Dan heb je 10 minuten per activiteit en in die 10 minuten moet je nog wisselen ook. Zo komt geen enkele les tot zijn recht, het lijkt met het handiger om voor een andere uitvoering te kiezen.
Waar ik zelf aan denk, en ook dan is 50 minuten niet veel, is het volgende:
Vul een koffer met boeken rond het thema bos. Vul het aan met voorwerpen. Zorg voor een thematafeltje, gooi er wat houtsnippers en takken op, waar je de boeken op kunt uitstallen.
Haal de boeken één voor één uit de koffer. Lees een stukje voor en vertel over de inhoud van de boeken.
De kinderen mogen daarna reageren. Welk boek zouden ze zelf willen lezen en welk boek lijkt ze helemaal niets aan?
Koppel er dan een verwerking aan, bijvoorbeeld informatie opzoeken over de schrijver, of een gedicht over het boek, ontwerp een andere voorkant die je beter bij het verhaal vind passen, schrijf een einde aan het boek o.i.d. Dan laat je elk groepje één activiteit doen i.p.v elk groepje alle activiteiten.
Geoffrey heeft een les over jeugdliteratuur op zijn website staan voor groep 7/8. Misschien kun je daar ook nog ideeën opdoen.
http://www.yellowtown.net/geoffrey/les. ... &groep=7-8