door tine op 04 feb 2005, 19:49
Je hebt gelijk, je maakt als stagiair inderdaad niet écht kennis met de groepen totdat je er daadwerkelijk voor staat.
Ik zei het denk ik omdat ik zelf ook relatief weinig stage heb gelopen in de onderbouw. Groep 3 zelfs helemaal niet, en ik zie het ook als gat.
Ik zou mezelf wel redden, maar ik heb het idee dat ik er slecht op voorbereid ben. Ik heb namelijk wel de theorie gehad, maar ik heb nooit gezien hoe het in groep 3 echt in zijn werk gaat.
maar de vergelijking met een chirurg of buschauffeur vind ik niet helemaal kloppen. Als leerkracht kijk je denk ik gericht naar vacatures (zal in deze tijd ook wel minder, of niet zo zijn), om te kijken in welke groep je terecht komt. Of je een vacature voor een groep ziet die je aanspreekt. Dat denk ik.
Of in de bouw waar je op bent afgestudeerd..
als ik naar mezelf kijk; ik was niet eens zo vast van plan om te gaan solliciteren, maar ik zag een vacature voor groep 1-2. Als ik alle keuze had, zou ik kiezen voor een hoge groep, maar ik solliciteer hierop, omdat het me toch leuk lijkt. Ik heb relatief weinig stage-ervaring in de onderbouw, en op deze manier kan ik mezelf op dat vlak verder ontwikkelen, en daar ook wat meer ervaring opdoen. Ik wÃl ook allround ontwikkeld zijn.
Maar of ik die groep altijd wil blijven houden, weet ik niet.. kan ik nu ook nog niet zeggen natuurlijk. Dan zou ik af moeten gaan op mijn stages, en dat is te miniem.
En ik zou wel even moeten denken als ik op een vacature voor groep 3 zou reageren. Ik heb het nooit gezien, en zou dus heel goed begeleid moeten worden. Die praktijk is me nog zo onbekend.
Trouwens, wat je zegt over na 5 jaar van bouw wisselen, vind ik ook een mooi plan. Maar als ik naar een hoop leraren kijk, zie ik ze dat niet snel doen. Die zouden denk ik totaal niet functioneren in een andere bouw. (wat wel zou moeten, dat ben ik met je eens.)
en wat van die mensen die al 20, 30 jaar in dezelfde groep staan?
Ik houd mijn hart vast als die opeens van groep 8 naar de kleuters moeten..