door miekiemousie op 22 aug 2007, 16:16
Zitten de kinderen in groepjes? Dan vond ik het volgende goed werken.
Voordat de kinderen beginnen met werken aangeven wat de bedoeling is. Bijvoorbeeld ik wil dat jullie deze opdracht helemaal alleen maken, er mag dus niet gepraat worden. Als je wel gaat praten krijg je een waarschuwing. Bij de tweede waarschuwing kan je niet meer in je groepje zitten. Ik vertelde dit vooral de eerste keren heel duidelijk, bijna overdreven. Maar de sanctie was duidelijk voor de kinderen. Later was mijn manier van werken duidelijk en hoefde ik dit niet meer te zeggen.
Als het dan zover kwam, schoof ik de tafel van het kind ZONDER iets te zeggen uit het groepje. Als het kind daarna weer ging praten (meestal gebeurde dat niet) pakte ik zijn spullen en legde ik zijn spullen voor in de klas, op een leeg tafeltje neer. Dan kwam de boodschap meestal wel aan.
Dit deed ik trouwens ook andersom. Als het kind uit het groepje gehaald was en het begreep wat ik bedoelde, mocht hij naar verloop van tijd het weer proberen in zijn groepje.
Ik zei expres niks bij het uitvoeren van de sanctie, ik zei alleen maar wat tegen de kinderen die WEL goed aan werk waren. Die gaf ik een compliment, een dikke duim of verzin maar wat. Zo was het voor het kind nog eens duidelijk dat hij/zij alleen aandacht kreeg bij positieve dingen. Dit gaf voor mij daarnaast ook weer een positieve draai aan het geheel. Ik vond het begin namelijk nogal streng, maar heb gemerkt dat de kinderen het heerlijk duidelijk vinden!
Ik lees nu de reactie van Hetty, dat is iets wat ik in een invalklas snel doe. Aangeven dat ik graag spelletjes doe, maar dat ik deze alleen doe als er tijd voor over is. De kinderen willen dan niks anders dan snel aan het werk.
Nog een tip die ik zelf gekregen heb. Wat irriteert je het meest, waar heb je het meeste last van. Ga eerst met dat gedrag aan de slag, daarna pas de rest. Wil niet alles in één keer doen!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)