[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Wat vind je van Verhalend Ontwerpen?

Wat vind je van Verhalend Ontwerpen?

Bespreek verschillende thema´s, episodes, thema´s, oplossingen voor het verhalend ontwerpen

Moderator: timgearz

Wat vind je van Verhalend Ontwerpen?

Berichtdoor Clarina op 03 apr 2006, 20:58

Ben ik ff benieuwd naar: wat vinden jullie van Verhalend Ontwerpen?

Ik heb er op de Pabo een aantal colleges over gehad en artikelen gelezen. Door het beeld wat dit gaf werd ik best enthousiast. Maar het klinkt allemaal wel heel ideaal...

Het lijkt me heel leuk en goed als het werkt. Maar ik ben een beetje bang dat t in de praktijk toch tegenvalt. Komt misschien omdat wij het als stagiaires zomaar uit moeten voeren in klassen die dit totaal niet gewend zijn. Dan vind ik het namelijk heel erg lastig. Maar het lijkt me wel leuk om dit met een klas op te bouwen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
(Heb je misschien leuke ervaringen die me zo enthousiast maken dat ik het echt aandurf??)
LIO groep 0/1 en na de zomervakantie een baan in groep 3 :D:D
Clarina
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 29 maart 2006, 15:24
Woonplaats: Brakel

Berichtdoor Joke op 04 apr 2006, 11:08

Het onderstaande is enkel en alleen mijn mening. Anderen zullen hierover vast en zeker hele andere meningen hebben. Ik daag ze uit die dan te geven zonder dat we elkaar in de haren zullen vliegen. (We kunnen alleen maar van elkaar leren.) Ik ben bereid mijn mening te herzien als er mensen zijn die mij goed geargumenteerd 'onderuit' kunnen halen. Graag zelfs. ;)

Ik vind dat iedereen eigenlijk eerst eens een goed uitgevoerd verhalend ontwerp van een ander zou moeten meemaken om te zien wat het eigenlijk inhoudt.

Het is (volgens mij) een kunst en het vereist veel vaardigheid om zo allround te zijn dat je op alles wat de lln. willen gaan uitzoeken een adequate reactie kunt geven, waardoor de lln. gericht en gemotiveerd aan het werk willen en kunnen.

Niet alles wat wordt gepresenteerd als verhalend ontwerp is dat ook werkelijk.
Op zich zijn het dan wel grappige en 'anders dan anders' lessen, maar ze dekken slechts een deel van wat verhalend ontwerpen beogen te bereiken.

Voor mij is een verhalend ontwerp pas echt een verhalend ontwerp als er alle doelen voor alle schoolvakken in bereikt worden die er in dat leerjaar in die periode behaald moeten worden. Zo niet zal de rest door andere verhalend ontwerpen, de betreffende in die groep ingezette methodes en/of op welke andere wijze dan ook, behaald moeten worden. Daar schort het meestal aan.

Studenten missen deze link als zij tussendoor een verhalend ontwerp mogen toepassen, leerkrachten missen meestal de vaardigheid om de rest van de stof aan te vullen, waardoor de meeste verhalend ontwerpen niet de lading dekken die zij zouden moeten dekken.
Ik hoop dat ik nog duidelijk ben. ;)

Ook wordt er vaak te veel spanning opgebouwd, zeker in de lagere groepen, waardoor de angst een heleboel te niet doet van wat er geleerd zou moeten worden. Dit is een fout die in onderwijsland maar al te vaak gemaakt wordt, zelfs bij schooltv voor de jongsten. Een spannende serie lijkt in de ogen van volwassenen het einde voor de leerlingen, maar schiet heel vaak zijn doel voorbij.
Ik denk hierbij aan de oude IkMikLoreland afleveringen, waarbij menig groep 3 leerling niet eens durfde te kijken op bepaalde momenten.
Onlangs las ik hetzelfde feit over een huidige schooltv-serie voor kleuters. Spannend is maar voor een hele kleine groep interessant. We zullen de kick dus ergens anders uit moeten halen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Clarina op 04 apr 2006, 18:03

Joke, bedankt voor je mening. t Is me helemaal duidelijk.
Dat iedereen eigenlijk eerst een VO gezien moet hebben voor je t uitvoert ben ik het helemaal mee eens. Ik heb er alleen maar artikelen over gelezen en een paar colleges gehad, maar dan weet je eigenlijk echt niet wat nu precies de bedoeling is. En dan wordt een verhalend ontwerp dus niet wat het zou moeten zijn :(
Ook ben ik met je eens dat studenten de link missen die ze nodig hebben om de doelen te bereiken.
Mijn ervaring met een VO in stage is dat je de kinderen niet kent, de stof niet voldoende weet (je weet wel wat ze ongeveer moeten weten op hun leeftijd, maar niet wat die kinderen die je hebt al weten) en je dus ook niet goed aan kunt sluiten op de achtergrond en interesse van de kinderen. Dat maakt het heel lastig om in een stage een VO uit te voeren.
Leuk dat je zo uitgebreid op mn vraag inging. Meer meningen zijn welkom!!! ;)
LIO groep 0/1 en na de zomervakantie een baan in groep 3 :D:D
Clarina
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 29 maart 2006, 15:24
Woonplaats: Brakel

Berichtdoor juffie op 04 apr 2006, 19:07

Je kunt verhalen ontwerpen toch ook in een kleiner kader zien en dan bedoel ik meer op 1 éévakgebied bv natuurlunde ,geschiedenis of aardrijkskunde. je neemt dan bv een thema en de doelen die bij dat thema horen en erkt dat uit als een VO. Niet het echte VO maar voor de kinderen wel heel leuk en voor de leerkracht nog om te doen??
Het lijkt me ook beter om altijd klein te beginnen.
juffie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 113
Geregistreerd op: 06 mei 2005, 21:03

Berichtdoor KriEbel op 05 apr 2006, 12:07

Ik moest in het begin van het jaar een verhalend ontwerp uitvoeren. We kregen alleen het boek Verhalend Ontwerpen als voorbeeld en vanuit dit boek moesten we een V.O uitvoeren. Vreselijk vond ik het!

Het lijkt allemaal zo prachtig en mooi maar uit de verhalen van mijn medestudenten is verhalend ontwerpen niet zomaar in te voeren. Ik heb het toen die tijd ook niet kunnen doen; kostte teveel tijd!

Voor kleuteronderwijs is het qua stageuitvoering makkelijker te doen, daar wil ik het ook nog eens graag uitproberen maar in de middenbouw en bovenbouw is er vaak geen tijd voor. ( wie bewijst mij dat het wel kan?? 8) )
KriEbel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 08 okt 2004, 15:17

Berichtdoor mien mina op 05 apr 2006, 14:34

Ik heb het gedaan in groep 4 bij thema indianen en in groep 5 bij het thema voeding!!
Het is 2 keer prima bevallen!!
Je moet alleen heel goed bedenken wat je met je verhalend ontwerp wil bereiken en waar je naar toe wil, wat doe je als de kinderen niet verder kunnen, je moet zorgen dat jij altijd wat achter de hand hebt..
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor miekiemousie op 05 apr 2006, 20:17

Ik heb een verhalend ontwerp uitgevoerd in de sinterklaasperiode in groep 3. Dit was heel goed te combineren, ik (en de kinderen) vonden het geweldig om te doen!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0


Keer terug naar Verhalend Ontwerpen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten