Groep 3/4 - Sint Maarten [verh.ontw.]

Bespreek verschillende thema´s, episodes, thema´s, oplossingen voor het verhalend ontwerpen

Moderator: timgearz

Berichtdoor Joke op 02 nov 2005, 18:26

Je kunt op allerlei manieren zelf al materialen verzamelen en er bijv. een boekje van maken. Maak ook een boekenhoek met st Maartenboeken uit de bibliotheek, ook daarin kunnen dingen worden opgezocht. Laat die nicht dan gerichte vragen stellen: hoe doe je dat nou met het snoep, hoe zijn ze nou op het idee gekomen enz. enz.
In mijn groep 4 zette ik ook al links op de computer bij favorieten en liet dat napluizen. Even uitleggen hoe dat werkt en ze hebben het door.
De antwoorden op de vragen van je nicht zijn dan ook op die sites te vinden.
Verdeel bijv. de taken, de ene tafelgroep gaat een oplossing voor die vraag vinden, de andere tafelgroep gaat uitproberen met muziekinstrumenten of ze erachter kunnen komen hoe een liedje (jouw liedje?) gaat. (Uitleg notenschrift, wie weet?) Zorg voor een link naar dat lied. Om het eerlijk te verdelen kun je de vragen van je nicht op strookjes schrijven en groepje voor groepje er een laten trekken. Het toeval bepaalt dan wat ze moeten uitpluizen. Dat maakt het best spannend. Misschien kun je een bel neerzetten, als een groepje een antwoord heeft bellen ze. Iedereen stopt even en luistert. Maak ze wel allemaal betrokken.
Als alle gegevens naar je nicht doorgegeven moet worden, bedenk je met de groep hoe: op papier? Op de computer? per telefoon? Hier ga je ook nog met de groep aan besteden: wat hebben we nu eigenlijk allemaal ontdekt?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor KriEbel op 03 nov 2005, 09:50

zo, dat klinkt goed Joke!

Heb gelijk even geinformeerd qua internet gebruik in de klas, maar dat willen ze liever nog niet.

Dus ik kan dan informatieboekjes maken, voor ieder groepje met allerlei informatie. ( gs, het verhaal, liedjes, liedjes van vroeger...) en dat door de kinderen laten uitvissen; ook al wat weten ze er zelf al van natuurlijk.

Zijn er nog meer ideetjes?
KriEbel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 08 okt 2004, 15:17

Vorige

Keer terug naar Verhalend Ontwerpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast