[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Rekenen/wiskunde op de Pabo

Algemeen - Rekenen/wiskunde op de Pabo

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Berichtdoor Jakkenie op 14 mei 2006, 19:16


Als we het dan hebben over een "voorbeeld voor de kinderen"... ik heb op één dag nu al twee reacties van jou gezien waar ik toch wel mijn twijfels over heb, om eerlijk te zijn. Oordeel niet over anderen, opdat je zelf niet beoordeeld zult worden.... zoiets was het toch, hè?

Dat was ook de reden van mijn reactie!
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor Juf Di op 01 jun 2006, 17:33

Ik denk ook niet dat rekenen ALLES is idd.

je hebt er veel meer aan als dat je een goede leerkracht bent toch?

;)
1e jaar Pabo student.........
Juf Di
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 31 mei 2006, 11:15

Berichtdoor Wessel op 25 jun 2006, 15:29

Het is natuurlijk wel een feit dat het belangrijk is om de kinderen zich op hun gemakt te laten voelen, om ze te stimuleren bijvoorbeeld door leuke lessen. Dit is eigenlijk ook het moeilijkste en leukste van het vak.

Maar jullie moeten het er toch wel mee eens zijn dat, als je zelf bepaalde vaardigheden niet (goed genoeg) beheerst, je ze onmogelijk (goed) aan de kinderen kan overbrengen? Natuurlijk is rekenen niet het belangrijkste van het leerkracht zijn, maar als je het niet beheerst in een groep 6,7,8 vind ik dat een serieus probleem.
Wessel
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 01 dec 2005, 11:50
Woonplaats: Delfgauw

Berichtdoor Femke84 op 25 jun 2006, 15:31

Die mening deel ik Wessel.
Avatar gebruiker
Femke84
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 819
Geregistreerd op: 29 okt 2004, 10:51
Woonplaats: 7hoven
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor juf karina op 25 jun 2006, 16:54

ik heb afgelopen week mijn laatste kans gehad voor rekenen en net niet gehaald (gelukkig krijg ik nog een mondelinge kans)
ik heb er echt keihard aan gewerkt dit jaar en als je het dan toch niet haalt is heel frusterend en ik was er ook echt kapot van.
ik heb mijn stages harstikke goed afgerond iedereen zegt dat ik voor de klas hoor te staan en dat ik het in mij heb zitten. ik ben er voor bereid er voor te vechten en dan is zo'n rekentoets (waar ik veel moeite mee heb/ had) echt een grote tegenwerking. ik snap wel dat je bepaalde vaardigheden moet beheersen maar waarom dat in een jaar moet! echt ik heb echt keihard gevochten en gewerkt om maar te kunnen leren rekenen en eigenlijk heb ik het niet gehaald dat is toch zonde!! gelukkig willen ze nog een kans geven juist omdat ik er hard voor gewerkt heb en het om 1 of 2 punten gaat.

ik ben er niet mee eens dat je rekenen in het eerste jaar moet kunnen of dat je dan van de opleiding af moet. stel dat ik met de mondeling niet haal dan haal ik het de volgende toets wel omdat ik nog een punt erbij moet halen ik kan wel rekenen, maar misschien redt ik het net niet in een jaar. sommigen zijn langer dan een jaar nodig en halen het dan uiteindelijk wel. en waarom moet je dan van de opleiding af!? je kunt wel op een andere pabo verder! waarom kun je dan niet op je 'eigen' opleiding blijven en het eerste jaar overdoen!
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Rekenen boekje!

Berichtdoor jufrian21 op 06 apr 2007, 16:12

Nou dat rekenen... ppfff dat is bij mij ook niets...!
Volgende week mijn 3e kans om de rekentoets te halen... :?

Bij wolters noordhof kun je een reken/wiskunde boekje bestellen met de basisregels erin. Zoals:
- Getallen
- Bewerkingen
- Verhoudingen
- Meten en meetkunde
- Grafieken

Dit boekje in bedoeld voor kinderen in groep 8 die richting de Cito toets werken. Maar dit is natuurlijk ook zeer geschikt voor ons als pabo-studenten.

Omschijving site:

Rekenen/Wiskunde met regels en strategieën.

• heldere uitleg van de kernleerstof
• de belangrijkste dingen voor de Cito-eindtoets
• nuttige tips
• meer dan 65 oefeningen

De boekjes zien er van binnen en buiten super uit! Een opvallende doorzichtig plastic omslag, handige spiraal en kleurige inhoud, 96-110 bladzijden dik.

Dus ga nu naar:



Ik hoop dat ik zelf met dit boekje de rekentoets wel ga halen!!

Gr Rian
jufrian21
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 06 apr 2007, 15:41
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Berichtdoor juffie84 op 17 apr 2007, 22:54

Woah ik schrik er wel van dat sommige mensen gewoon VAKER ALS 4X deze toets mogen maken!

Bij ons op de Pabo Den Bosch heb je gewoon maar 4 kansen en je moet 119,5 halen voor de wiscat.
Ik vind dat heel redelijk en als je dat niet kunt halen kun je je misschien afvragen of je wel geschikt bent voor de Pabo.

Als je 7x over zo'n toets moet doen, vind ik het wel schandalig dat je nog mag blijven! Je bent een voorbeeld voor de kinderen.

8+ niveau MOET toch wel lukken!

JuffieDee ik ben het hier absoluut niet mee eens! Ik als 1ste jaars deeltijd student heb ook ontzetend veel moeite met de wiscat toets!
Bij ons op de pabo in Tilburg moeten we een score van 103 halen om door te mogen naar het 2e jaar en een score van 140!!! om onze P te halen.
Ook ik ben van mening dat als je heel veel moeite hebt met meerdere vakken van de Pabo, je idd moet gaan afvragen of je wel geschikt bent, maar... wat nou als je verder alles behaald hebt, je goed op je stage en je werk beoordeeld bent en de feedback die je krijgt van zowel je mentor als tutor alleen maar positief is....
Zou jij het dan eerlijk vinden dat je moet stoppen met je opleiding terwijl je heel zeker weet en ook bevestigd krijgt dat je een hele goede juf gaat worden?

Ik mag dan wel een laagvlieger zijn in rekenen maar dan ben ik liever een goede didactische en pedagogische juf die niet zo goed kan rekenen!
Want dit is wat ik wil en ik ga het halen.... dan maar in zes keer!
juf zijn doe je met hart en ziel, niet alleen met je koppie
juffie84
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 17 apr 2007, 22:36

Berichtdoor Anita op 18 apr 2007, 06:45

En toch vraag ik me dan af waarom het na zes keer wel kan en na vier keer niet.

Ik denk dat je het met meer oefenen (maar vooral ook met meer hulp vanuit de Pabo!) ook in vier keer kunt halen als je het later in zes keer zou kunnen halen. Dat je het haalt betekent toch dat je leerbaar bent, die twee keer extra voegen dan wat mij betreft alleen maar toe dat je de eerste keren minder je best doet...
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor rvanheugten op 18 apr 2007, 16:39

Bij ons op de Pabo Den Bosch heb je gewoon maar 4 kansen en je moet 119,5 halen voor de wiscat.
Ik vind dat heel redelijk en als je dat niet kunt halen kun je je misschien afvragen of je wel geschikt bent voor de Pabo.

8+ niveau MOET toch wel lukken!

Bij ons op de pabo in Tilburg moeten we een score van 103 halen om door te mogen naar het 2e jaar en een score van 140!!! om onze P te halen.


Jullie communiceren wel wat langs elkaar af.
De score van den bosch van 119,5 geldt voor de oude wiscatversie.
(Ik vermoed dan ook dat je 2e jaars bent??)
Met ingang van dit jaar werken de 1e jaarsstudenten met een nieuwe versie. Deze kent een norm van 103 en 140.
Die 140 norm is precies identiek met de oude toetsnorm van 119,5.
Het gevraagde niveau is dus precies gelijk, al lijkt hij te verschillen.
Als je deze score (119,5 / 140) haalt, reken je beter dan 95 % van groep 8. Lijkt me een redelijk verzoek

Groet,
René van Heugten
Fontys Pabo Eindhoven
rvanheugten
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 03 aug 2006, 11:47
Woonplaats: beek en donk

Berichtdoor Wenche op 01 mei 2007, 15:48

rekenen gaat bij mij ook nog een groot probleem worden (begin in september met de pabo, maar ben nu al aan het oefenen en ik ga de zomercursus doen) :S ben er nooit goed in geweest, zelfs niet toen ik zelf op de basisschool zat...
Sommige mensen zijn goed in de talen, anderen in het rekenen, sommigen in allebei.. maar vind dat je niet kunt zeggen jij bent slecht in rekenen dus ben je een slechte juf...
Avatar gebruiker
Wenche
PABOforum Peuter
 
Berichten: 173
Geregistreerd op: 24 apr 2007, 16:08
Woonplaats: Deventer
Groep: 0
PABO jaar: 1

Berichtdoor Anita op 01 mei 2007, 18:54

Sommige mensen zijn goed in de talen, anderen in het rekenen, sommigen in allebei.. maar vind dat je niet kunt zeggen jij bent slecht in rekenen dus ben je een slechte juf...

Ik vind dit eerlijk gezegd nog steeds een lastige. Aan de ene kant heb je gelijk dat je bij de kleuters niet gevraagd wordt naar decimale breuken, maar aan de andere kant vind ik wel dat een juf die voor alle groepen bevoegd is ook boven de stof van die groepen moet staan. Niveau eind groep 8 mag je dus volgens mij wel verwachten van iemand die aan de Pabo gaat afstuderen.

Maar dit wil niet zeggen dat je het niet kunt leren. Goed van je dat je nu al veel oefent en die zomercursus lijkt me ook slimme zet. Als je tijdens het oefenen ergens niet uitkomt kun je het altijd aan ons vragen. We vinden het nu eenmaal leuk om dingen uit te leggen!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Wenche op 01 mei 2007, 22:00

Heb al een hoop opgepikt hier ;)
maar het blijft gewoon een ***vak ;)
Avatar gebruiker
Wenche
PABOforum Peuter
 
Berichten: 173
Geregistreerd op: 24 apr 2007, 16:08
Woonplaats: Deventer
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Algemeen - Rekenen/wiskunde op de Pabo

Berichtdoor Oefenlinks op 17 nov 2007, 00:27

Maak kennis met de vraagstelling van Cito op: http://www.citotrainer.nl .
Oefen je werkwoorden op: http://www.leestrainer.nl/Leerlijn%20we ... /index.htm .
Oefen begrijpend lezen op: http://www.leestrainer.nl/Leerlijn%20be ... /index.htm .
Oefen je rekenvaardigheden op: http://www.leestrainer.nl/Leerlijn%20Rekenen/index.htm .
Oefenlinks
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 17 nov 2007, 00:14
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Rekenen/wiskunde op de Pabo

Berichtdoor Joke op 17 nov 2007, 00:34

Tja, dan hier ook nog maar een keer:
Oefen je werkwoorden op: http://www.leestrainer.nl/Leerlijn%20we ... /index.htm .
Oefen begrijpend lezen op: http://www.leestrainer.nl/Leerlijn%20be ... /index.htm .

Misschien wil je bovenstaande links nog eens herhalen en er een URL opzetten? Zo werken ze niet.
(Met pijl van muis de hele link accentueren en daarna op URL klikken.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Algemeen - Rekenen/wiskunde op de Pabo

Berichtdoor Swinta op 22 nov 2007, 14:38

Omdat ik volgend schooljaar de deeltijd studie wil gaan doen, ben ik mij al aan het voorbereiden voor die beruchte/beroemde eigenvaardigheidstesten.
Je kan niet vroeg genoeg beginnen, toch? ;)

Nu heb ik het boekje "basisvaardigheden rekenen voor de Pabo" in huis gehaald en ben daar lekker in begonnen.
Er gaat een wereld voor me open, ha ha, met al die handigheidjes begin ik rekenen nog leuk te vinden!

Nu heb ik een som waar ik wel uitgekomen ben (ik heb gewoon steeds wat anders gedaan) maar volgens het zinnetje
"Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord" niet!

Som: 99,9 - (20,9 - 1,2 + 12) =
Ik weet nu wat het antwoord is (hè hè eindelijk!)
Maar dan klopt die meneer van dalen niet. (dat je eerst moet optellen en dan aftrekken)

Hoe zit dat?

( :oops: )
3 september begint school! Ik heb er zin in! :)
Swinta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 104
Geregistreerd op: 12 nov 2007, 15:59
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 1

VorigeVolgende

Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast