Het onderstaande is enkel en alleen
mijn mening. Anderen zullen hierover vast en zeker hele andere meningen hebben. Ik daag ze uit die dan te geven zonder dat we elkaar in de haren zullen vliegen. (We kunnen alleen maar van elkaar leren.) Ik ben bereid mijn mening te herzien als er mensen zijn die mij goed geargumenteerd 'onderuit' kunnen halen. Graag zelfs.
Ik vind dat iedereen eigenlijk eerst eens een goed uitgevoerd verhalend ontwerp van een ander zou moeten meemaken om te zien wat het eigenlijk inhoudt.
Het is (volgens mij) een kunst en het vereist veel vaardigheid om zo allround te zijn dat je op alles wat de lln. willen gaan uitzoeken een adequate reactie kunt geven, waardoor de lln. gericht en gemotiveerd aan het werk willen en kunnen.
Niet alles wat wordt gepresenteerd als verhalend ontwerp is dat ook werkelijk.
Op zich zijn het dan wel grappige en 'anders dan anders' lessen, maar ze dekken slechts een deel van wat verhalend ontwerpen beogen te bereiken.
Voor mij is een verhalend ontwerp pas echt een verhalend ontwerp als er alle doelen voor alle schoolvakken in bereikt worden die er in dat leerjaar in die periode behaald moeten worden. Zo niet zal de rest door andere verhalend ontwerpen, de betreffende in die groep ingezette methodes en/of op welke andere wijze dan ook, behaald moeten worden. Daar schort het meestal aan.
Studenten missen deze link als zij tussendoor een verhalend ontwerp mogen toepassen, leerkrachten missen meestal de vaardigheid om de rest van de stof aan te vullen, waardoor de meeste verhalend ontwerpen niet de lading dekken die zij zouden moeten dekken.
Ik hoop dat ik nog duidelijk ben.
Ook wordt er vaak te veel spanning opgebouwd, zeker in de lagere groepen, waardoor de angst een heleboel te niet doet van wat er geleerd zou moeten worden. Dit is een fout die in onderwijsland maar al te vaak gemaakt wordt, zelfs bij schooltv voor de jongsten. Een spannende serie lijkt in de ogen van volwassenen het einde voor de leerlingen, maar schiet heel vaak zijn doel voorbij.
Ik denk hierbij aan de oude IkMikLoreland afleveringen, waarbij menig groep 3 leerling niet eens durfde te kijken op bepaalde momenten.
Onlangs las ik hetzelfde feit over een huidige schooltv-serie voor kleuters. Spannend is maar voor een hele kleine groep interessant. We zullen de kick dus ergens anders uit moeten halen.