Aardrijkskunde Meander

Geschikt voor de groepen 5 en 6

Aardrijkskunde Meander

Berichtdoor juf Miranda op 01 sep 2013, 13:27

De methode van Meander is vrij nieuw. Nu ga ik voor het eerst met deze methode werken in een combinatieklas 5/6.

Graag zou ik praktijkervaringen willen horen hoe ze werken in de klas met deze methode?
- hoe lang doe je over een thema? (hoeveel lessen en hoe is je verdeling van de lessen?)
- Hoe combineer je dit in je combinatiegroep? Geef je op hetzelfde moment aardrijkskunde of geef je de gehele les bij één groep en de andere groep gaat zelfstandig werken?

Hoor graag praktijkervaringen van collega's.

gr Miranda
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu windstil.
juf Miranda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 257
Geregistreerd op: 02 mei 2004, 18:52
Groep: 4
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0
Functie: part-time juf en mama

Re: Aardrijkskunde Meander

Berichtdoor JufH op 01 sep 2013, 16:43

Ik ben geen ervaringsdeskundige maar hoor wel eens dat scholen in een combi eerst de stof van de ene groep aanbieden, dus dit jaar bijv. allemaal het boek van groep 6, en dan volgend jaar de stof van groep 5. Maar of dat praktisch haalbaar is (hoe is de groepsverdeling volgend jaar bijv.) weet ik niet...
Ik trek meestal 2 weken uit voor een blok. Ik werk zo dat ik 2 weken alleen aardrijkskunde geef, dan 2 weken bio en dan 2 weken geschiedenis...
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Aardrijkskunde Meander

Berichtdoor Anita op 01 sep 2013, 18:39

Hij is al niet zo heel nieuw meer toch? Wij werken er volgens mij al drie jaar mee.
De manier van werken in combinatiegroepen die Henriette noemt wordt idd veel gebruikt, maar is juist bij aardrijkskunde niet echt een aanrader. De stof van groep 5 heb je echt nodig om in groep 6 verder te kunnen omdat in deze groep bijvoorbeeld een begin wordt gemaakt met kaartvaardigheden, plattegronden etc.

Ik doe het bij Meander zo dat ik een blok introduceer met verhaal, filmpjes etc. en verder verwerken de leerlingen de stof zelfstandig. De volgende keer wordt die verwerking besproken en starten we het volgende stukje weer op. Bij mij staat aardrijkskunde op de weektaak en wordt het dus echt in de loop van die week zelf gemaakt, maar ik kan me ook voorstellen dat je het juist gelijktijdig roostert en dan om en om bespreekt en laat verwerken. Mijn planning is zo dat ik een half uur leerkrachtgebonden heb en rekening houdt met een half uur verwerken.
Na vier lessen is er de vijfde les een toets. Hierna komen de bakkaarten. Er zijn veel verschillende leuke opdrachten. Vaak zit er ook iets met koken ofzo bij. Die vind ik niet altijd direct toepasbaar en bewaar ik dan vaak als bijvoorbeeld taakspelbeloning, maar ik kies dan bijvoorbeeld drie kaarten uit waaruit gekozen mag worden. Deze kaarten doe ik dan altijd vrij uitgebreid. Groepjes krijgen dan bijv. twee weken de tijd om een opdracht te verwerken en de derde week doen zij een presentatie. Vaak verwerk ik er dan gelijk een web 2.0 tool in, zo heb ik bij groep 6 hfdst 3 afgelopen jaar bijv. een popplet laten maken, ieder groepje kreeg een eigen planeet om te verwerken. Op deze manier doe ik ongeveer zesweken over een hoofdstuk. Die tijd heb je, want er zijn maar vijf hoofdstukken. Je kunt ze dus heel uitgebreid behandelen.

Ik hoop dat je zo antwoord hebt op je vragen. Als je meer vragen hebt dan hoor ik het wel.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Middenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast