door juf suus op 26 dec 2011, 21:42
Op de leermiddelen database staat een heel leuk project voor groep 8. Ik heb het even voor je gekopieerd, misschien is het wat voor je. ik vond de opzet heel gaaf!
Na de cito-toets is het een uitdaging om de leerlingen van groep 8 gemotiveerd aan het werk te houden en hun gedrag gezellig.
Het werkt heel goed om de kinderen in te zetten bij allerlei zinvolle klussen binnen de school. Het vergroot hun verantwoordelijkheidsgevoel, leren om afspraken na te komen, leren zichzelf te presenteren, ervaren dat hun inzet meetbaar effect sorteert, oogsten waardering voor hun inzet bij medeleerlingen en het team.
Met die gedachte start ik na de cito-toets in februari met het uitzendbureau en vraag het hele team welke hulp zij kunnen gebruiken. Dit kan gaan om leesmeters maken met zwakke lezers, oefenen voor strikkendiploma's, gezelschapsspelletjes uitleggen en spelen met de jongsten van de school, tafels oefenen, flitsen, splitsen, helpen bij een werkstuk of spreekbeurt, muisvaardigheid oefenen bij de kleuters, de gymmeester helpen bij een circuitles, wekelijks de planten op de gang of in de geveltuintjes verzorgen, de conciërge helpen bij het repareren of bijhouden van de school.
Deze zinvolle, periodieke taken vullen de collega's in op een kaart voor onze kaartenbak. Zij geven daarbij aan wat de taak precies inhoudt, hoe lang het zal duren en wanneer de taak moet worden uitgevoerd.
De ingevulde kaarten komen in een officiele kaartenbak in de klas te staan en de leerlingen kunnen, als ze dat willen, een taak selecteren. Met deze kaart gaat de leerling solliciteren en dan moet hij zich dus presenteren bij een andere leerkracht. Ik praat van te voren met de leerlingen over hoe ze dat het beste kunnen doen en koppel dit ook aan de toekomst: denk aan het vinden van een stageplek. Soms zijn er meerdere leerlingen voor éen taak/baan en moeten zij dus extra voorbereid en gemotiveerd voor de dag komen.
Als de leerling wordt aangenomen, gaat hij volgens afspraak naar zijn "baan". De betreffende leerkracht laat elke keer op de kaart zien of de uitvoering bevalt met een paraaf.
Mij beviel het om de kinderen tijdens het zelfstandig werken aan het begin van de dag hun afspraken te laten maken, maar dat moet iedereen zelf ondervinden.
De resultaten waren verbluffend: groep acht ervaart wat het betekent om als oudsten van de school "het verschil te maken": als bij een zwakke leerling de AVI-score verbetert voelen ze zich apentrots. Er ontstaat contact tussen de leerlingen en het team over hun gezamenlijke doel, ze staan een beetje tussen de leerlingen en het team in, leuk voor de laatste helft van het schooljaar. Hun gedrag verandert aanzienlijk door de toevertrouwde verantwoordelijkheid.
Aan het eind van het schooljaar zijn we als dank voor hun inzet gaan zwemmen, wat bijzonder werd gewaardeerd (dat deden we toch al, hi, hi).
Dit idee heeft mij geen windeieren gelegd, integendeel, de leerlingen werden betrokken en zelfstandig, ook bij hun eigen werk. De collega's vragen meerdere malen wanneer het uitzendbureau weer begint.