[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Typvaardigheid op de Pabo

Algemeen - Typvaardigheid op de Pabo

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Re:Typvaardigheid

Berichtdoor Rhea op 07 maart 2004, 14:28

[quote author=El Diego link=board=22;threadid=4543;start=0#msg36645 date=1078481748]
Inderdaad raar, maar dat vind/vond ik van het blokfluiten ook![/quote]

Wat vind je van blokfluiten ook? Ik vond het niet onzinnig, en als je al heel erg muzikaal was dan hoefde je er geen moeite voor te doen. Sterker nog, je mocht ook met je eigen instrument de liedjes komen spelen. Ik denk dat er best vakken zullen zijn waar je soms vraagtekens bij hebt. Maar een typecursus is ok, mits er geen ontzettend hoge eis aan vast geplakt wordt!
Rhea
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 304
Geregistreerd op: 14 jun 2002, 09:41

Re:Typvaardigheid

Berichtdoor Asja op 29 nov 2004, 23:54

Bij ons op pabo Groenewoud was het niet verplicht helaas.
Als het dat wél was had ik het al eerder gekund. Nu kreeg ik het pas als keuzemodule in het derde jaar.
Kun je nagaan hoeveel kostbare studietijd het me gekost heeft dat ik het toen pas kon!

Eigenlijk heel logisch dat je goed moet kunnen blindtypen met tien vingers.
De kinderen op de basisschool moeten ook steeds meer teksten typen achter het toetsenbord en moeten het dan goed leren.
Dat kan alleen maar van een onderwijzer die het zelf goed kan. Anders kun je ze niet op een verantwoorde manier voordoen. Kinderen doen alles na, vooral de verkeerde dingen. Zo is het ook bij het schrijven.
Je moet gewoon alles beter kunnen dan de kinderen.

O ja, nog een voorbeeld: ik hoorde laatst van een onderwijzer die alle opstellen uittypte en weer geprint uitdeelde.
Kinderen die weinig willen schrijven, schrijven expres groter en vullen de regels minder.
Nu het uitgetypt was, kon iedereen duidelijk zien wie weinig geschreven had.
De kinderen konden nu ook allemaal vlot hun zelfgeschreven verhaal voorlezen. Zo ging de opstelkwaliteit met sprongen vooruit.
Tegenwoordig heb je ook veel meer duo-banen en dan moet je ook vlot kunnen e-mailen.

Je ziet dat ik goed mijn best heb gedaan bij de lessen ;-)
Ik typ tegenwoordig écht voor mijn plezier. Een A-4tje stelt niets meer voor.


Groetjes en succes ermee!
Asja
 

Re:Typvaardigheid

Berichtdoor juf an1ta op 30 nov 2004, 17:05

Bij ons geen typelessen gehad. Maar ik ben wel snel en nauwkeurig. Blind meestal, naar sommige letters/cijfers moet ik even zoeken, omdat ik waarschijnlijk niet altijd de juiste toets-vingercombinatie gebruik zoals je die aangeleerd krijgt bij een typecursus.

Doe de test eens op de volgende site. Leuk!

http://www.randstad.nl/content/download ... petest.swf
Een hele leuke groep 1/2 van een Montessorischool.
juf an1ta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 11 sep 2004, 18:37
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Groep: 1
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Re:Typvaardigheid

Berichtdoor meester_Sjoerd op 30 nov 2004, 18:27

pfff 10 vingers. Ik ken genoeg mensen die met 2 4 of 6 vingers typen, ik zelf met 4, en dat gaat prima, ben ook gewoon aangenomen bij TPG hoewel ze eigenlijk blindtypers wilden :)

EN maakt blind kunnen typen betere leraren? denk het niet, als je gewoon in een redelijk tempo typt zonder al te veel spelfouten is het toch ook goed...
Tyler Durden: It's only after we've lost everything, that we're free to do anything
Avatar gebruiker
meester_Sjoerd
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 30 nov 2004, 16:16
Woonplaats: Capelle aan de IJssel

Re:Typvaardigheid

Berichtdoor Mirja op 30 nov 2004, 21:09

In de brugklas hadden wij een heel schooljaar lang typles. Om dus blind met 10 vingers te typen. We MOESTEN er zelfs een electronische typmachine voor aanschaffen en deze 1 keer per week meenemen naar school. Daar zat je dan met de hele klas in een lokaal te typen. Je moest ook huiswerk maken, want om de twee weken was er dan weer een toets, waarbij je steeds sneller en beter moest typen. Je begon met teksten zoals:
tfdas tfdas tfdas tfdas tfdas, etc...
Uiteindelijk hele lappen tekst. Toen vond ik het helemaal niet leuk, maar nu ik er zo op terug kijk, ben ik blij dat ik deze lessen heb mogen volgen. Ik vind het toch wel ideaal. Het typt prima.
Schooljaar 2008/2009: kleutergroep de apen
Avatar gebruiker
Mirja
Paboforumholist
 
Berichten: 1355
Geregistreerd op: 31 jan 2002, 05:12
Woonplaats: Noord Holland
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Typvaardigheid

Berichtdoor Maart1982 op 01 dec 2004, 14:58

In Eindhoven hoeft dit inderdaad niet. Vind het een beetje vreemd maar ja.
Ik heb in groep 8 typles gehad en ik moet zeggen dat ik er veel profijt van heb. Het scheelt echt heel veel in de tijd.
Misschien een idee om zelf ergens een typles te scoren die je thuis op de computer kunt doen......
Maart1982
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 18 okt 2004, 17:51

Re:Typvaardigheid

Berichtdoor Mirja op 02 dec 2004, 21:11

Op bepaalde basisscholen hebben ze zo'n programma ook op de computer staan, omdat de kinderen in groep 7/8 soms typles krijgen. Misschien kun je het via je stageschool regelen?
Schooljaar 2008/2009: kleutergroep de apen
Avatar gebruiker
Mirja
Paboforumholist
 
Berichten: 1355
Geregistreerd op: 31 jan 2002, 05:12
Woonplaats: Noord Holland
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Typvaardigheid

Berichtdoor babz81 op 08 dec 2004, 20:30

Leuke link om jezelf te testen!
Ik kwam uit op 325 en nauwkeurigheid was
0.95.
Heb in groep 7 een cursus gevolgd maar was destijds
2 keer gezakt.
Avatar gebruiker
babz81
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 04 sep 2004, 16:46

Re:Typvaardigheid

Berichtdoor FF op 09 dec 2004, 13:43

[quote author=Rhea link=board=22;threadid=4543;start=0#msg36816 date=1078666139]
[quote author=El Diego link=board=22;threadid=4543;start=0#msg36645 date=1078481748]
Inderdaad raar, maar dat vind/vond ik van het blokfluiten ook![/quote]

Wat vind je van blokfluiten ook? Ik vond het niet onzinnig, en als je al heel erg muzikaal was dan hoefde je er geen moeite voor te doen. Sterker nog, je mocht ook met je eigen instrument de liedjes komen spelen. Ik denk dat er best vakken zullen zijn waar je soms vraagtekens bij hebt. Maar een typecursus is ok, mits er geen ontzettend hoge eis aan vast geplakt wordt!
[/quote]

Hahahahaha... ik zie me al met pauken voor de klas staan :D
Of zal ik mijn klokkenspel of hoorn maar meenemen :P

<ontopic>
Ik zou serieus actie ondernemen tegen de verplichting om te kunnen blindtypen. Je staat als docent voor de klas en zit niet achter een computer. De tijden die je achter de computer doorbrengt zijn geen contacturen met de kinderen.
</ontopic>
weggetrapte meester-wannabe
Avatar gebruiker
FF
PABOforum Peuter
 
Berichten: 76
Geregistreerd op: 08 aug 2004, 12:07
Woonplaats: Zoetermeer

Berichtdoor krokeledokus op 21 jan 2005, 19:30

Heej bij ons in alkmaar hoeft dat ook niet.
vreemd, maar wel handig dat ze het aanbieden.

Ik heb het geleerd in groep 7 en heb er nog iedere minuut achter de computer profijt van.

enne.. onze ict leraar kan niet eens blind typen ! :D
Avatar gebruiker
krokeledokus
PABOforum Peuter
 
Berichten: 104
Geregistreerd op: 08 sep 2004, 08:57

Re: Algemeen - Typvaardigheid op de Pabo

Berichtdoor Rexbv op 01 nov 2012, 15:14

In onze scholengemeenschap beschikken alle leerlingen over een laptop. Een typediploma is verplicht. Eerstejaars zonder diploma krijgen gelegenheid dit alsnog te halen in een eigen online typeklas. Ouders van basisschoolleerlingen, die hun kind als voorbereiding op het vervolgonderwijs een opleiding blindtypen willen laten volgen, kunnen op de site onze school terecht voor advies.

De adviespagina wordt dermate vaak geraadpleegd, dat we hebben besloten een speciale website over het kiezen van een geschikte typecursus voor kinderen op te zetten. Op deze site staan geen namen van cursussen of opleidingsinstituten, maar criteria waar een goede typecursus voor kinderen aan moet voldoen. Door kenmerken en criteria die op een kind van toepassing zijn (bijvoorbeeld dyslexie) aan te vinken wordt een zoekopdracht voor Google samengesteld en verschijnt een overzicht van de meest ideale typeopleidingen. We hopen dat zowel ouders als (aanstaande) leerkrachten met http://www.typelesvoorkids.nl hun voordeel kunnen doen.

Rex, zorgcoördinator en docent nederlands
Rexbv
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 01 nov 2012, 14:40
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron