Maar het zou fijn zijn als de CITO alleen nog belangrijk is voor de inspectie, en niet voor de ouders, het voortgezet onderwijs en de rest van de wereld die er een mening over wil hebben.
Ook dat liever niet....wij hebben als Vrije School gelukkig nu een inspecteur met wat meer kennis over ons onderwijs, dat praat heel anders als het gesprek dan toch over toetsresultaten moet gaan. Ik zou liever zien dat inspecteurs ook eens mee zouden draaien op school: in mijn invallers tijd heb ik heel wat geleerd over hoe scholen in elkaar zitten enkel door er tegenaan te lopen in de praktijk. Dus geef ze eens een dagje een klas....En ze mogen ook bij mij zo het lokaal in wandelen en zie hoe het gaat als het "mis" gaat (onwillige leerlingen, vergeten iets klaar te zetten, zelf niet helemaal uitgeslapen, herrie buiten waardoor veel kinderen afgeleid, er valt iets om, melige meiden, enz.): dat zijn de meest interessante momenten. Kan de schoolorganisatie, de sfeer in de school, het vertrouwen van leerlingen en leerkrachten in elkaar en in zichzelf, enz. een stootje hebben zodat er ruimte is voor de juist leerzame fouten en onverwachte gebeurtenissen die bij het leven horen?
Ik blijf het eng vinden dat scholen zo enorm op de leerresultaten worden afgerekend. Resultaat is belangrijk, alleen het meetbare is te vergelijken, niks mis mee. Maar er is nog zoveel meer dat zich afspeelt in de scholen waar de kinderen van durven groeien of juist niet.