MI-activiteit verbaal-linguïstisch rondom pesten?

Geschikt voor de groepen 7 & 8

Moderator: timgearz

MI-activiteit verbaal-linguïstisch rondom pesten?

Berichtdoor *Tamara* op 29 nov 2010, 21:48

Op de school waar ik momenteel inval, werken ze sinds kort een aantal ochtenden per jaar MI-gericht aan een thema. De kinderen kunnen uit verschillende activiteiten kiezen waar ze ongeveer 3 middagen aan kunnen werken. Die activiteiten sluiten aan bij de diverse intelligenties en deze keer is mij gevraagd om een activiteit te bedenken voor het verbaal-linguïstische deel. Het thema deze keer is 'pesten,' dus breed genoeg, maar voor mij nog even te breed... Wie heeft er een idee voor een activiteit, om me een beetje op weg te helpen? Ik ben ook niet bij de vorige projectdagen aanwezig geweest, heb wel collega's gevraagd om te beschrijven wat er ongeveer gebeurde maar vind het nog lastig om me een concrete activiteit bij voor te stellen.

Zat zelf een beetje te denken in de richting van bijvoorbeeld een muurkrant, maar dan? Over de verschillende rollen die er zijn binnen pestgedrag (slachtoffer, pesters, meelopers), waarom iemand soms gaat pesten (beetje de andere kant belichten, bv. thuissituatie), wat er te doen valt aan pesten etc. Wil ze dat zelf een beetje uit laten zoeken op de computer en in boeken, dus bronnen die geschikt zijn voor kinderen over dit onderwerp zijn ook van harte welkom. In eerste instantie is het een activiteit voor de bovenbouw, wie weet moet die op een gegeven moment nog uitgebreid worden naar midden- & onderbouw.

Bedankt!
It is not only about how long the road may be,
but also how well it is travelled...
Avatar gebruiker
*Tamara*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 72
Geregistreerd op: 25 jan 2005, 13:58
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
Functie: Leerkracht + rekencoordinator

Re: MI-activiteit verbaal-linguïstisch rondom pesten?

Berichtdoor Joke op 30 nov 2010, 10:59

De verbaal-linguïstische intelligentie wordt ook wel de talige intelligentie genoemd. Als een kind gebruikmaakt van de verbaal-linguïstische intelligentie, dan gebruikt het vooral de taal als middel om de wereld te begrijpen. Het gaat hier om mensen die om veel uitleg vragen, die altijd alles willen horen en zelf alles onder woorden willen brengen en die graag lezen. Deze kinderen doen veel met zinnen, taal spreken! en begrijpen, vreemde talen, grammatica.

Ik vind die krant een heel leuk idee, maar ik denk toch veel meer in de richting van mondeling taalgebruik door het woord 'verbaal', bv. aan drama.
Misschien zou je rollenkaartjes kunnen maken van slachtoffer, pesters, meelopers, in de naaste omgeving van ouders, verdere familie/gezinsleden, klasgenoot en leerkracht en verder daarbuiten van politie, hulpverlener, clubleider, scoutingmedewerker e.d.
Door de lln. allemaal aan het begin een kaartje te laten trekken iig uit de eerste 3 personen en de rest uit de twee groepen daarbuiten, krijg je iedere keer een andere samenstelling van de dramagroep.
Ze moeten dan een pestverhaal bedenken rond deze personen waarin het pestgedrag uiteindelijk stopt en iedereen ervan doordrongen is dat het niet kan en dat aan het eind ook daadwerkelijk voor de overige lln. spelen. Misschien kun je overwegen er video-opnames van te maken, zodat de onderwerpen laten ook nog bekeken kunnen worden. Zet verkleedkleren klaar, accessoires (tassen, kettingen, schoenen etc) en pruiken en hoeden klaar (vooraf de hele school even laten controleren op hoofdluis misschien? :D )
Zo zijn ze bewust met het onderwerp bezig, denken na over een situatie en kunnen zich d.m.v. mondelinge taal uiten.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Bovenbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten