Je kunt op allerlei manieren zelf al materialen verzamelen en er bijv. een boekje van maken. Maak ook een boekenhoek met st Maartenboeken uit de bibliotheek, ook daarin kunnen dingen worden opgezocht. Laat die nicht dan gerichte vragen stellen: hoe doe je dat nou met het snoep, hoe zijn ze nou op het idee gekomen enz. enz.
In mijn groep 4 zette ik ook al links op de computer bij favorieten en liet dat napluizen. Even uitleggen hoe dat werkt en ze hebben het door.
De antwoorden op de vragen van je nicht zijn dan ook op die sites te vinden.
Verdeel bijv. de taken, de ene tafelgroep gaat een oplossing voor die vraag vinden, de andere tafelgroep gaat uitproberen met muziekinstrumenten of ze erachter kunnen komen hoe een liedje (jouw liedje?) gaat. (Uitleg notenschrift, wie weet?) Zorg voor een link naar dat lied. Om het eerlijk te verdelen kun je de vragen van je nicht op strookjes schrijven en groepje voor groepje er een laten trekken. Het toeval bepaalt dan wat ze moeten uitpluizen. Dat maakt het best spannend. Misschien kun je een bel neerzetten, als een groepje een antwoord heeft bellen ze. Iedereen stopt even en luistert. Maak ze wel allemaal betrokken.
Als alle gegevens naar je nicht doorgegeven moet worden, bedenk je met de groep hoe: op papier? Op de computer? per telefoon? Hier ga je ook nog met de groep aan besteden: wat hebben we nu eigenlijk allemaal ontdekt?