[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 8 Thema mode

Groep 8 Thema mode

Geschikt voor de groepen 7 & 8

Moderator: timgearz

Groep 8 Thema mode

Berichtdoor jufinspee op 11 apr 2010, 16:01

Hoi allemaal,

Heel misschien kennen sommigen mij nog van eerdere topics. Ik heb een paar hele moeilijke groepen gehad toen ik begon met invallen en heb enorm veel aan jullie hier gehad destijds! Daarvoor nog ontzettend bedankt :D

Nu heb ik een groep 8 en daar loopt het op rolletjes. Nu hebben we alleen schoolbreed het thema 'mode vroeger en nu' en ik heb TOTAAL geen inspiratie... Ik heb wel iets bedacht, maar niet genoeg om twee weken mee bezig te zijn... dus misschien hebben jullie nog tips/ideeen voor mij? Wat ik tot nu toe heb is:

- Kleedkamer in de klas, gordijn en allemaal kleren van de kinderen, vooral voor de aankleding van de klas;
- Voor de ramen t shirts, broeken, etc. mallen die de kinderen versieren met verf en stiften;
- Woordzoekers met kleding;
- Modeshow met vuilniszakken, kurkenhoedjes, eigen gemaakte tassen, etc. Dit ook aan de ouders showen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
jufinspee
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 05 aug 2008, 09:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor juf suus op 11 apr 2010, 17:02

Wat ideetjes die mij te binnen schieten
1. Besteed een les over kleding van vroeger. Hoe zagen mensen er vroeger uit, welke functie had kleding enz.
2. Welke kleding is over 50/100 jaar in de mode. Laat de kinderen het modebeeld van b.v. het jaar 2110 tekenen. Hoe zien de mensen eruit, welke accessoires enz.
3. Versieren en verstellen: Val je nu een gat in een broek, dan is de kans groot dat die in de vuilnisbak verdwijnt. Maar vroeger werd ā€“zeker als je niet rijk was- alles netjes gerepareerd. Als je zelf uit je kleren gegroeid was, werd het geschikt gemaakt voor een jonger broertje of zusje. En als de kleding tot de draad toe versleten was werden er poetsdoeken of inktlappen van gemaakt.
Je kunt op verschillende manieren een gat in een broek of jurk repareren. Iedereen had zo zijn eigen manier om dat te doen. Op welke manier zou jij een gat in je kleding repareren? Geef elk kind een stukje stof of gekleurd papier en laat ze er een (niet al te groot) gaatje in knippen. Hoe kun je het repareren? Onopvallend, bijvoorbeeld met stof of garen in dezelfde kleur of juist heel opvallend, bijvoorbeeld in de vorm van een geborduurd (geplakt) bloemetje? Laat iedereen zijn eigen manier verzinnen om het gat te dichten. Door alle proeflapjes hetzelfde formaat te geven en later aan elkaar te naaien (plakken) kan er een wandkleed van gemaakt worden.
4. Accessoires
Met een jurk alleen ben je nog niet aangekleed. Accessoires maken het geheel af. Denk aan een tas, paraplu, sierraden, schoenen, mobieltjes etc.
Laat de kinderen een tekenvel in tweeƫn vouwen; op de ene helft tekenen ze (of plakken van uitgeknipte afbeeldingen) allerlei accessoires die passen bij een man (jongen) of vrouw (meisje) van nu. Op de andere helft komen dezelfde soort accessoires, maar dan voor over 100 jaar. Hoe zou het er dan uitzien?
5. Soorten stof
Verzamel een aantal verschillende soorten textiel; T-shirtstof, gebreid/gehaakt, spijkerstof, gordijnstof, vitrage, tule, jutezak, washandje etc. Laat de kinderen met hun ogen dicht voelen en bedenken wat voor soort textiel het is en wat er van gemaakt kan worden. Dat kan in kleine groepjes of tweetallen in de vorm van een spelletje of quiz.
6. t-shirts bewerken met textielstiften of t-shirts batikken
7.

In dit document staan misschien nog wel leuke ideetjes die je kan gebruiken. http://www.schooltv.nl/download/hbb/256_259_kleding.pdf
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor Joke op 11 apr 2010, 18:01

-Geschiedenisles over waar het woord manequin vandaan komt. (Poppetjes van karton waarop de stof getoond werd- middeleeuwen.)
-Heel leuk, dat heb ik ooit zelf eens op een cusus gedaan: stof veranderen.
Je neem een gedessineerde stof en plakt daarop dessins uit andere lappen, waardoor er een nieuw patroon ontstaat.
-Je kunt zo ook oude kleren vragen en die laten veranderen qua vorm en dessin. (Je hebt echt hulp nodig) Daarmee een modeshow geven.
Er zijn op het ogenblik op tv verscheidene afleveringen van Topmodel of zo iets dergelijks te zien. Modeontwerpers moeten allerlei zaken ontwerpen, misschien leuk om eens zo'n aflevering te bekijken.
En je moet inderdaad bepaalde stoffen bespreken: waar wordt het eigenlijk van gemaakt, hoe komen we daaraan?
Ik denk aan zijde, linnen, vlas, katoen. Aardrijkskunde: wat groeit er en waar? Katoen vroeger en nu.
(Wij waren ooit een belangrijk textielland - 3e wereldlanden die het overnemen + problematiek)
Bekende dessins die nooit meer vergeten worden: Schotse ruiten, pepita ruitje enz., modetrends gelanceerd door filmsterren. Vroeger en nu.
Welke filmsterren speelden/spelen hierin een belangrijke rol?

En natuurlijk: merkkleding. Is het echt zoveel waard? (Turkije, het land waar het gemaakt wordt/werd en alleen het merkje bepaalde de prijs. :( )
Toffe trends, verschrikkelijke trends etc.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor Juf Ellen85 op 12 apr 2010, 12:59

Als ik het goed onthouden heb kun je via Praxis Bulletin keuzewerk downloaden en volgens mij zat daar ook thema mode bij.
Misschien heb je daar nog iets aan!
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype: Openbare Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor jufinspee op 12 apr 2010, 19:39

Erg leuke ideeen! Enorm bedankt :D Heb nu helemaal zin in het project.

Helaas kan ik niks bekijken van praxis bulletin, heb geen wachtwoord :? Misschien kan iemand daar een pb van sturen of mag dat niet??
jufinspee
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 05 aug 2008, 09:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor lucia op 12 apr 2010, 19:59

Voor dat wachtwoord hebben we een speciaal topic:

Ik stuur je voor nu een pb met het wachtwoord... :D
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor Juf_Ingrid op 17 sep 2010, 11:15

Zelf ben ik nu bezig met het thema. Wie weet er nog leuke taal- , reken- en onderzoeksactiviteiten.
Zelf had ik al een inhouden matrix gemaakt.. Misschien nog ideeƫn/aanvullingen?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Juf_Ingrid op 22 sep 2010, 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Juf_Ingrid
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 04 nov 2008, 12:34
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor moimoi op 17 sep 2010, 11:35

groep 8: ik zou wat van die opmaakpoppen aanschaffen en dan kunnen die meiden mooi aan de slag!
Misschien kun je van een kapper ofzo wat van die poppen met lang haar lenen?
En... koop via marktplaats wat aankleedpoppen - van die paspoppen. Ga naar de markt voor stukjes stof en laat de kinderen hun eigen kleren ontwerpen. Schakel wat oma's in met naaimachines, succes verzekerd!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor peter1000 op 17 sep 2010, 20:37

Eigen T-shirt ontwerpen, de mooiste echt laten drukken.

http://www.123lesidee.nl/files/schrijfmix-Tshirt.pdf

Leerkaart: Hoe wordt kleding gemaakt?

http://www.123lesidee.nl/index.php/site/out/5837

Samenstellingen met kleding, werkblaadje.

http://www.123lesidee.nl/files/kleding.pdf
Avatar gebruiker
peter1000
PABOforum Peuter
 
Berichten: 120
Geregistreerd op: 21 jan 2010, 23:26
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor brigitte op 17 sep 2010, 21:08

Rekenen met geld en procenten...uitverkoop!
Avatar gebruiker
brigitte
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 529
Geregistreerd op: 26 aug 2002, 21:46
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor peter1000 op 17 sep 2010, 22:13

Je zou ook het vak Engels er bij kunnen betrekken, thema clothing, modeshow in het Engels laten presenteren.
Avatar gebruiker
peter1000
PABOforum Peuter
 
Berichten: 120
Geregistreerd op: 21 jan 2010, 23:26
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor ElsjeFiederelsje op 19 sep 2010, 21:26

Rekenen: verschillende maten omrekenen? (Inch/cm)
Avatar gebruiker
ElsjeFiederelsje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 79
Geregistreerd op: 07 sep 2010, 20:07
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Groep 8 Thema mode

Berichtdoor Juf_Ingrid op 22 sep 2010, 13:35

Bedankt voor alle reacties!
Juf_Ingrid
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 04 nov 2008, 12:34
Groep: 0
PABO jaar: 4


Keer terug naar Bovenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast