun 2013, 13:34

Hoi!

Blijft lastig he, die taal- en rekentoetsen. Ik weet nog dat wij als eerstejaars ook deze kans kregen. Dit telde toen wel mee voor 'de drie keer'. Dit kwam omdat pabo's deze toets, wettelijk gezien, maar drie keer per student mogen afnemen.
Vraag het sowieso even vóórdat je de toets maakt. Vraag dan direct of zij dit voor jou zwart op wit willen zetten (mail o.i
d.). Het komt vrij vaak voor dat ze je iets toezeggen wat ze niet waar kunnen maken. Dan is het jouw woord tegen die van hun. Dit voorkomt een hoop gedoe.
Toentertijd heb ik er voor gekozen om blanco de pabo in te gaan en de toets pas te maken tijdens mijn eerste jaar. Als het goed is, krijg je tijdens je eerste jaar ook rekenlessen. Je kunt dan oefenen en zij verstrekken dan ook oefentoetsen e.d. Ik denk dat zo'n toets voor het schooljaar alleen handig is voor mensen die al (vrij) zeker weten dat ze het gaan halen.

Succes met je studie!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Reken en taaltoets bij de intake bij HVA

Berichtdoor Heather op 02 jul 2013, 12:54

Gisteren heb ik ze toch allebei gemaakt, en ik heb ze (tot mijn verassing) ook allebei gehaald boven het landelijk gemiddelde. Ik weet nog niet of dit ook goed genoeg is, want bij de hva moet je minstens een 8 halen dacht ik. Dat weet ik over 2 weken. Als het niet goed genoeg ik, zijn er volgend jaar nog 3 kansen, dus dan moet het toch wel een keer lukken :)
Heather
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 27 jun 2013, 14:09
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Reken en taaltoets bij de intake bij HVA

Berichtdoor Joke op 05 jul 2013, 09:32

Iig gefeliciteerd dat je beide gehaald hebt. Ik zal voor je duimen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Reken en taaltoets bij de intake bij HVA

Berichtdoor Meester Mitchell op 09 jul 2013, 09:52

Gefeliciteerd! Ook ik zal duimen voor je. :)
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie: Stamgroepleider


Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten