door Joke op 15 sep 2007, 10:07
Wij speelden vroeger zelf een heel oud spel met dobbelstenen. Je zou kunnen beginnen met 6 dobbelstenen
Een leerling gooit de dobbelstenen en probeert door optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen de getallen van 1 t/m ... met die ogen te maken. Dit gaat steeds door. Bij elke ll. wordt het hoogst behaalde getal genoteerd.
Een voorwaarde, je mag een getal maar 1 x gebruiken, hoe je het uitrekent zeg je hard op
Voorbeelden:
je gooit:
1 4 6 2 2 5
je begint
1 ligt er
2 ligt er
1+2=3 ligt er
4 ligt er
5 ligt er
6 ligt er
1+6=7 ligt er
zo ga je door: 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20 kunnen zo gelegd worden.
4x5+1=21 enz.enz.
Als je dit spel een beetje aanpast kun je er een groepsactiviteit van maken.
Vijf lln. in een groepje bijvoorbeeld:
Er wordt gegooid bijv. door de jongste (een andere manier om de beginner aan te wijzen kan ook natuurlijk)
die legt uit hoe hij 1 maakt, de volgende hoe hij 2 maakt, de volgende hoe hij 3 maakt
Het spel duurt langer en je komt hoger naarmate je meer dobbelstenen gebruikt, je kunt ook met minder dobbelstenen werken.
Als het spel staakt omdat ze geen oplossing meer vinden om het volgende getal te maken, wordt er een dobbelsteen weggelegd en gaan ze het met 5 dobbelstenen proberen. (Als iemand anders een oplossing weet, ook als hij/zij niet aan de beurt is, mag de oplossing gegeven worden en nog verder worden gespeeld.)
Staakt het spel dan gooit degene die aan de beurt was met 5 dobbelstenen. Ze gaan door tot het tijd is en leveren steeds een dobbelsteen in.
Het hoogst behaalde getal wordt steeds genoteerd. (Laat de worp even opschrijven zodat je zeker weet dat het eerlijk is gegaan en je weet met hoeveel dobbelstenen dit behaald is.)
Aan het eind van het circuit kun je kijken welke groep het hoogste getal heeft gehaald, maar dat is niet noodzakelijk.