leermiddelen maken.

Geschikt voor de groepen 5 en 6

leermiddelen maken.

Berichtdoor Bettiejj op 16 aug 2009, 17:00

Hallo allemaal,
De vakantie is weer bijna voorbij, dus tijd om weer bezig te gaan met de studie! Ik moet voor de middenbouw zelf leermiddelen gaan maken.
Deze leermiddelen moet ik kunnen koppelen aan de kerndoelen over wereldoriëntatie. Ik moet er 12 maken, en zat zelf te denken aan
een kwartet, een ganzenbord spel, een quiz en werkbladen. Hebben jullie voor mij nog meer tips? ik vind het zelf erg lastig...
Bettiejj
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 05 jun 2009, 10:03
Groep: 6
PABO jaar: 0

Re: leermiddelen maken.

Berichtdoor esther2704 op 16 aug 2009, 17:30

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet gaan bedenken welke vakgebieden je wilt gebruiken: natuur, techniek, aardrijkskunde, geschiedenis? En hieraan specifieke doelen koppelen, dan heb je een idee qua onderwerp en kun je beter gaan bedenken denk ik welk spelletje je gaat maken.

Bijvoorbeeld:
Vakgebied: Geschiedenis
Doel (uit de kerndoelen gehaald):
Tijd van ontdekkers en hervormers (1500-1600)
- het begin van de Europese overzeese expansie
- ontdekkingsreizen langs Afrika naar Azië en naar Amerika
- o.a. Barentsz en De Houtman

Ik stel me dan voor: een wereldkaart als een spelbord met de routes van de ontdekkingsreizigers als vakjes. Boten als pionnen. Elk vakje heeft een nummer en andere kleur en komt overeen met een stapeltje kaartjes. Bijv. je gooit 4 en je komt op het gele vakje 4. Je tegenspeler moet een kaartje pakken van de gele stapel en de vraag voorlezen, jij moet de vraag beantwoorden en als je hem goed hebt beantwoordt krijg je een vlaggetje, wie heeft als eerst 10 vlaggetjes?
Je zou dan bijvoorbeeld gele kaartjes kunnen maken met open vragen en oranje kaartjes met meerkeuze vragen en groene kaartjes met opzoek vragen.

Het is maar een snel bedacht voorbeeld, maar als je methodes e.d. doorbladert kom je denk ik wel op ideetjes.

Voor de hersft is een kwartet met verschillende soorten bomen ook leuk, dan kun je 4 kaarten per boom maken: 1. hele boom en naam, 2: soort boom (loofboom, naaldboom), 3: bladvorm, 4: vrucht.

Voor jongere kinderen is het ook leuk om een kwartet van de seizoenen te maken.

Hoop dat je wat ideetjes opgedaan hebt! Succes!
Schooljaar 2012/2013: groep 1/2
Avatar gebruiker
esther2704
PABOforum Peuter
 
Berichten: 180
Geregistreerd op: 13 jan 2005, 19:47
Woonplaats: Amersfoort
Groep: 1
Schooltype: Openbaar, Dalton
PABO jaar: 0

Re: leermiddelen maken.

Berichtdoor juf suus op 16 aug 2009, 22:13

Andere leermiddelen die mij te binnen schieten zijn:

1. Speurtocht
B.v. een speurtocht (herfstwandeling) door het bos, waarbij kinderen vragen moeten beantwoorden en eventueel opdrachtjes moeten uitvoeren

2 Memorie
Memorie van de provincies is leuk voor groep 5. Zet op het ene kaartje de provincie en op het andere kaartje de hoofdstad. De bedoeling is dat de kinderen om ste beurt 2 kaartjes omdraaien en de 2 kaartjes die bij elkaar horen zoeken.

3 Pim pam pet

4 piccolo ( kijk maar eens op de leermiddelen database voor een voorbeeld, wel eerst even GRATIS lid worden en inloggen)
http://leermiddel.digischool.nl/po/leer ... ab19?s=7.6
5 ICT,
kinderen zoeken een bep. site op en beantwoorden daarna vragen.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: leermiddelen maken.

Berichtdoor Bettiejj op 17 aug 2009, 11:48

Bedankt voor de leuke ideeën! Hier kan ik wel wat mee.
Ik moet voor alle vakgebieden leermiddelen maken, dat was ik vergeten te vertellen.
Bettiejj
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 05 jun 2009, 10:03
Groep: 6
PABO jaar: 0

Re: leermiddelen maken.

Berichtdoor lejow op 17 aug 2009, 16:37

Ik kan toch niet meer op het woord komen.. Maar misschien een website of een weblog, of zo'n webwandeling, waarbij de leerlingen een werkblad krijgen met vragen er op waarvan ze de antwoorden op verschillende internetsites moeten zoeken
lejow
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 313
Geregistreerd op: 10 nov 2008, 17:20
Groep: 1
Schooltype: Openbaar basisonderwijs
PABO jaar: 0

Re: leermiddelen maken.

Berichtdoor Anita op 17 aug 2009, 16:38

webquest?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Middenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron