door Juf Samantha op 10 okt 2007, 20:11
ik weet niet precies voor welke groep je het formulier wil, maar nog een paar ideetjes
* Ik vond dit boek moeilijk / gewoon / makkelijk om te lezen.
* Staan er tekeningen bij het boek? Ja / nee.
* Passen de tekeningen goed bij het verhaal?
* Vond je de tekeningen leuk / gewoon / niet leuk?
* Wie is/zijn de hoofdpersonen?(over wie gaat het boek)
* Vertel in een paar woorden wat het onderwerp is (bv school, dieren, sport, geschiedenis...)
* Vertel hoe het boek begint
* Geef het boek een cijfer.
* Zou je dit boek aanraden? Waarom?
Dit zijn bijna allemaal gesloten vragen. Dat vind ik op zich zonde omdat het kind zo niet de ruimte krijgt om te vertellen wat hij echt vond, je legt de woorden in zijn mond.
Op de site kansrijketaal.nl zijn kaartjes te vinden met allemaal meningen die je over een boek kan hebben zoals: ik vind dit verhaal voor jongens, ik vind dit verhaal het mooiste verhaal wat er is, ik vind dit verhaal niet te volgen, opbeurend al je je rot voelt, voor jongens, eng enz. enz. Zo hebben de leerlingen iets om erbij te pakken als ze niet weten wat ze op kunnen schrijven.
Zo zou je in plaats van de vraag:
* Ik vond dit boek moeilijk / gewoon / makkelijk om te lezen.
een vraag kunnen stellen die meer ruimte bied aan de kinderen:
Wat vond jij van dit verhaal?
Andere vragen:
- Wat vond jij het mooiste stuk uit het boek? (een fragment)
- Zou jij meer boeken van deze schrijver willen lezen? Waarom wel of niet?
- Wie is de hoofdpersoon? Kun jij meer over de hoofdpersoon vertellen?
2010 groep 1/2 (18 leerlingen)
2011 groep 3 (16 leerlingen)
2011-2012 groep 4 (28 leerlingen)
2012-2013 groep 4 (25 leerlingen)