door Robje op 01 okt 2006, 08:08
Geoffrey, die stijlen, dat ben ik met je eens; ik ben geen zachte heelmeester, maak over het algemeen ook geen stinkende wonden, maar als er dan zo'n "poekie-woekie-pedagogisch-verantwoord-uitgaan-vanhetkind-positievebenadering-uitgaanvandemogelijkheden-gohvanVygotskihebnognooitgehoord"-miep mij komt beoordelen kan ik direct mn spullen pakken. Terwijl resultaten en kinderen iets heel anders zeggen.
Die extra taken horen gewoon in de normjaartaak thuis dus daar wordt je al voor betaald. Die loskoppelen en apart belonen (dus gedeeltelijk loon naar werken) vergt enorme organisatie en registratie, en natuurlijk de strijd om de makkelijkste commissie. Omdat dit taken buiten de klas zijn horen ze eigenlijk niet in de discussie.
Gezien mijn salarisstrook hoef ik niet te klagen, wat meer mag natuurlijk altijd. Waarmee je wel zieltjes wint in het onderwijs (want ouders positief, leerkrachten lijkt me ook) steek dat geld niet in extra salarissen maar in meer leerkrachten. Een klas van 20 leerlingen brengt zoveel rust dat je altijd met plezier en zonder stress naar je werk gaat, probleemgedrag is ineens een stuk minder problematisch en het werkplezier is dus verbeterd! Ik zou daarvoor tekenen!
Echter is dit al vaker geprobeerd en het geld blijft hangen aan allerlei mensen die carriere hebben gemaakt in het onderwijs; een eigen bureautje, geen klas, een vage functie.
Tip: deel op je eigen school het aantal kinderen maar eens door het aantal medewerkers!