Luisterboeken

Wat kun je met boeken in je klas? Geef elkaar literatuurtips!

Luisterboeken

Berichtdoor Shefali op 17 jan 2010, 09:16

Hallo allemaal! :D

Ik moet een kleinschalig onderzoekje doen over de meerwaarde van luisterboeken.
Nu is de vraag aan jullie of jullie op jullie basisschool gebruik maken van
luisterboeken. Waarom gebruiken jullie luisterboeken of waarom gebruiken
jullie deze niet?

Alvast hartelijk bedankt voor het helpen!

Groetjes,
Shefali
Shefali
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 26 nov 2009, 14:02
Groep: 0
PABO jaar: 2

Re: Luisterboeken

Berichtdoor daan op 17 jan 2010, 10:10

Ik gebruik voor een meisje in mijn klas luisterboeken.
Dit meisje heeft dyslexie en voor haar is het fijn om af en toe een luisterboek te lezen waarbij ze voorgelezen wordt en tegelijkertijd mee leest.
Ze vindt dit ook erg leuk om te doen.
Juf van groep 6!
Avatar gebruiker
daan
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 473
Geregistreerd op: 06 feb 2005, 14:21
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Luisterboeken

Berichtdoor Joke op 17 jan 2010, 11:31

Ik gebruikte af en toe voor de kleuters een luisterboek op het digibord (soms voordat ik het zelf voorlas, soms nadat ik het zelf voorlas)
en daarna konden de kleuters in de klas de boeken op de 2 computers zo vaak beluisteren als ze wilden.
Het boek zelf was ook in de klas. Dit werd daardoor weer veel vaker gepakt.
Vooral NT2 kinderen beluisterden de boeken graag en vaak. Voor alle kleuters is het goed om die boeken te horen, ze leren er veel van en NT2 kinderen raken hierdoor ook vertrouwd met de taal. De een leert snel de ander langzaam. Voor de langzame kinderen is dit een uitkomst, ze kunnen het eindeloos herhalen tot ze iets onder de knie hebben.

In de MB en BB deed ik dit ook af en toe met een Sinterklaasboek (van C1000) of in de Kinderboekenweek. In beide gevallen als opdracht verwerkt in het hoekenwerk.
Zij kregen dan de opdracht naar het boek te luisteren en mee te lezen en op een verwerkingsblad werden dan vragen gesteld en doe-opdrachten gegeven.
Zo'n boek (mee)lezen is af en toe wel eens 'lekker' en voor dyslectische kinderen heerlijk. Ze hoeven niet te blijven staren op woorden om deze te ontcijferen, zodat ze de draad van het verhaal tenminste niet kunnen verliezen. En dan is lezen best leuk! (Dat hoop ik ermee te bereiken. :D )
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Luisterboeken

Berichtdoor Anita op 17 jan 2010, 21:12

Ik zet ook wel eens een luisterboek op terwijl de kinderen lekker aan het tekenen zijn of iets dergelijks. Meestal laat ik ze dan zachtjes kletsen, maar zo af en toe is dit heerlijk als rustpunt. En aangezien ik het met mijn bijna altijd verkouden hoofd niet voor elkaar krijg om langer dan 20 minuten voor te lezen is zo'n luisterboek dan ideaal.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Boekbesprekingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron