Project Geschiedenis Asterix en Obelix

Geschikt voor de groepen 5 en 6

Project Geschiedenis Asterix en Obelix

Berichtdoor Juf__mama op 09 okt 2007, 08:38

Zijn hier ook leerkrachten die met Geschiedenis werken rondom een project? Bijvoorbeeld het thema 'Romeinen', verbinden jullie hier een thema aan? Ik zou wel graag met thema's willen werken maar weet niet zo goed hoe ik dat moet opstarten. Alle tips zijn welkom!

Ik heb zelf het idee om iets met het thema 'Romeinen' te doen en dan vooral met Asterix en Obelix! Morgen laat ik de DVD zien van Asterix en Obelix!
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Project Geschiedenis Asterix en Obelix

Berichtdoor jufmarije op 10 okt 2007, 16:44

Hallo!
Ik ben zelf op dit moment toevallig bezig met het thema Romeinen. Wij werken op school niet meer met een geschiedenismethdode, maar bieden geschiedenis aan via thema's. Het is de bedoeling dat je in ieder geval 3 geschiedenisthema's per jaar doet.
Ik ben het thema begonnen met een collega die in Romeinse kledij de klas binnenkwam. Hij liet een brief achter. In die brief stond met Romeinse letters dat we een thema over de Romeinen gingen doen. Dat was een leuke start! Via internet heb ik een soort werkboekje gevonden, kijk maar op http://www.legermuseum.nl, het boekje heet Retourtje Romeinen. Hier werken we regelmatig uit. Ik werk op een multiculti-school, wij doen veel aan woordenschat. Alle woordenschatwoorden die ik aanbied gaan nu over de Romeinen. Zo hebben we het al gehad over: de tijdbalk, het verleden, voor Christus, na Christus, het volk, het Romeinse Rijk, uitbreiden, veroveren, het leger, het legioen, de hulptroepen, het castellum, de wachttoren, het fort, de gracht, de wal, etc. Verder heb ik een kist met boeken over de Romeinen in de klas; elke dag tijdens het stilleesmoment mogen er 8 kinderen aan de instructietafel komen zitten om in de boeken te lezen. Gisteren hadden we een Romeinendag; er is iemand gekomen met voor elk kind Romeinse kledij en we hebben de hele dag gewerkt aan een mozaiek.
Verder wilde ik nog wat doen met onderzoeksvragen bedenken (wat aten de Romeinen, wat leerden de kinderen op school, hoe woonden de Romeinen, etc.). En dan in groepjes naar het antwoord laten zoeken en dan laten presenteren, maar ik weet niet zeker of ik dat nog helemaal ga redden. Er is bij ons namelijk van alles tussengekomen (sportdag, cursussen etc.) waardoor ik minder tijd heb voor het thema dan gepland. Maar ze vinden het wel heel erg leuk!!!
O ja, met Romeinse cijfers moet je natuurlijk ook wat doen!

Dit was een beetje van de hak op de tak geloof ik.... Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel! :)
jufmarije
PABOforum Peuter
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 20:23
Woonplaats: Utrecht
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Project Geschiedenis Asterix en Obelix

Berichtdoor Juf__mama op 10 okt 2007, 17:08

Goh, wat een leuke ideeen allemaal zeg! Ik wil aan een soort mini-projectje gaan werken. Vandaag heb ik de film van Asterix en Obelix laten zien. Vonden ze heel erg leuk! Meteen ff wat info over de Romeinen aan vastgeknoopt natuurlijk ;) ik zou wel graag willen weten wat je concreet doet tijdens de geschiedenislessen zeg maar! Begrijp je? Hoe geef je je lessen bijvoorbeeld? Heb je ook een thematafel?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Project Geschiedenis Asterix en Obelix

Berichtdoor jufmarije op 10 okt 2007, 17:19

Vandaag ging het zo: ik ben begonnen met een woordenschatles rondom het fort. Daarin kwamen deze woorden ook voor: de wal, de gracht, de poort, de barak. Aansluitend lazen we een stukje in het werkboekje van Retourtje Romeinen (daar kwamen al deze woorden ook in voor), en maakten we de opdrachten.
Wij doen op school veel met woordenschatlessen, en daarin kunnen we dus al heel veel info kwijt.
Ik heb op een kast allerlei boeken over de Romeinen staan. Die mogen ze altijd pakken als ze klaar zijn met hun werk, en ook tijdens het leesmoment (na de pauze lezen we altijd 15 minuten) mogen kinderen daarin lezen. Is dat de thematafel die je bedoelt?
Je kunt ook zelf begrijpend leeslessen maken met teksten over de Romeinen.
En dan die onderzoeksvragen waar ik het al over had, maken een thema voor kinderen heel interessant. Zij mogen zelf vragen gaan bedenken; wat willen ze nog meer leren, wat willen ze nog te weten komen? Ik kom er nu dus waarschijnlijk niet meer echt aan toe, maar met een volgend thema ben ik dat zeker van plan. De 1e keer wil ik dan die onderzoeksvragen met hen samen gaan onderzoeken; dus een tekst kopieren waar de antwoorden in te vinden zijn; waar staat het? En dan aanleren om in je eigen woorden het antwoord op de onderzoeksvraag te formuleren. Een volgende keer kunnen kinderen misschien in tweetallen op zoek gaan naar de antwoorden, en er een soort werkstukje van maken dat ze dan weer kunnen presenteren aan de rest van de klas.


Je ziet dat ik tijdens een thema een aantal vakken aanpas; woordenschat, stillezen, begrijpend lezen, crea... allemaal gericht op de Romeinen. Tis dus niet 1 uurtje per week in een geschiedenisles.
Snap je?
jufmarije
PABOforum Peuter
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 20:23
Woonplaats: Utrecht
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Project Geschiedenis Asterix en Obelix

Berichtdoor Juf__mama op 19 okt 2007, 16:00

Hoe verloopt het thema tot nu toe Marije?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Project Geschiedenis Asterix en Obelix

Berichtdoor jufmarije op 23 okt 2007, 20:37

Nou, ik heb het thema voor de herfstvakantie afgesloten, heb er in totaal 3 weken aan gewerkt. Tis niet echt helemaal uit de verf gekomen, omdat er allerlei cursussen van mij en de sportdag en het suikerfeest en een collectieve advdag in vielen... Maar de klas was wel heel enthousiast! Ik heb ze als afsluiting een tekst laten schrijven; stel je voor dat je iemand tegenkomt die nog nooit van de Romeinen heeft gehoord, wat vertel je diegene dan? En zo merkte ik dat ze toch heel wat hadden opgestoken :D Mijn volgende thema, ik weet nog niet welke, ga ik wat uitgebreider doen.
En ben jij al met het thema begonnen? Loopt het een beetje?
jufmarije
PABOforum Peuter
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 20:23
Woonplaats: Utrecht
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Project Geschiedenis Asterix en Obelix

Berichtdoor margreetnauta op 22 nov 2007, 08:05

Als je kinderen de Romeinse speld (fibula) laat maken, heb je meteen een techniekles te pakken.
http://www.techniekinjeklas.nl/index.pl/romeinse_speld
margreetnauta
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 26 jun 2007, 14:32


Keer terug naar Middenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron