Hallo mede-forummers,
In mijn klas is een Lio-stagiaire, en zij werkt nu voor de 2e keer met een verhalend ontwerp in groep 1-2. De eerste keer ging het ontwerp over Tikipe, een buitenaards wezentje die op school logeerde. Hij liet brieven achter voor de kinderen.
Deze week is er een verhalend ontwerp over Sinterklaas, hij logeert verder niet op school, maar de kinderen mogen proberen om te werken als pieten om volgende week een pietendiploma te verdienen.
Het vorige verhalend ontwerp gaf veel reacties van ouders, zowel positief als negatief. Sommige kinderen konden er niet van slapen en waren bang om naar school te gaan. Ik kon me hier wel in vinden, omdat dit best een spannend ontwerp was.
Nu bij het 2e ontwerp zijn er weer kinderen die 's nachts niet slapen, omdat ze liggen na te denken of ze het pietendiploma wel zullen verdienen e.d.
Mijn vraag is eigenlijk of meer leerkrachten bemerken dat dit voor kinderen beangstigend werkt, en of dit ook een reden kan zijn om niet met een verhalend ontwerp te werken. Wie kan hier wat over vertellen uit eigen (Stage) ervaring, of wat je gehoord hebt? Het zou me wat meer duidelijkheid geven en redenen om het wel/niet te doen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!