door Erick op 17 mei 2013, 22:56
Duidelijke spelregels en niet te ingewikkeld.
Dat is dan voor tijdens het spelen. Wanneer de kinderen het spel gaan maken, en er bijvoorbeeld opdrachten bij moeten, kun je bijvoorbeeld eisen stellen aan het aantal open en gesloten vragen, onderwerpen die aan bod moeten komen. Denk verder eens na of je ze per sé een bordspel wil laten maken, of dat het een kwartetspel mag zijn of memorie? Aan een kwartetspel zul je weer andere eisen moeten verbinden. Dat geldt ook voor memorie. Bij die laatste kun je er dan weer voor kiezen om geen gelijke plaatjes te vragen, maar bijvoorbeeld woord en betekenis, woord en plaatje of twee plaatjes die een duidelijk verband hebben.
Maar wat Joke ook al zegt, het hang af van de leeftijd van de groep. Wat is het doel van de opdracht? Is het een verwerking? Een van mijn leerlingen heeft in het kader van de lessenreeks over de gemeente een spelbord gemaakt en daarbij verschillende vragen bedacht die te maken hadden met de inhoud van de lessenreek. Erg leuk en bovendien was het idee ook van de leerling zelf.
Op zie je twee spelborden die ik voor rekenen eens gebruikt heb. Blanco A3-versies (met alleen genummerde vakjes) van beide borden heb ik ook. Mocht je die willen, pb even.
Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.