[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - groep 7 - 4 koude gerechten bereiden

groep 7 - 4 koude gerechten bereiden

Geschikt voor de groepen 7 & 8

Moderator: timgearz

groep 7 - 4 koude gerechten bereiden

Berichtdoor afstudeer student op 06 okt 2005, 10:43

Hoi allemaal,

Ik ga als afsluiting voor het project wikken & bewegen met mijn stageklas in 4 groepen van 7 kinderen en 3 hulpouders een 'gezond' gerecht bereiden.
De kinderen moeten er ongeveer een uurtje mee bezig kunnen zijn en ze moeten allemaal iets te doen hebben. Het moeten ook gerechten zijn die ze meteen kunnen nuttigen, we kunnen niks warm maken en hebben ook geen oven. Dus koude gerechten worden het.
Ik had zelf fruitbowl bedacht, maar nu moet ik nog 3 andere gerechten hebben.

Weet er iemand nog iets? op internet is veel te vinden, maar het meeste is niet geschikt voor mij.

Ik weet ook nog niet hoe ik het precies organiseer. Zal ik de kinderen het gerecht van alleen het eigen groepje laten opeten of is het beter als ze van elk gerecht iets krijgen. Het is niet de bedoeling dat er veel overblijft en ze moeten ook niet propvol zitten. het gaat immers om de gezelligheid en het moet gezond zijn. Ik zat ook te denken om 1 groepje een voorgerecht, de ander een hoofdgerecht enzo verder te laten maken. Maar dat is misschien niet handig omdat het koude gerechten zijn. Of zou ik meer in de richting van gezonde hapjes moeten denken, maar daar ben je denk ik weer geen uur mee bezig.

Wat zouden jullie doen?

Alvast heel erg bedankt, ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.
afstudeer student
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 18 aug 2005, 23:20

Berichtdoor marjan op 06 okt 2005, 12:23

Ik denk dan aan (vruchten)salades of toetjes.

Kun je niet gewoon alles op tafel zetten en dat de kinderen dan zelf kiezen waar ze iets van willen hebben?
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor Anita op 06 okt 2005, 12:34

Gevulde eieren is ook altijd erg leuk om te maken en het kost wel wat tijd als je het goed wilt doen.
Als je niet weet hoe dan zet ik wel even een receptje neer.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor afstudeer student op 06 okt 2005, 13:33

marjan, je bedlt een lopend buffet, dat is wel leuk vor de kinderen

anita zou je mij dat receptje kunnen geven? lijkt mij erg geschikt
afstudeer student
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 18 aug 2005, 23:20

Berichtdoor Anita op 06 okt 2005, 13:43

Je kookt eieren (behoorlijk hard)

eieren worden gepeld en daarna in de lengte door midden gesneden. het eigeel 'wip' je eruit in een schaal. Let erop dat je het eiwit als 'schaaltje' overhoudt, heb je daarna nog nodig.

Bij het eigeel doe je in ieder geval wat mayo, curry, peper en zout. Je kunt er ook nog wat meer kruiden aan toevoegen zoals kerrie of paprikapoeder. Lekker is het ook om er wat bieslook of iets dergelijks doorheen te doen. Dit mengsel prak je heel fijn tot er geen stukjes meer te zien zijn. Met een slagroomspuit (of eventueel gewoon lepelen maar is minder mooi) doe je dit mengsel in de schaaltjes van eiwit. Dan nog mooi garneren met bijvoorbeeld wat paprikapoeder en een toefje peterselie.

Het ziet er erg leuk uit en vrijwel ieder kind lust het!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor marjan op 06 okt 2005, 13:45

Misschien is stokbrood met kruidenboter ook een idee. Kruidenboter kunnen ze zelf maken (op Internet zijn genoeg recepten voor Kruidenboter te vinden). Duurt geen uur, maar misschien kun je dit groepje 2 dingen laten maken.
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor jade35 op 06 okt 2005, 18:05

sandwiches of zoals de kinderen bij ons in groep 6 schrijven "sentwitsjes"
met komkommer, zalm, roomkaas etc.
groente dip is ook leuk
dipsaus aanmaken en komkommer, tomaat, bloemkool wortel in stukjes snijden en dippen maar.
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Berichtdoor miekiemousie op 06 okt 2005, 18:54

misschien kan ik nu wel reageren....net had die geen zin.

Ik heb vorig schooljaar gezonde producten gemaakt rondom een project Uplay. Deze zal ik (als ik het niet vergeet) naar je toesturen. Succes!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor afstudeer student op 07 okt 2005, 20:17

o dat zou super fijn zijn als je dat vrouwelijk geslachtsorgaan mailen, mijn adres is

mailto:memjanssen@student.han.nl

zelf zit ik nog te brainstormen over aardappesalade, pastasalade, beschuit met fruitmoes
afstudeer student
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 18 aug 2005, 23:20

Berichtdoor afstudeer student op 07 okt 2005, 20:19

he? 'vrouwelijk geslachtsorgaan'' dat had ik niet getypt hoe kan dat er nou staan? sorry lees er ff overheen
afstudeer student
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 18 aug 2005, 23:20

Berichtdoor marjan op 07 okt 2005, 20:33

i.p.v. kunt had je k u t n getypt. En dat verandert ie dan automatisch in 'vrouwelijk geslachtsorgaan' :lol:
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor afstudeer student op 07 okt 2005, 22:16

ah vandaar, hahaha, eigenlijk wel geinig , maar ik dacht wat heb ik nou weer gedaan
afstudeer student
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 18 aug 2005, 23:20

Berichtdoor Cindy op 08 okt 2005, 07:54

ik heb het toen ook gedaan en de kinderen zelf laten bedenken wat ze wilden doen. Ze kwamen met de volgende ideetjes:

- tosti's
- milkshakes
- broodje hamburger (met sla etc.)
- poffertjes
- salade
- koekjes
- zelfgemaakte patat (schillen van aardappels)

Ik had wel begeleiding van ouders bij elk groepje.
De kinderen namen zelf de ingrediënten mee, in het groepje werden de kosten verdeeld. Wanneer er teveel kosten in een groepje waren, werd dit bij mij gemeld en dat deden we uit het klassenbudget.
's ochtends na-de -pauze startten we en toen hebben we tussen-de -middag samen gegegeten in de klas. Daarna buitengespeeld en toen het middagprogramma weer "gewoon" gevolgd :)

Milkshakes maken
Afbeelding
Salade maken
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cindy op 08 okt 2005, 08:04, in het totaal 2 keer bewerkt
Schooljaar 2008/2009: 4 dagen groep 7 (één dag ouderschapsverlof)
ICT-coordinator, leescoordinator, sportcoordinator
Avatar gebruiker
Cindy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 13 jan 2002, 00:56
Woonplaats: Heerhugowaard
Groep: 7
Schooltype: katholiek
Functie: ict en leescoordinator

Berichtdoor Geoffrey op 08 okt 2005, 07:59

Een bananenshake is erg lekker. Het recept heb ik momenteel niet bij de hand, maar staat vast wel ergens op internet.

Qua organisatie zou ik de kinderen trouwens willekeurig in groepen verdelen. Als je gaat vragen "wie wil wat maken" ofzo, dan komt het niet goed. Zelf heb ik de kinderen gewoon at random kaartjes gegeven, waarop stond wat ze gingen maken. De kinderen met hetzelfde kaartje waren dan een groep. Op die manier kreeg ik van mijn groep 6-7 tenminste geen gezeur, want het ging gewoon op een eerlijke manier.

Was alleen een beetje irritant dat ik voor de gevulde eieren de mayonaise, mosterd en ketchup was vergeten. :)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Cindy op 08 okt 2005, 08:03

Qua organisatie zou ik de kinderen trouwens willekeurig in groepen verdelen. Als je gaat vragen "wie wil wat maken" ofzo, dan komt het niet goed.

Dat verschilt per groep ben ik van mening! Het ging bij mijn groep toen hartstikke goed en de kinderen leren ook samen te werken, rekening te houden met elkaar en samen beslissingen te nemen.

ben het er mee eens dat het niet bij alle groepen kan :)
Schooljaar 2008/2009: 4 dagen groep 7 (één dag ouderschapsverlof)
ICT-coordinator, leescoordinator, sportcoordinator
Avatar gebruiker
Cindy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 13 jan 2002, 00:56
Woonplaats: Heerhugowaard
Groep: 7
Schooltype: katholiek
Functie: ict en leescoordinator

Volgende

Keer terug naar Bovenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron