thema tijd?

Geschikt voor de groepen 5 en 6

thema tijd?

Berichtdoor sann op 10 aug 2009, 10:57

hallo

dit schooljaar werk ik met groep 5 en 6 een heel jaar rond het thema tijd. De andere onderdelen van wo worden door mijn collega gegeven. Ik heb dus 2 lesuurtjes per week om met de kinderen hierrond te werken.
Wat zal aan bod komen:
- dagen, maanden, jaar, seizoen
- soorten kalenders, klokken, ...
- stamboom
- levenslijn ( eigen, en anderen vb ouders, grootouders )
- eeuwband = laatste eeuw
- eeuwenband = de volledige band

Nu vroeg ik mij af hoe ik hier best gestructureerd aan begin
Ik zie momenteel nog niet echt een duidelijke lijn hierin, en hoe ik dit ga invullen.

Ik denk dat de volgorde van onderwerpen zoals ik ze hiervoor gezet heb wel een goede opbouw is maar ik weet niet hoe ik nu verder moet. Ik heb geen handleiding ter beschikking!

alvast bedankt
sann
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: thema tijd?

Berichtdoor Anita op 10 aug 2009, 11:06

Deze volgorde lijkt me idd wel logisch. Hoewel ik het verschil tussen stamboom en levenslijn nog niet helemaal zie.

Kun je iets meer vertellen over de achtergrond van zulke thema's? Hoe komt het dat je hier het hele jaar voor hebt? En is dit dan in de plaats van geschiedenis of hoe moet ik dat zien?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: thema tijd?

Berichtdoor sann op 10 aug 2009, 11:13

tja hier in belgië geef je geen aparte wo vakken zoals bv geschiedenis.
We werken hier in thema's. Omdat we merken dat het onderdeel tijd toch voor veel kinderen moeilijk is, willen we hier dit jaar een apart thema van maken.
Dus als ze Wo krijgen bij mij dan is het over tijd.

stamboom: hier maak je echt een stamboom met de kinderen en werk je rond begrippen als ouder, grootouder, overgrootouder, tante, nonkel of oom, nicht, neef, schoonzus, schoonouders enz

daarna maak je met de kinderen ook een levenslijn. Hier komen jaartallen op met hun geboorte, voor het eerst naar school, naar het eerste leerjaar ( groep 3 ), enz...

bij eeuwband en eeuwenband kunnen dan verschillende thema's aan bod komen zoals: wonen vroeger en nu, kledij vroeger en nu.... Dit nadat ze de structuur van deze tijdsbalken doorhebben.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met de achtergrond van de thema's? Dit zijn de onderwerpen waar ik rond moet werken.

Sann
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: thema tijd?

Berichtdoor Anita op 10 aug 2009, 11:19

Ok, nu snap ik het wat beter. Met de achtergrond bedoelde ik waarom je een heel jaar over het thema tijd moet gaan werken, maar nu snap ik dat.

En die levenslijn is dus in feite een persoonlijke tijdbalk van de kinderen. Dan vind ik de opbouw die je nu hebt inderdaad heel duidelijk.

Misschien dat je kunt beginnen met het maken van de verjaardagskalender met de kinderen en die dan in chronologische volgorde ophangen in de klas. (wel even duidelijk maken dat er een verschil is tussen de start van het schooljaar en de start van het kalenderjaar)
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: thema tijd?

Berichtdoor sann op 10 aug 2009, 11:43

ja dat komt bij het stukje dagen maanden, jaar en seizoenen aan bod
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België


Keer terug naar Middenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron