Lesidee werkwoordspelling

Geschikt voor de groepen 7 & 8

Moderator: timgearz

Lesidee werkwoordspelling

Berichtdoor prulletje op 05 jun 2010, 12:26

Heeft er iemand een leuk idee voor een les werkwoordspelling groep 7/8?
Mijn kinderen hebben vooral moeite met stam + t, maar ik kom overal alleen saaie invul-werkbladen tegen of werkwoordschema's.
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Lesidee werkwoordspelling

Berichtdoor dodo84 op 05 jun 2010, 20:10

Op internet vind je heel wat oefeningen op werkwoordspelling, dat doe ik wel eens ter afwisseling.

Je kan ook enkele gekende spelletjes aanpassen naar (werkwoord)spelling, enkele voorbeelden die ik in mijn groep 7 heb gedaan:

Zeeslag: 2 kinderen zitten tegenover elkaar met een blad met coördinaten, uit een zakje nemen ze elk 10 zinnen of woorden, die ze wegleggen op het bord.
Om de beurt zoeken ze naar een opdracht. Komen ze op een opdracht dan dicteert de ene dit, en controleert nadien.
Bij een goed geschreven zin krijg je 1 punt, is het fout, dan legt de tegenspeler uit waar de fout zit en legt het weer op het spelbord.

vier op een rij Zowel te spelen met het echte spel of nagemaakt op een blad (rode en gele bollen tekenen). Om de beurt dicteren aan elkaar, heb je een juist antwoord gegeven, dan mag je spelen.

Ik blijf ook steeds zoeken naar leukere, andere manieren om de spellinglessen wat op te vrolijken... zeker deze laatste weken na de toetsen.
dodo84
PABOforum Peuter
 
Berichten: 52
Geregistreerd op: 23 aug 2005, 18:14

Re: Lesidee werkwoordspelling

Berichtdoor evievi op 05 jun 2010, 20:42

Van een Belgische site heb ik een werkwoordenspel gedownload.

De velden lijken heel erg op die van het onderstaande spel. Het spelbord is in Word, waardoor aanpassen heel eenvoudig is.

http://www.sip.be/bao/hoekenwerk/werkwo2.jpg

Als je belangstelling hebt voor het spel, stuur me dan maar een pb.
evievi
PABOforum Peuter
 
Berichten: 121
Geregistreerd op: 16 feb 2006, 18:49
Groep: 0

Re: Lesidee werkwoordspelling

Berichtdoor prulletje op 05 jun 2010, 20:55

Bedankt voor de reacties, maar ik denk niet dat ik echt een spel zoek.
Ik wil dat ze echt de regel opnieuw leren en herhalen. Een spel is meer testen van kennis.

Maar ik heb inmiddels al zelf wat bedacht. Niet echt een super leuke vorm hoor, maar beter dan een werkblad met 20 invul-zinnen vind ik.
Ik heb een verhaaltje geschreven met fout geschreven woorden erin. Ze moeten deze er tussenuit vissen en dan samen met buurman/buurvrouw vergelijken en bespreken en bedenken waarom ze fout zijn en hoe het dan wel moet. Eens kijken of ze de regel nog weten of kunnen ontdekken.
En daarna toepassen om te kijken of ze het gesnapt hebben.
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Lesidee werkwoordspelling

Berichtdoor Princess op 02 nov 2011, 21:32

En? was het was? Ik ben ook op zoek naar ander materiaal dan de invulzinnen
Princess
PABOforum Baby
 
Berichten: 30
Geregistreerd op: 24 jul 2008, 11:31
Groep: 7
Schooltype: Openbaar
Functie: groepsleerkracht

Re: Lesidee werkwoordspelling

Berichtdoor prulletje op 02 nov 2011, 21:50

Daar vraag je me wat. Dit topic van mij is al van meer dan een jaar geleden. Ik wist niet eens meer dat ik het geopend had en nu ik het teruglees kan ik me eigenlijk niet meer voor de geest halen hoe dit gegaan is, sorry. Maar ik zou zeggen, lekker uitproberen :D, dan kom je er wel achter.
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Lesidee werkwoordspelling

Berichtdoor Sjanne op 25 apr 2012, 18:52

www.gynzy.nl als je een digibord hebt. Hier kun je ook allerlei oefeningen etc. vinden voor ww spelling.
Weet niet of het nog van toepassing is ;-)
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider


Keer terug naar Bovenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten