Wat ideetjes die mij te binnen schieten
1. Besteed een les over kleding van vroeger. Hoe zagen mensen er vroeger uit, welke functie had kleding enz.
2. Welke kleding is over 50/100 jaar in de mode. Laat de kinderen het modebeeld van b.v. het jaar 2110 tekenen. Hoe zien de mensen eruit, welke accessoires enz.
3. Versieren en verstellen: Val je nu een gat in een broek, dan is de kans groot dat die in de vuilnisbak verdwijnt. Maar vroeger werd āzeker als je niet rijk was- alles netjes gerepareerd. Als je zelf uit je kleren gegroeid was, werd het geschikt gemaakt voor een jonger broertje of zusje. En als de kleding tot de draad toe versleten was werden er poetsdoeken of inktlappen van gemaakt.
Je kunt op verschillende manieren een gat in een broek of jurk repareren. Iedereen had zo zijn eigen manier om dat te doen. Op welke manier zou jij een gat in je kleding repareren? Geef elk kind een stukje stof of gekleurd papier en laat ze er een (niet al te groot) gaatje in knippen. Hoe kun je het repareren? Onopvallend, bijvoorbeeld met stof of garen in dezelfde kleur of juist heel opvallend, bijvoorbeeld in de vorm van een geborduurd (geplakt) bloemetje? Laat iedereen zijn eigen manier verzinnen om het gat te dichten. Door alle proeflapjes hetzelfde formaat te geven en later aan elkaar te naaien (plakken) kan er een wandkleed van gemaakt worden.
4. Accessoires
Met een jurk alleen ben je nog niet aangekleed. Accessoires maken het geheel af. Denk aan een tas, paraplu, sierraden, schoenen, mobieltjes etc.
Laat de kinderen een tekenvel in tweeƫn vouwen; op de ene helft tekenen ze (of plakken van uitgeknipte afbeeldingen) allerlei accessoires die passen bij een man (jongen) of vrouw (meisje) van nu. Op de andere helft komen dezelfde soort accessoires, maar dan voor over 100 jaar. Hoe zou het er dan uitzien?
5. Soorten stof
Verzamel een aantal verschillende soorten textiel; T-shirtstof, gebreid/gehaakt, spijkerstof, gordijnstof, vitrage, tule, jutezak, washandje etc. Laat de kinderen met hun ogen dicht voelen en bedenken wat voor soort textiel het is en wat er van gemaakt kan worden. Dat kan in kleine groepjes of tweetallen in de vorm van een spelletje of quiz.
6. t-shirts bewerken met textielstiften of t-shirts batikken
7.
In dit document staan misschien nog wel leuke ideetjes die je kan gebruiken.
http://www.schooltv.nl/download/hbb/256_259_kleding.pdf