door Joke op 22 sep 2011, 21:38
Voor bewegingsexpressie zou ik kiezen voor een moderne dans.
Ik heb er geen voorbeelden van maar ik zal het proberen te beschrijven.
Eerst laat je de lln. in paren bedenken welke bewegingen te maken hebben met bv. meisjes: wassen of douchen, afdrogen, aankleden en opmaken, jongens wassen of douchen, afdrogen, aankleden en scheren. Twee dingen (opmaken en scheren)die waarschijnlijk in de puberteit vaker gaan voorkomen. In het aankleden kun je ook verschil laten aanbrengen tussen jongens en meisjes
(Als je zelf iets anders weet dat meer met de puberteit te maken heeft moet je dat natuurlijk doen.)
Je kunt dit eerst zonder muziek, daarna op muziek (zelf kiezen) in duo's laten spiegelen. Jij kijkt goed en kiest daar de beste uitbeeldingen uit.
Iedereen doet die bewegingen op jouw teken, het wordt dus al wat synchromer.
Verdere mogelijkhedn:
-Laat de leerlingen door de HELE ruimte lopen ZONDER elkaar aan te raken. Ze mogen dwars door elkaar heen, maar aanraken is er niet bij.
-Op jouw teken doen ze dit achteruit ZONDER botsen of aanraken.
-Op jouw teken maken ze de afgesproken beweging al lopend gedurende een bepaalde tijd (hangt ook van de muziek af) of een bepaald aantal keren bv. 4 keer
-Op jouw teken worden de duo's gevormd, die zich spiegelen
-Op jouw teken kunnen een jongen+meisje duo gevormd worden met hun eigen specifieke beweging
Je kunt uiteindelijk de best uit de verf komende vormen aan elkaar koppelen tot de definitieve dans.
Moet de dans worden opgevoerd kun je een bepaalde eenheid creëren door op de kleding te letten. Bijvoorbeeld allemaal een spijkerbroek en een wit t-shirt
Ik hoop dat je mijn uitleg begrijpt.
Normaal gesproken heb ik het niet zo op verschillen tussen jongens en meisjes, maar bij dit onderwerp is het essentieel.